magnum
Epernay, Frankrike
SV: Orolig över Krug
Av det jag provat finns inget som "liknar Krug". Krug är Krug. Känns som det skulle vara svårt att missa en Krug GC mot Egly i blindprovning!! GC med 10 år+ i källaren kan vara magiska ofta på samma nivå som en bra årgång och mera komplexamaxistockholm2 skrev:Jag förstår din poäng, men saken är att jag haft väldigt svårt att hitta de "pinotdrivna / kraftfulla" champagnerna som skulle kunna vara alternativ till Krug GC, åtminstone i lite lägre prisklasser! (Har diskuterats i en annan tråd.)
Du nämner Egly-Ouriet och Bollinger i ett annat svar och jag håller med i båda fallen att det är "samma inriktning", men mycket fler Krug-alternativ än just de du nämner har jag faktiskt inte hittat?! Varken de Bollinger eller Egly jag provat ligger dock i närheten av den Krug GC jag provat; jag vågar påstå att jag även som amatör skulle känna den skillnaden även vid blindtest.
Skulle vara intressant om någon har fler bra alternativ? (Vilmart CdC har också nämnts tror jag; har inte hunnit testa den.) Egly:n har för övigt gått upp i pris hos "min" leverantör i Tyskland och på SB ligger den på modiga 699 kronor för årgångsvarianten, men jag ska beställa några flaskor NV från Tyskland och prova.
Så, gärna fler alternativ tack, från er som gillar "mäktiga" champagner!