Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Importören/leverantören PrimeWine höll tillsammans med vinhuset Alvaro Palacios en gemensam matlagnings och vinprovarkväll på Aveqia i Stockholm. På schemat stod drygt en timmes gemensam matlagning av 4 olika rätter under överseende av kockarna Carlos Andrino och Joacim Sjöberg. Representant på plats för Palacios var exportchefen Arnau Roca Santacana som började med ett smakprov av 2012 La Montesa från Rioja. Här är det inte tempranillo (15%) som är huvuddruva utan istället garnacha (80%) och resterande mazuelo. Manuell skörd och lagring 12 månader på mestadels franska fat uppdelat på lika delar nya upp till 3 åriga. En rödbärig doft med örtiga inslag där garnachan känns igen. Smaken är medium med samma röda bär, en släng av blåbär och något juligt (kan inte placera smaken, kan vara någon typ av efterrätt, kaka). Enkelt, gott men något för enkel för min smak.



För er som inte känner till Aveqia så är det en plats för vad de själva kallar aktiv matlagning. Det är alltså ingen restaurang i vanlig bemärkelse utan det bygger på att man gemensamt tillagar ett antal olika rätter med hjälp av kvalificerade kockar. Recepten är relativt enkla att följa, speciellt efter kockarnas genomgång. Störst behållning från matlagningen fick jag av alla de små tips som gavs, allt blir så mycket enklare om man vet knepen. Själv hamnade jag i gruppen som ansvarade för desserten bestående av varm choklad med gräddfilsglass och inkokta körsbär. Tillsammans med två andra deltagare jobbade vi på i vad vi tyckte rasande takt men tydligen inte snabbare än att vi precis han bli klara på utsatt tid. Runt de fyra olika stationerna (köken) var det febril aktivitet med en kombination av djup koncentration och glada tillrop.



Efter en dryg timme var maten färdiglagad och vi satte oss till bords. Första rätten, souvas med rostade hasselnötter, märg och sallad (mycket snyggt presenterat och väldigt gott) fick sällskap av 2013 Petalos del Bierzo. Ett vin gjort på 95% menzia från 45-90 år gamla stockar, resterande är en uppsjö av druvor, kommer inte ihåg alla. En del av vinet jäser i ståltank medans andra delen jäser i små ekfat för att avslutningsvis få ligga till sig c:a 10 månader på franska fat. Har för mig att det även här handlade om en blandning av nya och gamla fat av varierande ålder. En kraftig örtig och körsbärsdoft med inslag av peppar, choklad och citrus som håller samma stil smakmässigt. Härligt motstånd i sin kärvhet utan att gå till överdrift. Avslutet håller i ett tag. Jag gillar vinet och det passade perfekt till rätten, full pott där.

Som andra rätt blev det rostad jordärtskocka med svartkål, ramslök, blomkål och tryffelemulsion. Till det serverades samma vin som vi började med, La Montesa. Kombinationen var bra men varken rätten eller vinet bjöd på några större positiva upplevelser. Korrekt men något tamt.



Snabbt över till nästa rätt, lammracks med fänkål, pumpacréme och vattenkrasse. En snabb återhämtning från föregående rätt där den rostade pumpacrémen bjöd på smakeufori i gomen. Till det ett vin från Priorat, 2012 Les Terrasses Velles Vinyes. För en gammal frankofil är detta en ren njutning. Det är vardera 50% av garnacha och carignan (samsó) och druvorna kommer från ett flertal olika byar. Jäsningen sker i dels ståltank, dels fat men även i cementtank. Hela 30 dagars macerering sedan 12 månader på fat, än en gång med liknande fördelning av nya och gamla fat. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva vinet, det känns som att jag skulle behövt en separat sittning bara med detta vin för att kunna plocka ut allt. Lager på lager med körsbär, mogna plommon, vingummin, fat och vitpeppar. Efter ett tag i glaset smyger lakrits fram och en annan sorts örtighet. Smakmässigt håller det samma tempo med en hel del mörka bär, mer fat, lätta kakao noter och mer peppar i slutet. Sköna men bestämda tanniner. Även detta vin passade perfekt med maten, främst med sin örtighet och peppar.

Som avslutning blev det desserten jag varit delaktig i att skapa. Precis ut ur ugnen serverades den varma chokladkakan med tillbehören. Till det 2012 Villa de Corullón från Bierzo. Hela 97% menzia och resterande är gröna druvor om jag förstod Arnau rätt. Menziadruvorna kommer från områden kring byn Corullon där en del rankor växer på hela 1200 meters höjd. Påminner mycket om Petalos där den stora skillnaden är blommigheten i detta vin. Mäktig och kraftig i både doft och smak med en hel del röda bär, viol, mogna röda plommon, viol, bittermandel. Förvånansvärt lätt och känns något spretig. Vinner på att lagas några år enligt Arnau vilket jag är beredd att hålla med om.



Detta var mitt första besök på Aveqia och jag känner redan nu att det kommer bli fler besök framöver. Bra koncept, mycket trevlig personal, kockar som på ett enkelt sätt kan förklara hur man gör på bästa sätt gjorde att jag lämnade stället med ett leende på läpparna. Jag gillar att laga mat hemma och efter kvällen är jag än mer taggad att avancera inom kokkonsten.

Ett stort tack till PrimeWine för ett mycket trevligt arrangemang och givetvis även ett stort tack till Arnau för bra presentation av vinerna och möjligheten till diskussioner kring vin i allmänhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här står för övrigt två principer mot varandra när man ska gissa om den är bra eller inte: med enstaka undantag är RC-skumpor sällan särskilt imponerande (men kan vara helt OK till rimligt pris), medan 2008 är en lysande årgång.
Om du undrar hur skumpan levererar så kan du ju alltid läsa mitt inlägg om den. ;)

Du och jag brukar inte bedöma särskilt olika, i alla fall inte de tillfällen jag har haft möjlighet att jämföra våra upplevelser, men visst, skumpa är väl inte min paradgren direkt. :)
 

Kalle A

Medlem
Du kan mycket väl ha rätt. Låt oss hoppas att @KA Import har lust att reda ut saken för oss. :)

Nja det är inte importören som snurrat till det i detta fallet. Producenten säger (och skriver även på hemsidan, som någon noterat) att det är ett vin gjort på 50% vardera PN och CH. SB kunde inte hitta något i apellationen om just detta, men säger att de inte kommer att godkänna vinet som det ser ut idag. Men om vinet ska säljas genom dem så har producenten sagt att en ny etikett kommer att produceras och användas.
En snabb titt på SB sida visar ändå att det tänkta priset ändå verkar stå sig rätt bra mot andra -08:eek:r...
 

Kalle A

Medlem
Nja det är inte importören som snurrat till det i detta fallet. Producenten säger (och skriver även på hemsidan, som någon noterat) att det är ett vin gjort på 50% vardera PN och CH. SB kunde inte hitta något i apellationen om just detta, men säger att de inte kommer att godkänna vinet som det ser ut idag. Men om vinet ska säljas genom dem så har producenten sagt att en ny etikett kommer att produceras och användas.
En snabb titt på SB sida visar ändå att det tänkta priset ändå verkar stå sig rätt bra mot andra -08:eek:r...

Det borde väl tom vara extra samlarvärde på ett felmärkt vin..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I dagens släpp från den oberoende vinhandlaren Caviste är det champagne som gäller. Det är en låda från den populära producenten Savart och precis som tidigare lådor är det två av vardera tre viner. Skillnaden från tidigare lådor är årgången på basvinet, nu är det 2013.



Först ut är det NV Savart Brut L'ouvertur med en stort fruktig doft, päron, grön äpplen. Ganska så volymös i gomen, rejäl mousse, något svag sura men trots det slank och balanserad. Trevlig på alla sätt och vis. 100% pinot noir, malolaktisk jäsning. 285:-

Andra vinet ut är NV Savart Brut L'accomplie som är en någon kraftfullare kopia på ovanstående. Det finns även en hel del små nyanser av bröd och vanilj. En bra distinkt syra och ett avslut som håller i. I huvudsak pinot noir med en mindre mängd chardonnay. Osäker på om den genomgick malolaktisk jäsning eller ej. 315:-

Sist ut är det rosa bubbel, NV Savart Brut Bulle de Rosé, även den gjord på i huvudsak pinot noir med en liten del chardonnay. Hälften är jäst på ekfat, resetrande på ståltank. Något försiktig doft med blommiga inslag, parfym, rabarber. Frisk i smaken med en bra syra som ger en stabilitet. med värme kommer det fram hallonisglass och våt sten. Mycket trevlig. 345:-
Jag fick möjligheten att även prova äldre viner där förra Savartsläppet med basår 2012 var minst sagt knuten. Kommer behöva några år för att öppna upp sig. Basårgång 2011 var däremot klar att njutas av med begynnande, bra mognadstoner, fin jämn mousse och även här isglass med hallonsmak. Bra grejer helt enkelt.

Släppet sker idag klockan 14:00 på Cavistes hemsida, www.caviste.se och lådans pris är 1890:-.

Utöver vad som finns i lådan så bjöds det även på några andra spännande viner från Savart.



2011 Savart L'année Premier Cru är mer komplex med en del gula äpplen, hasselnötter, snygg syra och torrt rent avslut. En stort kliv uppåt. 455:-



Min favorit blev 2011 Savart Expression Nature Rosé. Nu snackar vi komplexitet, krutrök, sten, kraftig syra. Allt känns så väl avvägt och genomtänkt. Skönt avslut (kan inte komma på något annat att skriva, det var så jag uppfattade det). 695:-

Det kan vara så att Caviste lyckas få fram några lådor med ovanstående två viner (3+3). Om man är intresserad så får man kontakta Caviste, kommer alltså inte gå att beställa via deras hemsida och priset är satt till 3450:-.



Sist ut ett vin som hälldes upp blint, Savart visste jag. Mycket mogen, lätt oxiderad (tänk viner från Jura) och kohud. Tidigt 2000-tal var min gissning. Långt ifrån, det var en 1991 Savart Œnotheqeuesom var i glaset. Jo tack, ett gäng sådana flaskor att njuta av vore inte helt fel.
 

Larseman

Medlem
I dagens släpp från den oberoende vinhandlaren Caviste är det champagne som gäller. Det är en låda från den populära producenten Savart och precis som tidigare lådor är det två av vardera tre viner. Skillnaden från tidigare lådor är årgången på basvinet, nu är det 2013.



Först ut är det NV Savart Brut L'ouvertur med en stort fruktig doft, päron, grön äpplen. Ganska så volymös i gomen, rejäl mousse, något svag sura men trots det slank och balanserad. Trevlig på alla sätt och vis. 100% pinot noir, malolaktisk jäsning. 285:-

Andra vinet ut är NV Savart Brut L'accomplie som är en någon kraftfullare kopia på ovanstående. Det finns även en hel del små nyanser av bröd och vanilj. En bra distinkt syra och ett avslut som håller i. I huvudsak pinot noir med en mindre mängd chardonnay. Osäker på om den genomgick malolaktisk jäsning eller ej. 315:-

Sist ut är det rosa bubbel, NV Savart Brut Bulle de Rosé, även den gjord på i huvudsak pinot noir med en liten del chardonnay. Hälften är jäst på ekfat, resetrande på ståltank. Något försiktig doft med blommiga inslag, parfym, rabarber. Frisk i smaken med en bra syra som ger en stabilitet. med värme kommer det fram hallonisglass och våt sten. Mycket trevlig. 345:-
Jag fick möjligheten att även prova äldre viner där förra Savartsläppet med basår 2012 var minst sagt knuten. Kommer behöva några år för att öppna upp sig. Basårgång 2011 var däremot klar att njutas av med begynnande, bra mognadstoner, fin jämn mousse och även här isglass med hallonsmak. Bra grejer helt enkelt.

Släppet sker idag klockan 14:00 på Cavistes hemsida, www.caviste.se och lådans pris är 1890:-.

Utöver vad som finns i lådan så bjöds det även på några andra spännande viner från Savart.



2011 Savart L'année Premier Cru är mer komplex med en del gula äpplen, hasselnötter, snygg syra och torrt rent avslut. En stort kliv uppåt. 455:-



Min favorit blev 2011 Savart Expression Nature Rosé. Nu snackar vi komplexitet, krutrök, sten, kraftig syra. Allt känns så väl avvägt och genomtänkt. Skönt avslut (kan inte komma på något annat att skriva, det var så jag uppfattade det). 695:-

Det kan vara så att Caviste lyckas få fram några lådor med ovanstående två viner (3+3). Om man är intresserad så får man kontakta Caviste, kommer alltså inte gå att beställa via deras hemsida och priset är satt till 3450:-.



Sist ut ett vin som hälldes upp blint, Savart visste jag. Mycket mogen, lätt oxiderad (tänk viner från Jura) och kohud. Tidigt 2000-tal var min gissning. Långt ifrån, det var en 1991 Savart Œnotheqeuesom var i glaset. Jo tack, ett gäng sådana flaskor att njuta av vore inte helt fel.
Ska vi tolka detta som en stark köprekommendation? Behöver nog lägga in en påminnelse i kalendern så att man är beredd med avtryckarfingret...
 

Fredrik L

Medlem
Imorgon kl. 14.00 släpper Caviste en låda chablis från Patrick Piuze. Bra skit, bara att beställa. Återkommer med provningsnoteringar om dessa och flera av de andra släpen från i år någon gång imorgon.
 

kayaker

Cyklist
Imorgon kl. 14.00 släpper Caviste en låda chablis från Patrick Piuze. Bra skit, bara att beställa. Återkommer med provningsnoteringar om dessa och flera av de andra släpen från i år någon gång imorgon.
Kan bara instämma. De Piuzeviner jag provat tidigare från 2009, 2010 och 2011 har varit bra och 2014 kan t.o.m. vara något vassare.
 

kayaker

Cyklist
2015 med Caviste, del 1
Martin kallade till provning med samtliga viner som Caviste sålt i "ordinarie" lådor under 2015 så det fanns en del att prova vilket gör provningsanteckningarna något summariska. Då det är en del att skriva så kommer jag att pytsa ut mina intryck i mindre doser.
Överlag så går det inte att låta bli att imponeras över de viner som Caviste erbjuder, med stor spridning både vad gäller vintyper och stilar och där alla viner känns genuina och ärliga. (Här har ett visst bolag mycket att lära...)
Vinerna har genomgånde, nästan utan undantag, fin balans och kan erbjuda drickglädje redan nu även om många naturligtvis mår bättre av lite lagring.
För egen del så kan jag konstatera att jag missat en del godbitar under året, men jag får väl försöka kompensera för detta framöver
Eftersom årets sista låda lanseras senare idag så känns det mest angeläget att börja med den.

CAV0051, Patrick Piuze, Chablis
  • 2014 Chablis Terroir de Courgis (2fl à 165kr)
    (Mycket) svagt gul. Doften är initialt lite knuten men sedan kommer flintrök, gröna äpplen, lite citrus och något som påminner om krusbär. I munnen så är vinet ganska lätt, stramt, friskt och torrt med riktigt fin syra. Krusbären återkommer i smaken tillsammans med krita och sten. Ett välbalanserat vin med ganska lång eftersmak.
  • 2014 Chablis Terroir de Fyé (2fl à 165kr)
    Svagt gul. Även här är doften initialt lite knuten, men sedan blir den snarast blommig. Jag kunde känna gröna och gula äpplen, lite persika och, även här, lite krusbär. I munnen är det ett ganska lätt, stramt, torrt vin med bra syra. Här återkommer äpplena, tillsammans med mer Chablistypiska steniga drag. Återigen ett välbalanserat vin. Eftersmaken lite kortare än för Terroir de Courgis.
  • 2014 Chablis Premier Cru Les Forêts (2fl à 315kr)
    Ljust gul. Tydlig flintrök och en hel del äpplen i hela färgskalan i doften. I munnen är det närmast medelfylligt - iallafall klart kraftigare än de två byvinerna - stramt, torrt vin med fin syra. Det känns som om äpplena, stenarna och kritan rullar runt lite i munnen. Fin balans, men det känns samtidigt lite oförlöst, månne delvis pga. (de gamla) faten, så jag tror att några år på rygg kommer att göra vinet gott.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2015 med Caviste, del 1
Martin kallade till provning med samtliga viner som Caviste sålt i "ordinarie" lådor under 2015 så det fanns en del att prova vilket gör provningsanteckningarna något summariska. Då det är en del att skriva så kommer jag att pytsa ut mina intryck i mindre doser.
Överlag så går det inte att låta bli att imponeras över de viner som Caviste erbjuder, med stor spridning både vad gäller vintyper och stilar och där alla viner känns genuina och ärliga. (Här har ett visst bolag mycket att lära...)
Vinerna har genomgånde, nästan utan undantag, fin balans och kan erbjuda drickglädje redan nu även om många naturligtvis mår bättre av lite lagring.
För egen del så kan jag konstatera att jag missat en del godbitar under året, men jag får väl försöka kompensera för detta framöver
Eftersom årets sista låda lanseras senare idag så känns det mest angeläget att börja med den.

CAV0051, Patrick Piuze, Chablis
  • 2014 Chablis Terroir de Courgis (2fl à 165kr)
    (Mycket) svagt gul. Doften är initialt lite knuten men sedan kommer flintrök, gröna äpplen, lite citrus och något som påminner om krusbär. I munnen så är vinet ganska lätt, stramt, friskt och torrt med riktigt fin syra. Krusbären återkommer i smaken tillsammans med krita och sten. Ett välbalanserat vin med ganska lång eftersmak.
  • 2014 Chablis Terroir de Fyé (2fl à 165kr)
    Svagt gul. Även här är doften initialt lite knuten, men sedan blir den snarast blommig. Jag kunde känna gröna och gula äpplen, lite persika och, även här, lite krusbär. I munnen är det ett ganska lätt, stramt, torrt vin med bra syra. Här återkommer äpplena, tillsammans med mer Chablistypiska steniga drag. Återigen ett välbalanserat vin. Eftersmaken lite kortare än för Terroir de Courgis.
  • 2014 Chablis Premier Cru Les Forêts (2fl à 315kr)
    Ljust gul. Tydlig flintrök och en hel del äpplen i hela färgskalan i doften. I munnen är det närmast medelfylligt - iallafall klart kraftigare än de två byvinerna - stramt, torrt vin med fin syra. Det känns som om äpplena, stenarna och kritan rullar runt lite i munnen. Fin balans, men det känns samtidigt lite oförlöst, månne delvis pga. (de gamla) faten, så jag tror att några år på rygg kommer att göra vinet gott.
Tack för rapport! På något vis så känns det nästan surrealistiskt att läsa smaknoter med din underskrift. Ganska rare på forumet till och med, nästan i nivå med att hitta en ovanlig Pokémon. Att dessutom få massor av text helt utan snappiga oneliners fick mig helt perplex. ;)
 

Fredrik L

Medlem
Imorgon kl. 14.00 släpper Caviste en låda chablis från Patrick Piuze. Bra skit, bara att beställa. Återkommer med provningsnoteringar om dessa och flera av de andra släpen från i år någon gång imorgon.

Snarare imorgon fredag. Drack lite överbliven Savart idag, och pallar nog inte att skriva så mycket. Återkommer alltså med ett antal favoriter imorgon kväll!
 

kayaker

Cyklist
2015 med Caviste, del 2
Fortsättning från igår med två nya producenter för mig i form av Domaine Labet och Domaine Grosbois och en "gammal" favorit i form av Domaine Coursodon.

CAV0038, Domaine Labet, Côtes du Jura
  • 2013 Côtes du Jura Cuvée Fleurs (2fl à 145kr)
    Lite sötfruktig doft av gula äpplen, persika och lite krita. I munnen ett friskt vin med bra syra. Äpplena återkommer i annan färg - gröna - och i avslutet finns en liten beska som påminner om grape. Trevligt vin med bra balans som förmodligen skulle gå att klunka i sig rätt snabbt.
  • 2012 Côtes du Jura Les Champs Rouges (2fl à 185kr)
    En aning knuten doft inledningsvis men sedan kommer en hel del stendamm, följt av gröna och röda äpplen och lite persika. I munnen har det bra syra. Det känns till en början ganska lätt, men växer efterhand i intensitet där ovannämnda äpplen är tongivande. Trots att det är ett år äldre så känns det yngre än Cuvée Fleurs och har nog mer att ge om något år.
  • 2011 Côtes du Jura Les Varrons (2fl à 215kr)
    I doften har det lite mer mogna, nästan oljiga toner än de två andra viner. Mogna-övermogna gula äpplen och något som drar åt mandel. I munnen så är vinet lite fylligare men är fortfarande ganska stramt med bra syra och karaktär av gröna och gula äpplen, lite grape och ett litet sting av peppar.

CAV0039, Domaine Grosbois, Chinon
  • 2014 Chinon La cuisine de ma mère (3fl à 115kr)
    Känns ungt på något tillbakadragna doften som domineras av svarta vinbär och plommon. I munnen så är det ganska lätt, med hygglig syra och ganska snälla tanniner. Det har tydlig vinbärskaraktär - jag mindes barndomens varma svartvinbärssaft - och ett lite örtigt och pepprigt avslut.
  • 2012 Chinon Gabare (3fl à 145kr)
    Doften har en liten antydan till stall i början, men sedan så är det tydliga vinbär och lite gräs och örter i doften. I munnen så är det friskt, knappt medelfylligt, med tydliga tanniner och oväntat stram syra. Arommässigt så bjuds förstås på ovannämnda vinbär men även peppar, salami och en gnutta paprika.

CAV0040, Domaine Coursodon, Saint-Joseph
  • 2014 Saint-Joseph Silice Blanc (2fl à 225kr)
    Fruktig och lite vaxig doft av persika, kiwi, päron och melon. I munnen är det ganska lätt men ändå med viss fetma och hygglig syra. Aromerna domineras av äpplen och päron med lite kryddig touch men för mig känns den en aning spretig i dagsläget.
  • 2013 Saint-Joseph Silice Rouge (2fl à 225kr)
    Ganska primär doft med mörka röda bär, kött och, efterhand, barrskog och lakrits. I munnen ett ganska kaxigt vin med grusiga tanniner, bra syra och toner av örter, peppar och lite beska. Ganska lång eftersmak. Absolut trevligt och balanserat att dricka nu, men lär vinna på lite lagring.
  • 2013 Saint-Joseph l'Olivaie (2fl à 295kr)
    Initialt lite knuten doft som dock snabbt vecklar ut sig och bjuder på kött, salami och mörka bär. I munnen bjuder vinet på rejäla tanniner som stramar tydligt i kinderna. Aromerna drar åt peppar och salami och har ganska rejäl frukt men vinet känns ändå mindre fylligt än vad jag väntat mig. Ett par års lagring kan säkert göra gott, inte minst för att runda av tanninerna en smula.
 

Fredrik L

Medlem
Jag var också på Cavistes provning i onsdags, och tog mig igenom samtliga släpp från 2015. Jag gör som @kayaker och delar upp mina intryck i flera inlägg. Vinerna som säljs av Caviste har som jag uppfattade det en tydlig stil med mineralitet och relativ slankhet som adelsmärken, och gillar man detta är det bara att köpa på sig lådorna som släpps - de kan alla rekommenderas. Här kommer jag dock att skriva om de producenter som jag tyckte allra bäst om från provningen.

Inledningsvis får jag erkänna att jag inte är någon stor champagnekännare, och kommer därför inte att skriva särskilt utförligt om dessa. Bland de tre champagnelådor som har släppts i år tyckte jag om alla, men mest förtjust var jag i flaskorna från CAV0046 Champagne Huré Frères, Ludes. Jag fann dessa eleganta och balanserade. CAV0050 Champagne Savart, Écueile var förstås också fina med mineralitet och hög syra, och jag är glad över att ha en låda i källaren. CAV0042 Champagne Pehu Simonet, Verzenay fann jag mer yppig frukt i än hos de andra producenterna, men dessa drack jag också lite varmare och senare på kvällen (då jag hade slutat spotta), vilket kanske spelade in på mitt omdöme.

CAV0049 Domaine Binet Jacquet, Faugères
2014 Faugères (3 fl à 125 kr)
Ungt med stor doft av mörka bär, saltlakrits och en aning stall. I munnen drottningsylt med en trevlig syra som balanserar frukten. Ett enklare saftigt, men väldigt gott, vin att dricka stora klunkar av. Blandning av fem sydfranska druvor.

2013 Faugères Réserve (2 fl à 175 kr)
I doften röda bär, lite läder och någon grön ton. Mjukt i munnen med röda bär, svala apelsiner och peppar. Lådans svagaste vin, men ändå trevligt att dricka. 40 % Grenache, 25 % var av Syrah och Carignan, samt 10 % Mourvèdre

2012 Faugères Grande Réserve (1 fl à 265 kr)
Fin frukt på näsan - jordgubb, kryddor, mörka bär. Koncentrerad elegant frukt i smaken fint balanserad av syran och en liten mineralitet. Lådans godaste vin, gjort på 50 % Mourvèdre, 20 % Grenache, 15 % Syrah och 15 % Carignan. Jag ångrar att jag inte övertrasserade vinkontot och beställde när lådan släpptes i mitten av november.​

CAV0048 Ferdinando Principiano, Barolo
Vinerna i denna låda har jag provat en gång tidigare för Finewines räkning, och gillade i stort sett vad jag drack då. Jag ångrar inte mitt köp av den här lådan.
2013 Dolcetto d'Alba Sant' Anna (2 fl à 105 kr)
Den här kvällen var jag väldigt förtjust i Dolcetton, som jag upplevde levererade mer än tidigare tillfällen då jag har druckit den. Kanske kan det bero på att flaskan hade stått öppen i några timmar. I både doft och smak fanns en myckenhet av körsbär och jordgubbar med grusväg i bakgrunden. Trevlig syra. En av de bättre dolcetti jag har druckit.

2013 Barbera d'Alba Laura (2 fl à 135 kr)
Körsbär och mineralitet tillsammans med hög syra och stramhet. Nja, det här tycker jag är sådär, men det är något med Barbera som jag inte går igång på, så felet ligger nog hos mig och inte hos Laura.

2011 Barolo Serralunga (2 fl à 255 kr)
I näsan mogna jordgubbar och körsbär med fina blomnoter. I munnen drickvänligt, då fruktens kraft balanserar de höga tanninerna väl. Samma bär som i doften parat med lite mineral och lakrits. En barolo som går att dricka redan nu eller lägga undan.​
 

Fredrik L

Medlem
Julledigheten är över och det är dags för mig att återigen axla ansvaret som Finewines ena korrespondent på Cavistes årsprovning, och rapportera om ett av de släpp jag gillade mest. Fler kommer framöver.

CAV0047 Domaine de Marcoux, Chateauneuf-du-Pape
Släpptes 24/9-15 och innehöll följande:
2014 Vin de France Raisin de Loup (2 fl à 95 kr)
Stor doft av rödfrukt, hallon och lakrits. I munnen saftig med rödfrukt, mineral, peppar och fräscha syror. Lättdrucket. 60 % syrah, 30 % grenache, 10 % mourvèdre.

2014 Côtes du Rhône (3 fl à 145 kr)
I näsan apelsin, hallon, kött och kryddor. Smaken präglas av hallon, mineral och lite mint. Ett slankt och mycket gott vin. 80 % grenache, 10 % syrah, 10 % mourvèdre.

2013 Châteauneuf-du-Pape (1 fl à 365 kr)
Djup doft av mogna röda bär, läder och mineral. Koncentrerad smak av hallon, apelsin, persika och mineral. Långt, elegant och förstås lådans bästa vin. 80 % grenache, 10 % mourvèdre, 7 % syrah, 3 % cinsault.​
 
Toppen