Det närmar sig så sakteliga. Byggentrepenaden har gått som på räls med bara mindre fartgupp pga leveranstider; ett fönster som beställdes v21 kom v39(!!!).
Allt med själva köksstommarna har dock varit en röra. Ansvarig projektledare/säljare slutade 2 dagar efter min order, jag lämnades över till en ganska ny person med noll kommunikationsegenskaper och sen verkar halva leverantörsledet rökt på i sommar.
Min rostfria skiva kom 4 veckor sent, 5cm för lång och med hål för blandaren på fel ställe (når ej över båda hoarna) och det ser jag när allt är monterat. Workaround blir att sätta en diskmedelspump där och ta upp ett nytt hål för blandaren.
Installatörerna (som visade sig inte prata svenska, engelska eller tyska) har orsakat skador på golvet och vi är inne på vända 4 med finjusteringar från deras sida.
Däremot kan jag se slutet nu och det blir galet bra. Det jag har kvar nu är att byggentrepenaden ska hitta en tid att kakla och slutföra det absolut sista.
Mina lärdomar: Helentrepenad!!!
Hade jag vetat att byggarna hade kunnat sätta köket hade jag helt klart använt dem för att ha en entrepenör ansvarig för allt från el/VVS/konstruktion till att få in stommar på plats och slutfinish. Då har du en person med fullt ansvar och din projektledarinsats sjunker med 90%.
Dubbel kolla ALLT två gånger redan i offertförfarandet. Ner på artikelnummernivå!
Finns allt med?
Vem kopplar in hällen, (det hade fallit mellan stolarna för mig)?
Se till att hantverkarna får kaffe och bullar så blir de glada!
Och om de kommer med förslag som de kan motivera på ett vettigt sätt - lyssna på erfarenheten
Hoppas på att kunna visa bilder om 2v men jäklar vilken skillnad det är redan nu att gå från 60cm till 240+100cm arbetsyta