Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

På jakt efter Pinot Noir

Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Omar,

Failla alltid bra. Ibland tycker jag deras Chardonnay är lite för biffiga i den Amerikanska stilen, men deras Gamay från Bjornson Vineyard är en husfavorit. Helt fantastiskt! Och deras Syrah's levererar nästan alltid.
långsamt svar men kul med tips om deras Bjornson Gamay och Syrah - har ännu inte provat! V g deras chardonnayer tycker jag att det är stor skillnad på Sonoma Coast som jag upplevt litet för ekad och biffig medan Haynes Vineyard Chardonnay har frukt som klarar av ek och att den upplevs mycket mer elegant och finstämd - ett riktigt lagringsprojekt!

katho27

Medlem
Rhys . Bearwallow - också en toppenproducent som gör lagringsbara PN från Kalifornien. 2014 års version av denna har jag i källaren och den är galet bra.

Felton Road Bannockburn - en klassiker som fick många att upptäcka kvalitets-PN från Nya Zeeland. ingen aning hur de senare årgångarna blivit men borde vara ett säkert kort.
Bump av tråd på nytt.

Dryga två år sedan @Omar Khayyam delade tips på bra Pinot ovan (utdrag).
Konstateras att Felton Road kommer med ny årgång 2022 av Bannockburn (två år yngre?) nu i veckan medan Rhys Bearwallow fortf. levereras årgång 2014 av SB.
Hämtat idag.

IMG_8231.JPG

Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Bump av tråd på nytt.

Dryga två år sedan @Omar Khayyam delade tips på bra Pinot ovan (utdrag).
Konstateras att Felton Road kommer med ny årgång 2022 av Bannockburn (två år yngre?) nu i veckan medan Rhys Bearwallow fortf. levereras årgång 2014 av SB.
Hämtat idag.
Tror Rhys Bearwallow är ett eller två snäppt bättre än Bannockburn - fint att fortfarande finns, blir sugen på att skaffa ett par flaskor till... Jag köpte Rhys Alpine 2014 som initialt var mkt mer knuten än Bearwallow men den var på topp när vi testade för ett par år sedan. Har ännu inte öppnat Bearwallow 2014.

rnnbck

Medlem
Tror Rhys Bearwallow är ett eller två snäppt bättre än Bannockburn - fint att fortfarande finns, blir sugen på att skaffa ett par flaskor till... Jag köpte Rhys Alpine 2014 som initialt var mkt mer knuten än Bearwallow men den var på topp när vi testade för ett par år sedan. Har ännu inte öppnat Bearwallow 2014.
Blev inspirerad, eller kanske det var FOMO som slog till, hur som helst beställdes det precis 2 Rhys Bearwallow 2014.

Håkan

Medlem
Rhys Bearwallow är riktigt riktigt bra, och tack vare att stockarna är unga tar de inte ut rättmätiga priset än. Håller med om att Alpine nog är storleken större men Bearwallow var magnifik för 3 år sen. Var mycket bättre än några 09-bourgogner. Tyvärr har Rhys blivit väldigt dyrt idag, dyrare än Littorai exempelvis.

Nyllet

Medlem
Jag köpte några flaskor La Neblina i fredags efter att ha druckit 2017 förra hösten med mycket god behållning. I helgen läste jag på lite mer och hittade, som sig bör, inlägg där det uttrycks olika åsikter. För någon är Radio-Coteau är en favoritproducent, någon annan tycker att det är en av de bättre producenterna i USA och ytterligare någon att tycker att det ligger fel prismässigt.

Jag har väldigt lite erfarenhet av "bättre" Pinot, så det skulle vara intressant om någon Pinot-räv vill dela med sig av sin kunskap och åsikt kring hur La Neblina står sig kvalitetsmässigt jämfört med andra viner. Är det dyrt? Finns det mer back for the buck på annat håll? Vad ska jag köpa om jag gick upp i spinn? Förutom mer La Neblina då såklart😁

Sebran

Medlem
Jag köpte några flaskor La Neblina i fredags efter att ha druckit 2017 förra hösten med mycket god behållning. I helgen läste jag på lite mer och hittade, som sig bör, inlägg där det uttrycks olika åsikter. För någon är Radio-Coteau är en favoritproducent, någon annan tycker att det är en av de bättre producenterna i USA och ytterligare någon att tycker att det ligger fel prismässigt.

Jag har väldigt lite erfarenhet av "bättre" Pinot, så det skulle vara intressant om någon Pinot-räv vill dela med sig av sin kunskap och åsikt kring hur La Neblina står sig kvalitetsmässigt jämfört med andra viner. Är det dyrt? Finns det mer back for the buck på annat håll? Vad ska jag köpa om jag gick upp i spinn? Förutom mer La Neblina då såklart😁

Jag drack Neblina 2017 på en BYOB för ca 1 år sedan och på den provningen fanns även en Littorai The Haven 2017. Neblina var uppskattade av gruppen, men hade en tydligt maffigare karaktär än Littorai och var enligt mig inte lika elegant och finstämd. Sedan kostar ju Littorai ochså mer än dubbelt så mycket. Min gissning är att Neblina gör sig bäst med mat.

Det handlar mycket om personlig preferens, men jag har märkt att jag dricker allt mindre amerikansk pinot och istället letar mer efter pinot med gamla världens cool climate profil.

Håkan

Medlem

Tycker att La Neblina håller sig på rätt sida kladdgränsen även om jag kanske tycker att Radio Coteau får till det bättre i Savoy som dock generellt är en bättre vingård. Och när övriga drar iväg prismässigt så ligger la Leblina ändå hyfsat kvar. Har du provat Presquile? Släpptes för ett tag sen och jag tyckte den var väldigt bra. Kändes mer stram än la Neblina. Jag har en gräns för alkohol och Amerikansk Pinot och det är 13.5%, över det är det endast i undantagsfall som jag uppskattar det.

Nyllet

Medlem
Jag drack Neblina 2017 på en BYOB för ca 1 år sedan och på den provningen fanns även en Littorai The Haven 2017. Neblina var uppskattade av gruppen, men hade en tydligt maffigare karaktär än Littorai och var enligt mig inte lika elegant och finstämd. Sedan kostar ju Littorai ochså mer än dubbelt så mycket. Min gissning är att Neblina gör sig bäst med mat.

Det handlar mycket om personlig preferens, men jag har märkt att jag dricker allt mindre amerikansk pinot och istället letar mer efter pinot med gamla världens cool climate profil.

Jag brukar gravitera mot lite elegantare grejer och tyckte iallafall då att La Neblina höll sig i det häradet, men jag drack den också utan referensvin. Får försöka ge mig på Littorai vid tillfälle, tack!

Tycker att La Neblina håller sig på rätt sida kladdgränsen även om jag kanske tycker att Radio Coteau får till det bättre i Savoy som dock generellt är en bättre vingård. Och när övriga drar iväg prismässigt så ligger la Leblina ändå hyfsat kvar. Har du provat Presquile? Släpptes för ett tag sen och jag tyckte den var väldigt bra. Kändes mer stram än la Neblina. Jag har en gräns för alkohol och Amerikansk Pinot och det är 13.5%, över det är det endast i undantagsfall som jag uppskattar det.

Inte testat Pesquile, men det ser ju väldigt intressant ut. Det blir en beställning, stort tack!

lukastollig

Pudelfantast
Radio-Coteau är en av de få US producenter jag köper regelbundet. Priserna fortsatt humana. Tack för tips om Presquile.

Adam Frisch

Vinmakare
långsamt svar men kul med tips om deras Bjornson Gamay och Syrah - har ännu inte provat! V g deras chardonnayer tycker jag att det är stor skillnad på Sonoma Coast som jag upplevt litet för ekad och biffig medan Haynes Vineyard Chardonnay har frukt som klarar av ek och att den upplevs mycket mer elegant och finstämd - ett riktigt lagringsprojekt!
Dom gjorde en "Big Egg" Chardonnay för en massa år sedan som var i en sånt där cementägg, och den var helt fantastisk. Jag gjorde själv min tredje Chardonnay förra året från Santa Barbara, och jag lär mig fortfarande - en mycket knepig druva att få till tycker jag, men det är också lite det som gör den rolig att jobba med. Ofta blir dom för tropiska och har en oxidative beska som jag inte gillar. Och sen när man gör C i Kalifornien vill man ju inte heller att det ska bli för chablisiskt stramt - det måste finnas lite solsken där, men på rätt sida så att säga. En svår balans.

En av mina absoluta favoriter från Ceritas återigen är deras Zephyr. Men också Rivers-Marie och deras Platt Vineyard är fina. En blandning av Chablis och Kalifornisk solsken.

Last edited:
Toppen