This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Med tanke på att det är första gången den här lagstiftningen (eller kanske snarare brist på lagstiftning) prövas så är det väl snarare regel än undantag att man vill ha ett prejudikat. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte tas upp åtminstone i hovrätten...Det är inte säkert att prövningstillstånd beviljas.
Dessutom behövs inget prövningstillstånd om Peder skulle dömas till fängelse ELLER om han blir frikänd eftersom straffskalan för det påstådda brottet är så hög. Med reservation för att jag inte är juristDet är inte säkert att prövningstillstånd beviljas.
Om Peder fälls hamnar det självklart i hovrätten, och jag blir inte förvånad om det går till HD och ges prövningstillstånd. Anledningen till att jag gör den bedömningen är att påföjdsfrågan (straffet) rimligtvis måste vara svårbedömd.Vad tror du @Peder, oavsett utgång lär det väl fortsätta i hovrätten? Om du frias gissar jag att åklagaren (=bolaget och IOGT) överklagar och samma gäller väl om du mot förmodan skulle fällas. Vill det sig väl så slutar det väl först i EU-domstolen .
#freepeder
Såg på Peders Twitter att dom är meddelad Dagsböter men inte fängelse.
Crowdfunding ordnad för de som vill bidra till företags- och dagsbot. Ska bli intressant att läsa domen vid tillfälle.
Betyder det att du blev fälld för "olovlig försäljning av alkohol" (Alkohollagen 11 kap 3 §) men inte "grov ..." (4 §)? Låter som - jag hoppas uttrycket ursäktas - ett "mittemellanstraff" bland de tänkbara utfallen.Jag hade inte haft något emot att bli dömd om det har varit en rimlig dom. Men att döma ut 100.00 kronor i företagsböter, 200 dagsböter x 50 kronor samt att man har stulit kunders vinlådor där svensk alkoholskatt är betald är för mig ett skämt, som gör att min syn på den svenska staten är för alltid förverkad.
Jag gör som man inte får göra i Sverige: jag säljer en finflaska här i Japan och skänker pengarna till Peders insamling.Jag mår dåligt av att se sådant här missbruk av makt och att det får gå så långt som till en fällande dom. Jag håller båda tummar för att det här uppmärksammas i större skala (delar till allt och alla) och att det prövas i en högre instans med ett frikännande.
Fantastiskt initiativ med en Indiegogo också! Jag skippar med glädje några flaskor från nästa släpp till förmån för det här!
Haha, fick en spontan skrattattack när jag läste ditt inlägg, @Mattias S ! Du är en så härlig person; "ropen skalla, straff oss alla!" osv... Fantastiskt.Jag skäms! Fan, det är ju riktigt trist att det har lyckats gå så här långt. Jag står i givakt att ställa upp både ekonomiskt och på alla andra tänkbara sätt. Om Peder drabbas så är det indirekt oss alla det drabbar, så tillsammans bör vi straffas!
I sann solidarisk anda!