Fascinerande tråd. Under alla år jag har druckit (och köpt) vin har jag aldrig ens reflekterat över det här jämförande sättet. Det är för mig fullständigt egalt ifall ett vin kostar 300 kr i Sverige och 150 kr i producentlandet; det är ju i Sverige jag befinner mig!
Snarare så att det känns rimligt att så skulle vara fallet, speciellt med länder som generellt har lägre priser jämfört med Sverige. Nu vet jag inte mycket om Sydafrika, men nog skulle en slumpad medlem på det här forumet få ut förhållandevis mer för sin lön i Sydafrika jämfört med Sverige? Fullt rimligt att producenterna säljer vinet i hemlandet till priset de kan få för det, och dyrare till oss i rika länder. När det gäller vin, speciellt i prisklassen som har nämnts i tråden, så måste ju marknaden vara högst nationell snarare än internationell. För att inte tala om hela köret med valutor, kvantiteter, transporter (sedan Suezkanalen kom till världen har inte så många fartyg anledning att "ha vägarna förbi" Sydafrika), skatter/tullar, och sedan någonstans i slutändan även importören i Svedala, som gärna tjänar en hacka där det går.
Jag kan köpa att det finns något principiellt i att inte bli "lurad" i det här ledet (producent -> mig). Men jag vet inte om det är helt rättvist att jämföra så svart och vitt som det gjorts i den här tråden. Det skulle nog utesluta ganska många vinländer. Dessutom! Att "shoppa vin" tar mer av min tid än jag vill medge, och om den här faktorn ska in i bilden också måste jag nog gå ner i arbetstid (oklart om min arbetsgivare godkänner anledningen!)!
Och sedan kan jag tycka att offerkoftan inte passar på dig
@Bastardo .
Det här har varit en intressant tråd, med mer fart än det brukar vara. Kör på ditt race, och fortsätt röra om i grytan! Däremot så får du nog leva med att alla inte håller med dig (uppenbarligen, som i det här fallet); tycker det har varit naturliga och sansade reaktioner i tråden med tanke på att det berör det kanske näst största skällsordet (efter "monopolet"*) på forumet: prisvärdhet. Pris vs. pris, dessutom!
(*om du vill ha exempel på en tråd med betydligt skarpare ton och mindre trevliga (män)niskor rekommenderar jag att läsa monopol-tråden från början).