Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
För att bryta ned det hela i molekyler och sen sätta ihop det igen (och för att nörda ned sig lite) tittade jag närmare på det då jag egentligen inte har någon närmare koll själv på hur priserna sätts. Jag ber om ursäkt för en vägg av text och kanske lite högt tänkande överlag.

Det initiella priset är den summa som SB betalar till leverantören av produkten. Här räknar man inte med alkoholskatt eller eventuella förpackningskostnader såsom pant. Priset som leverantören väljer att sälja produkten till SB för ska täcka in flera olika kostnader:
  • producentens pris
  • importfrakt
  • importörskostnad (ex. Lagena Distribution)
  • lagerkostnad
  • transportavgift inom Sverige
  • miljöavgift
När produkten är inhandlad av SB lägger man på följande:
  • 19% påslag för samtliga produkter
  • Fast statiskt påslag i kronor baserat på produkttyp
Alkoholhalt, volymprocent upp tillPåslag i kronor
Vin3.50
Sprit2.70
Öl0.85
Cider & Blanddryck2.70
Alkoholfritt0.00
  • Alkoholskatt per liter, baserat på abv.
Alkoholhalt, volymprocent upp tillAlk.skatt Kronor per liter
<2.25%0
<4.50%8.11
<7%11.98
<8.50%16.49
<15%23.09
<18%48.33
  • Moms - 25% (av det totala priset)
  • Förpackningsrelaterad korrigering
    • Halvflaskor: -1.75 kr
    • BiB & tetra: +0.75 kr
Källor:
Systembolagets prissättningsmodell och alkoholskattens höjning
Quercia - Vinpriset 2012 (här finns även en intressant uträkning om hur mycket som producenten får ut av att sälja en flaska vin för 50:- )
Systembolagets modell för prisberäkning

Så lite summerat...

Importören har alltså en del fasta kostnader som måste täckas av det pris som sätts till Systembolaget. Hur deras marginal ser ut i dagsläget på marknaden hade varit intressant att se, men gissningsvis ligger den ganska högt. Jag är nog benägen att hålla med vissa importörer när de skyller på att alla mellanhänder måste få sin beskärda del av kakan, för det finns ju en del steg i inköpsprocessen där andra intressenter ska få betalt.

Samtidigt måste man ju ifrågasätta de fasta och rörliga påslagen från Systembolagets sida, och den ohyggliga skatt som får priserna att dra iväg ännu mer.

Importörens roll är ju dock helt central då denne kan välja att ha ett högt eller lågt påslag på de produkter som säljs vidare. Ett högt påslag innebär ju att importören procentuellt sett betalar mindre till producenten och får mer pengar i sin egen ficka per såld artikel, medan ett lågt påslag i praktiken kanske får effekten att fler köper produkten och på så sätt genererar en större inkomst än vad ett högre pris hade inbringat. Vad importören i sin tur betalar till producenten i början är ju svårt att sia om också...

Systembolagets prismodell gynnar ju även bulk-förpackningarna med stor volym (BiB) istället för att man tittar på kvalitet.

Min slutfundering är hur mycket man ska skuldbelägga importören för höga priser i ett system som egentligen inte fungerar (monopolet)? Hur hade det sett ut med en fri konkurrensutsatt marknad?
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För att bryta ned det hela i molekyler och sen sätta ihop det igen (och för att nörda ned sig lite) tittade jag närmare på det då jag egentligen inte har någon närmare koll själv på hur priserna sätts. Jag ber om ursäkt för en vägg av text och kanske lite högt tänkande överlag.

Det initiella priset är den summa som SB betalar till leverantören av produkten. Här räknar man inte med alkoholskatt eller eventuella förpackningskostnader såsom pant. Priset som leverantören väljer att sälja produkten till SB för ska täcka in flera olika kostnader:
  • producentens pris
  • importfrakt
  • importörskostnad (ex. Lagena Distribution)
  • lagerkostnad
  • transportavgift inom Sverige
  • miljöavgift
När produkten är inhandlad av SB lägger man på följande:
  • 19% påslag för samtliga produkter
  • Fast statiskt påslag i kronor baserat på produkttyp
Alkoholhalt, volymprocent upp tillPåslag i kronor
Vin3.50
Sprit2.70
Öl0.85
Cider & Blanddryck2.70
Alkoholfritt0.00
  • Alkoholskatt per liter, baserat på abv.
Alkoholhalt, volymprocent upp tillAlk.skatt Kronor per liter
<2.25%0
<4.50%8.11
<7%11.98
<8.50%16.49
<15%23.09
<18%48.33
  • Moms - 25% (av det totala priset)
  • Förpackningsrelaterad korrigering
    • Halvflaskor: -1.75 kr
    • BiB & tetra: +0.75 kr
Källor:
Systembolagets prissättningsmodell och alkoholskattens höjning
Quercia - Vinpriset 2012 (här finns även en intressant uträkning om hur mycket som producenten får ut av att sälja en flaska vin för 50:- )
Systembolagets modell för prisberäkning

Så lite summerat...

Importören har alltså en del fasta kostnader som måste täckas av det pris som sätts till Systembolaget. Hur deras marginal ser ut i dagsläget på marknaden hade varit intressant att se, men gissningsvis ligger den ganska högt. Jag är nog benägen att hålla med vissa importörer när de skyller på att alla mellanhänder måste få sin beskärda del av kakan, för det finns ju en del steg i inköpsprocessen där andra intressenter ska få betalt.

Samtidigt måste man ju ifrågasätta de fasta och rörliga påslagen från Systembolagets sida, och den ohyggliga skatt som får priserna att dra iväg ännu mer.

Importörens roll är ju dock helt central då denne kan välja att ha ett högt eller lågt påslag på de produkter som säljs vidare. Ett högt påslag innebär ju att importören procentuellt sett betalar mindre till producenten och får mer pengar i sin egen ficka per såld artikel, medan ett lågt påslag i praktiken kanske får effekten att fler köper produkten och på så sätt genererar en större inkomst än vad ett högre pris hade inbringat. Vad importören i sin tur betalar till producenten i början är ju svårt att sia om också...

Systembolagets prismodell gynnar ju även bulk-förpackningarna med stor volym (BiB) istället för att man tittar på kvalitet.

Min slutfundering är hur mycket man ska skuldbelägga importören för höga priser i ett system som egentligen inte fungerar (monopolet)? Hur hade det sett ut med en fri konkurrensutsatt marknad?
Min tanke som jag nämnde för jesper på Tvin AB som importerar är att varför inte hålla ett lågt pris och sälja styck för att sedan om den levererar och blir erkänd höja priset gradvis som alla andra viner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Min tanke som jag nämnde för jesper på Tvin AB som importerar är att varför inte hålla ett lågt pris och sälja styck för att sedan om den levererar och blir erkänd höja priset gradvis som alla andra viner.
Men flaskorna ligger listade styckvis i BS på SB!?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Min tanke som jag nämnde för jesper på Tvin AB som importerar är att varför inte hålla ett lågt pris och sälja styck för att sedan om den levererar och blir erkänd höja priset gradvis som alla andra viner.
Yes, jag tror också på den strategin. Det finns dock ett stort men som är att om importören har ett brett utbud av olika vin kan jag tänka mig att det blir kostsamt att sälja alla enligt en styckvis-basis. En mindre produktportfolio där man säljer styckvis till ett relativt lågt pris i kombination med lite marknadsföring, det vore väl det ultimata? Då introduceras dock ytterligare en kostnad i form av reklam som man inte riktigt kan räkna på... hmm...
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Yes, jag tror också på den strategin. Det finns dock ett stort men som är att om importören har ett brett utbud av olika vin kan jag tänka mig att det blir kostsamt att sälja alla enligt en styckvis-basis. En mindre produktportfolio där man säljer styckvis till ett relativt lågt pris i kombination med lite marknadsföring, det vore väl det ultimata? Då introduceras dock ytterligare en kostnad i form av reklam som man inte riktigt kan räkna på... hmm...
Du och jag kanske ska börja importera istället FajnWajn AB
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nää det ska stå säljes i kolli om 6 flaskor det har jag sett. Och dom sa även det själva när jag frågade.
Ser nu att det står kolli längst ut till höger men priset är angivet per styck. Samtidigt som andra står listade som 6 flaskor och totalt pris.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ser nu att det står kolli längst ut till höger men priset är angivet per styck. Samtidigt som andra står listade som 6 flaskor och totalt pris.
Ganska säker på att flaskorna inte kommer bli sålda i dagsläget iaf.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
"Anledningen att vi säljer de i kolli om 6 flaskor beror på att kostnaden helt enkelt blir för stor för oss om vårt lager behöver plocka lösflaskor vid varje beställning"
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
"Det som läggs på mot Systembolaget är moms, deras andel samt en liten högre avgift för transport"
"Systembolaget lägger först på en fast avgift oavsett produkt och sen ytterligare en procentsats för alla importörer"

var det jag fick höra.
 

Vino fino

Medlem
Min slutfundering är hur mycket man ska skuldbelägga importören för höga priser i ett system som egentligen inte fungerar (monopolet)? Hur hade det sett ut med en fri konkurrensutsatt marknad?
Om vi bortser från vansinnet med statlig sponsring av BiB etc så visst ligger många importörer högt i sin prissättning. Prisbilden verkar dock bero på regioner. Italien är någorlunda rimligt prissatt på Bolaget, antagligen för att konkurrensen är mördande då Bolaget har 65 miljoner (typ) italienska viner i sitt snedvridna sortiment. När det gäller i Sverige mindre eller halvfashionabla distrikt verkar importörerna kunna sätta vilka priser som helst.

MEN. Systembolaget har ett direkt ansvar för de höga priserna eftersom de i sina lanseringsplaner begär in "September 2015, Druva X, Italien, 75 cl, 1200 flaskor, 119-139 kr". Systembolaget gör aldrig en koll mot internationella priser och garanterar aldrig ett lågt pris eller ens ett marknadsmässigt pris. Yellow Tail Pinot Noir skulle lätt kunna lanseras för 199 kr flaskan om det kvalade in vid proverna till lanseringarna ("Pinot Noir, Australien, 149-199 kr") och importören ville ha 199kr för eländet. Ingen skulle kontrollera om priset var rimligt. Systembolagets gudomliga allvetande smakjury gör enbart bedömningen om vinet uppfyller deras specifikation.
 
Så om en vara kostar mellan 15-20€ i europa och 50€ här, är det importören eller SB's fel?
Det florerar rätt mycket missuppfattningar i den här tråden. Jag tänkte att jag skulle reda ut några av dem, så det här blir ett långt inlägg. Jag gissar ju alltså inte, utan jag har facit på hand när det gäller vad som händer med priset på ett vin från producenten till konsumenten i Sverige.

För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stora skillnader beroende på vilket sortiment vinerna säljs i. I ordinarie och tillfälliga sortimentet är både volymerna och Systembolagets egen marknadsföring av vinerna (i form av journalistprovningarna som ger ett betydande spaltutrymme i media) sådan att det ger förutsättningar för förhållandevis konsumentvänliga priser. I beställningssortimentet, som den här diskussionen egentligen gällde, såvitt jag förstår det, råder diametralt motsatta förhållanden. Ett normalt vin i beställningssortimentet säljer några dussin och upp till några hundra flaskor om året.

Jag tar ett konkret exempel, ett vin som jag köper av producenten i Frankrike för 20 €.
Växelkurs idag: 9,15
Inköpspris: 20*9,15 = 183 kr
Alkoholskatt: 17,32 kr per 75 cl-flaska
Importfrakt: Vi säger att förutsättningarna är att jag har tagit hem exempelvis 200 flaskor. Det blir en EU-pall. För enstaka pall får man räkna med ca 3000 kr ex moms för en icke stapelbar EU-pall från Frankrike till Sverige. Alltså 15 kr/flaska.
Distribution: Först ska man ha klart för sig att Systembolagets avtalsvillkor är att distribution till butik ingår i inköpspriset, och således ingår i det underlag som det rörliga påslaget beräknas på. Sedan finns det två vanliga sätt, antingen distribuerar man via Lagena/VSD/m.fl., eller så har man s.k. egen distribution, vilket i praktiken innebär paketgods med Schenker/Bring/m.fl. Distribuerar man med drakarna så blir lagerhållningen dyr, eftersom man bara får ha en artikel per pallplats (à >200 kr/mån), samt att de tar rätt hög plockavgift. I gengäld blir distributionskostnaden per flaska låg, bara 5-6 kr. Har man egen distribution så kan man skicka en flaska inrikes för 55 kr, eller en hel låda på 6/12 flaskor för 89 kr. Sedan tillkommer lagrets plockavgift på 40 kr/kolli (oavsett kollistorlek). I det här fallet utgår vi från att vi inte vill tvinga kunden att köpa en hel låda, utan vi säljer vinet enstycks. Distributionskostnaden blir alltså 55+40 = 95 kr.
Lagerhållning: Varierar kraftigt beroende på lageromsättningshastighet, samt om man sköter det genom tidigare nämnda drakar eller på annat sätt. Lågt räknat kostar lagerhållningen för viner i BS minst 3-4 kr/flaska.
Kostnaden så här långt är alltså: 183 + 17,32 + 15 + 95 + 4 = 314,32
Om vi säger att ett skäligt påslag är 35 kr/flaska, så ska vi alltså sälja vinet till SB för 350 kr. SB:s påslag är 3,50 kr + 19 % av inköpspriset exkl alkoholskatt, dvs i det här fallet 66,71 kr (jämför gärna med importörens påslag). Då har vi 416,71 kr. Sedan tillkommer 25 % svensk moms, dvs 104 kr till finansministern. Slutpris till konsument 521 kr.

Pengarna fördelas alltså på följande vis:
Staten: 17,32 + 104 = 121,32 kr
Systembolaget: 66,71 kr
Importören: 35 kr (före bolags- och inkomstskatt)

Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!

Här är det också enkelt att se att Netterberg och Caviste verkar under HELT andra villkor. Inte för att de inte betalar moms och svensk alkoholskatt, för det gör de. Utan för att de 1. slipper SB:s påslag på 19 % och 2. får ta betalt för frakten. De två faktorerna gör en enorm skillnad! Särskilt frakten gör väldigt mycket på viner som säljs i små volymer. Caviste tar 175 kr/låda för frakten. Hade vi som är baserade i Sverige och jobbar under svenska regler fått göra det, så hade det gjort en radikal skillnad på priserna i BS!

Att sälja styckvis till ett lågt pris som föreslås kan man förstås göra på viner som man tror kan nå sådan volym att man kvalar in i ordinarie sortimentet, men man får räkna med att göra stora förluster så länge artiklarna är kvar i BS, så det är förstås ett stort risktagande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det florerar rätt mycket missuppfattningar i den här tråden. Jag tänkte att jag skulle reda ut några av dem, så det här blir ett långt inlägg. Jag gissar ju alltså inte, utan jag har facit på hand när det gäller vad som händer med priset på ett vin från producenten till konsumenten i Sverige.

För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stora skillnader beroende på vilket sortiment vinerna säljs i. I ordinarie och tillfälliga sortimentet är både volymerna och Systembolagets egen marknadsföring av vinerna (i form av journalistprovningarna som ger ett betydande spaltutrymme i media) sådan att det ger förutsättningar för förhållandevis konsumentvänliga priser. I beställningssortimentet, som den här diskussionen egentligen gällde, såvitt jag förstår det, råder diametralt motsatta förhållanden. Ett normalt vin i beställningssortimentet säljer några dussin och upp till några hundra flaskor om året.

Jag tar ett konkret exempel, ett vin som jag köper av producenten i Frankrike för 20 €.
Växelkurs idag: 9,15
Inköpspris: 20*9,15 = 183 kr
Alkoholskatt: 17,32 kr per 75 cl-flaska
Importfrakt: Vi säger att förutsättningarna är att jag har tagit hem exempelvis 200 flaskor. Det blir en EU-pall. För enstaka pall får man räkna med ca 3000 kr ex moms för en icke stapelbar EU-pall från Frankrike till Sverige. Alltså 15 kr/flaska.
Distribution: Först ska man ha klart för sig att Systembolagets avtalsvillkor är att distribution till butik ingår i inköpspriset, och således ingår i det underlag som det rörliga påslaget beräknas på. Sedan finns det två vanliga sätt, antingen distribuerar man via Lagena/VSD/m.fl., eller så har man s.k. egen distribution, vilket i praktiken innebär paketgods med Schenker/Bring/m.fl. Distribuerar man med drakarna så blir lagerhållningen dyr, eftersom man bara får ha en artikel per pallplats (à >200 kr/mån), samt att de tar rätt hög plockavgift. I gengäld blir distributionskostnaden per flaska låg, bara 5-6 kr. Har man egen distribution så kan man skicka en flaska inrikes för 55 kr, eller en hel låda på 6/12 flaskor för 89 kr. Sedan tillkommer lagrets plockavgift på 40 kr/kolli (oavsett kollistorlek). I det här fallet utgår vi från att vi inte vill tvinga kunden att köpa en hel låda, utan vi säljer vinet enstycks. Distributionskostnaden blir alltså 55+40 = 95 kr.
Lagerhållning: Varierar kraftigt beroende på lageromsättningshastighet, samt om man sköter det genom tidigare nämnda drakar eller på annat sätt. Lågt räknat kostar lagerhållningen för viner i BS minst 3-4 kr/flaska.
Kostnaden så här långt är alltså: 183 + 17,32 + 15 + 95 + 4 = 314,32
Om vi säger att ett skäligt påslag är 35 kr/flaska, så ska vi alltså sälja vinet till SB för 350 kr. SB:s påslag är 3,50 kr + 19 % av inköpspriset exkl alkoholskatt, dvs i det här fallet 66,71 kr (jämför gärna med importörens påslag). Då har vi 416,71 kr. Sedan tillkommer 25 % svensk moms, dvs 104 kr till finansministern. Slutpris till konsument 521 kr.

Pengarna fördelas alltså på följande vis:
Staten: 17,32 + 104 = 121,32 kr
Systembolaget: 66,71 kr
Importören: 35 kr (före bolags- och inkomstskatt)

Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!

Här är det också enkelt att se att Netterberg och Caviste verkar under HELT andra villkor. Inte för att de inte betalar moms och svensk alkoholskatt, för det gör de. Utan för att de 1. slipper SB:s påslag på 19 % och 2. får ta betalt för frakten. De två faktorerna gör en enorm skillnad! Särskilt frakten gör väldigt mycket på viner som säljs i små volymer. Caviste tar 175 kr/låda för frakten. Hade vi som är baserade i Sverige och jobbar under svenska regler fått göra det, så hade det gjort en radikal skillnad på priserna i BS!

Att sälja styckvis till ett lågt pris som föreslås kan man förstås göra på viner som man tror kan nå sådan volym att man kvalar in i ordinarie sortimentet, men man får räkna med att göra stora förluster så länge artiklarna är kvar i BS, så det är förstås ett stort risktagande.
Tack för den ingående förklaringen!
 
Om vi bortser från vansinnet med statlig sponsring av BiB etc så visst ligger många importörer högt i sin prissättning. Prisbilden verkar dock bero på regioner. Italien är någorlunda rimligt prissatt på Bolaget, antagligen för att konkurrensen är mördande då Bolaget har 65 miljoner (typ) italienska viner i sitt snedvridna sortiment. När det gäller i Sverige mindre eller halvfashionabla distrikt verkar importörerna kunna sätta vilka priser som helst.

MEN. Systembolaget har ett direkt ansvar för de höga priserna eftersom de i sina lanseringsplaner begär in "September 2015, Druva X, Italien, 75 cl, 1200 flaskor, 119-139 kr". Systembolaget gör aldrig en koll mot internationella priser och garanterar aldrig ett lågt pris eller ens ett marknadsmässigt pris. Yellow Tail Pinot Noir skulle lätt kunna lanseras för 199 kr flaskan om det kvalade in vid proverna till lanseringarna ("Pinot Noir, Australien, 149-199 kr") och importören ville ha 199kr för eländet. Ingen skulle kontrollera om priset var rimligt. Systembolagets gudomliga allvetande smakjury gör enbart bedömningen om vinet uppfyller deras specifikation.
Det här är grovt felaktigt, rakt igenom. Första stycket uppfattar jag att i första hand gäller viner i BS, se mitt förra inlägg. Andra stycket, utan att ta Systembolaget i försvar, så kan jag konstatera att SB:s inköpare har mycket bra koll på internationella priser. Att priserna är högre i Sverige än internationellt beror på de faktorer jag nämnde i förra inlägget, främst att det tillkommer ett mellanled med 19 % påslag, samt att vi har internationellt sett hög moms. Och att normalt sett när man beställer vin utomlands så tillkommer frakten ovanpå priset, medan det i Sverige är inbakat i priset.

För internationellt sett välkända viner som lanseras i tillfälliga sortimentet, jämför SB:s inköpare alltid med vad de kostar utomlands. Det kan jag garantera. Och i förfrågningar i ordinarie sortimentet är konkurrensen stenhård, där alla välkända producenter som har viner som passar in på det efterfrågade är med. Om man sedan själv tycker om vinerna är väl en annan sak. Sedan finns det ju en hel del ointressanta viner som hänger kvar, för att de har en trogen kundkrets och alltså säljer bra.
 
Toppen