This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag är nog med dig i det här! Köpt på mig lite stalliga (enligt andras utsago) viner för att utforska vidare.Alltid gillat när det är funky. Stall, brett, hästfilt och allt det där.. Är något speciellt med det som är så himla gott bara. Gärna i kombination med lätt kropp och rätt hög syra.
Även riktigt jästig champagne. På något sätt inte helt olikt det stalliga.
Då måste du älska copertino riserva?Alltid gillat när det är funky. Stall, brett, hästfilt och allt det där.. Är något speciellt med det som är så himla gott bara. Gärna i kombination med lätt kropp och rätt hög syra.
Även riktigt jästig champagne. På något sätt inte helt olikt det stalliga.
Haha den är inte så dum. Men hade gärna fått vara lite torrare och lättare!! Och tack för påminnelsen, var ett tag sedan.Då måste du älska copertino riserva?
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.Själv har jag lite förvånat insett att jag inte är så förtjust i Chardonnay. Efter att ha druckit en massa Chablis i livet.
Exakt så. Kan uppskatta alla andra druvor då gott vin är ju gott vin men Chardonnay är bara bästFör min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.
Då ska jag fortsätta undersöka!För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.
+ 1Exakt så. Kan uppskatta alla andra druvor då gott vin är ju gott vin men Chardonnay är bara bäst
Kul att se en vinmotsvarighet till ”hellre äta gröt tillsammans än fläskkotlett ensam”! (Citat från filmen Tillsammans, 2000.)Dessutom insett att det är bättre med Gato Negro i gott sällskap än Selosse i ensamhet. Men tycker fortfarande läsandet är roligt - oavsett vin.
I många länder är det nästan otänkbart att dricka allena, man samlas alltid kring vinet och god mat. Min bästa vän i Finland dricker aldrig ensam hemma. Jag gör det kontinuerligt, men vi är annorlunda på det sättet.Kul att se en vinmotsvarighet till ”hellre äta gröt tillsammans än fläskkotlett ensam”! (Citat från filmen Tillsammans, 2000.)
Det var det definitivt! Just den sortens olika preferenser, antingen det handlar om egenskaper i vinet, specifika druvor, ursprung, producenter eller något annat är jätteintressant.Blivit alltmer tydligt för mig med åren hur viktig syran är. För mig är det som att äta en jättevällagad maträtt med fina råvaror men där man helt glömt bort att salta om syran sviktar. Det spelar liksom ingen roll hur bra det är "egentligen". I samma linje har jag sällan några problem med tanniner. När jag läser om viner som är tokriviga och som behöver ligga till sig för att "tanninerna ska mjukna" så brukar det inte vara några problem för mig att dricka. Mat är heller inte ett krav utan kan njuta lika väl under matlagningen som under själva middagen.
Vet inte om det riktigt var ett svar på frågan...
För min del är Chardonnay min go to-druva. Finns inte mycket som inte funkar med en bra Chardonnay. Men - just Chablis har jag aldrig riktigt fastnat för. Visst finns det väl en del schyssta grejer därifrån som kan slinka ner men för mig är det Montrachet-kullen med omnejd som är så som Chardonnay ska smaka på riktigt.