Väldigt roligt, spännande, lärorikt, svårt och väldigt avancerat. Så skulle jag beskriva gårdagen på Sheraton Hotel i Stockholm. Fantastiskt hotell! Goda viner.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att formulera mig i text. Har ni någon gång tänkt ”Äsch, jag ringer upp istället, det tar för lång tid att förklara via sms.” Lite så känner jag just nu.
Allt som står i detta inlägg är endast mina åsiker, det är inte säkert att allt jag skriver är sant, så använd in det här som ett facit. Jag har gjort min egna tolkningar utifrån vad jag själv hörde när jag var närvarande i rummet. Rätta mig gärna om ni upptäcker något markant fel! Det här blir min första sammanfattning av en större vinprovning.
Igår fick jag den stora äran att spendera 7 timmar med producenter, leverantörer och branchfolk. Jag är väldigt tacksam för att jag fick möjligheten att följa med. Det var med glädje och lättnad som jag fick höra att alla som var på provningen inte var i branchen, och alla som jag pratade med var väldigt trevliga. Så spänningen släppte nästan direkt. Temat var Rhonedruvor och deras ursprung.
11.00 - Les Vignerons de Tavel - Terroir Rosé
På plats: Laure Michel Poisson, Sales manager.
Vinerna kostade ca 7,50£-8,30£ om man köpte dem direkt på plats. På systembolaget så ligger dem på 109-199kr. Laure var mycket nöjd med sina roséviner och berättade att hon alltid hade svårt att välja ut vilka viner som skulle vara med på blindprovningarna (när deras viner skulle betygsättas i nån fransk tävling) men att hennes favorit var de som kom från The Limestone vineyard. 70% av druvorna handplockas och 30% maskinellt. Skörden brukar äga rum den 1-31 augusti, och när man gör rosévinerna så försöker man att skörda tidigt på morgonen eller sent på natten då det är lite svalare temperatur. Detta för att just bevara friskheten oc syran som finns i druvorna.
Druvorna började att odlas på 1200-talet, och idag finns det ca 35-40 familjer som jobbar med Roséviner i Tavel. Huvudsakligen 3 soils.
The pebble vineyard.
The limestone Vineyard.
The sand vineyard.
Vinerna som testades:
Les Lauzeraies Tavel 2014 (2724), Röd frukt, friskt, hög syra, slank kropp, inga tanniner. Medium finish, ljus färg, låg alkohol.
Les Lauzeraies Tavel 2015, Mindre syra år 2015, sötare, mörkare till färgen, mörkare frukt, slank, lång finish, mer mineralitet.
Tavel Cuvée Tableau 2014, Medium kropp, hög syra, lite mer alkoholtung, sötast. Laures favorit.
Tavel Cuvée Terroir des Sables (Tableau) 2015 (70166), Kryddig, frisk, gelehallon & vinbär, hög alkohol och grusiga tanniner. Min favorit.
Tavel Cuvée Royale 2014, Syrah, ljusrosa med orange ring, sötlakrits, maskulint, stor kropp, dominant, lite mindre motstånd I tanninerna, chilikrydda. Definitvt det vinet som sticker mest i näsan.
Tavel Cuvée Royale 2015 (70035), Mörkast til färgen, jordgubb, flingsalt, mineralitet, hög alcohol, dominant, kryddigt.
12.00 - Girard Winery - Petite Sirah - the emigrant
På plats: Marco DiGiulio
Marco jobbar I södra Napa valley, han köpte namnet och egendomen år 1999. Han köper druvor från hela Napa Valley och gör endast viner på de druvor han anser sig hålla måttet. Huvudfokuset var på Petit Sirah som passar väldigt bra i Kalefornierns terroir. Det är en hybriddruva som har varit med sedan 1880. Väldigt lätt att jobba med Petit Sirah då den är väldigt konsistent år in och år ut, klarar de flesta väderförhållanderna. Marco menar på att druvan är snarlik Cabernet sauvignon och att det här var en av de största druvorna innan trenden gick över till CS. År 1908 så blev Marco tvungen att sälja större delar av sin egendom, ca 90%, och han har nu en egendom på 570ha istället för 5700ha. Några av vinerna som vi fick testa var från 108 år gamla stockar.
Vinerna som testades:
Girard Petite Sirah 2014, Ej lanserad, tanniner+, frisk hög syra, lång finish, mycket mörk söt frukt, mörk till färgen lite liladominerad, hög alkohol 15%.
Girard Petite Sirah 2013, Ännu stramare tanniner, hög syra, ljusare färg, behövs mat (!), medel+ kropp, mindre frukt.
Girard Petite Sirah 2011 (74633), Bra balanserat, behaglig restsötma, vanilj, björnbär, lite kryddigare. Min favorit.
Girard Old Vine Zinfandel 2013, magnum (74672), liknande smaker som petit varmare, norra napa valley, längre från kusten, svalare natter, mjukare, inte lika mycket tanniner, djupare med en bättre finish, år 2013 mognade fortare.
Girard Old Vine Zinfandel 2012 (22337), kryddigt, sötast, slank och fyllig kropp, blåbär, svartvinbär och fat.
13.00 - Domaine de Nalys - Chateauneuf - Grenache and ”other" varieties
På plats: Isabelle Ogier
Det här var definitivt det semenariumet som jag hade svårast att hänga med på. Isabelle var jätteduktig och gick in på djupet på det mesta, men tyvärr förstod jag inte allt och känner att jag bara famlar i mörker om jag försöker att återberättade hennes version. Däremot så fick vi prova fyra vita viner från Chateaneuf du pape, vilket öppnade ögonen för mig. Helt klart en stil som förtjänar mer uppmärksamhet. Det lilla jag uppfattade var att Grenache är kungen i ChDP, 85% av vinerna är röda, man har inga klassificeringar som ”Cru” för att beteckna bättre viner, 3200ha, ”fine tannins with high acidity”.
Vinerna som testades:
Grenache blanc from ”Grand pierre” the cement tank 2015, Grenache blanch, sandy soil, one in cement tank, söt, tropiskt frukt, ingen ek eller fat, bra syra
Grenache blanc from ”Grand pierre” a demi-muids 2015, honungsmelon, lite vassare syra, lång finish, nr 2 ljusare än 1
Roussanne from “Grand Pierre” in a barrel from Dargaud, cement tank, very many cromas, 3.14% acidity, torr, tydlig frukt, ingen ek, medium syra, lättsamma aromer, frisk 25 år gamla stockar.
Roussanne rom “Crau” in a barrel from Dargaud, sandy soil, 3 years in oak, new barrels, 14% alcohol, 3.29% acidity, sweet, freschness, nice quality, 55 år gamla stocker.
Syrah from 3309C rootstock from “Crau” in barrel from Dargaud 2011, Torrt, mer frukt I doften, mörklila med ljusrosa kant
Syrah from rootstock 3309C from “Crau” in a barrel from Seguin Moreau 2011, torrare, kryddigare, mer fat, mynta
Syrah from root-stock 161-49 from “Crau” in barrel from Chassin 2013, torrast, lätta tanniner, lång finish, mer ek.
14.00 - Muhr van der Niepoort- Rhone varietals in Austria
På plats: Dorli Muhr
Dorli var nog dagens bästa föreläsning, det var lätt att förstå och hon gick aldrig in på djupet för mycket. För mig blev det lättare att följa med. Hon växte upp med sina föräldrar i Österrike, hon fick vara med i vingården redan när hon var barn. Men vinintresset kom först senare. Hon studerade på universitet och började jobba med att översätta texter från engelska till tyska. Efter några år tröttnade hon på det och fick upp sitt vinintresse. Det som var mest faschinerade för henne var att en dryck kunde bevara sådana smaker och dofter efter flera år på flaska. När hon väl djupdök inom ämnet så fanns det inget stopp. Hon flyttade till Italien och drev en liten vingård i södra Toscana innan hon träffade sitt livs kärlek. Dem flyttade sedan tillbaka till Österrike där hon fick pröva sig fram innan hon hittade rätt druva. Klimatet som dem har i österrike var lite annorlunda. Planterade merlot först, var ok. Prövade igen med Petit verde och cabernet franc, var också vara ok. Till sist kom hon fram till att Syrah var bästa druven för odling. Producerar ca 800-2500 flaskor per år. Konternuerligt klimat. Plockar druvorna lite tidigare i Österrike än vad man gör i Rhone.
Vinerna som testades:
Muhr – van der Niepoort Syrah 2008 (99773), stor dfot, stall, läder, mogen, utvecklad, medium kropp, ”kall”, frånvaro av tanniner, kort avslut, tobak.
Sydhang 2011, Väldigt varm årgång, ”stängd”, drick om några år, inga tanniner, friskt avslut, doften lovar mer än vad det smakar, mycket krutrök
Sydhang 2012, fruktig, björnbär, min favorit, välbalanserad syra, inga tunga tanniner, elegant, syran ligger kvar länge, long finish
Sydhang 2013, sandiga tanniner, frisk syra, björnbär här också.
År 2014 var en mardröm, regnade hela tiden, 40% mindre skörd.
15.00 - Bodegas Miguel Merino - Mazuelo - true to its vintage
På plats: Miguel Merino
Vinerna som testades:
Mazuelo de la Quinta Cruz 2012, ung, kort avslut, syran ligger kvar länge i avslutet, inga tanniner som stör, blandning av ljusa frukter och örter, lite hint av ljus choklad, medelfyllig kropp, ljus i färgen, rostade brända brödbitar, behagligt vin, lätt att gilla tempranillo
Mazuelo de la Quinta Cruz 2011 (79054), pepparmint, mörkare, väldigt fruktig, syran bättre balanserad, mjuk och behaglig i gommen, svartvinbär och läder i eftersmaken
Mazuelo de la Quinta Cruz 2010, fruktdriven, snäll, lätt, fyllig, silkeslen, svartvinbär, min favorit, skitig i doften, gammalt bibliotek, damm, källare
Mazuelo de la Quinta Cruz 2008, pepparmint, svartpeppar, mörkare färg, hög syra men välbalanserad, fyllig kropp, lätta tannine, lättdrucken, ”typiskt Linneavin (min sambo)”
Mazuelo de la Quinta Cruz 2006, saltlakrits (!), mogen, komplex doft, bränt kaffe, dill, påtaglig syra som blir tydlig, lite sandigare tanniner, gott.
16.00 - Mullineux & Leuw Family Wines - Swartland Syrah - terroir in its essence
Andrea Mullineux kunde inte vara med i Stockholm eftersom att dem hade full fart på gården. Hon vara dock tillgänglig via Skype och körde en kortare presentation om sina viner. Väldigt glad och energisk som person, gillar henne skarpt och gillade hennes viner. Kommer mest troligt att fortsätta att stödköpa dessa. Under högsäsong så berättade Andrea att dem jobbade ca 20h/dag, och att det pågick i 3-4 veckor per år. De kunde få upp till 15ton/dag, vilket låter helt galet nu när jag tänker på det, men jag är som sagt lite osäker, men det var vad jag noterade under semenariumet. Sydafrika är väldigt varmt på dagen och svalare på natten, och det är även på natten som de vill skörda sin druvor för att bevara syran på bästa sätt. Terroieren som dominerade Swartland var ”Iron soils”. Andrea är i grund och botten född och uppvuxen i USA, Kalefornien, men flyttade till Sydafrika år 2007 efter att ha fått en praktikplats i 3 månader på vingården. Därefter var hon fast.
Vinerna som testades:
Mullineux Syrah 2013, (95054), ljusa bär, fruktig, kommer att lagras bättre, tunn kropp i jämförelse med schist 2011, lång finish, vanilj, 2013 var väldigt kallt år, torr sommar, ger vinet en frisk och hög syra i avslutet, peppar, partfym i doften (stor bouquet).
Mullineux Syrah 2012, (78272), torrare, tanninerna framträder bättre, lätt munuttorkande, stor bouquet även här, parfym, röda rosor, mer alkohol och större kropp.
Mullineux Schist Syrah 2011, (78274), högre syra, mindre friskhet, mer tanniner, mer maskulint, tunnare skal, mörk färg, single vineyard (men inget som betecknas på flaskorna), högre syra, långa ben, mörk frukt, fantastiskt, håller ihop bra, vill bara ha mer i glaset, lång finish, dagens bästa vin.
Mullineux Granite Syrah 2012 (95080), korkad, sista flaskan som fanns i Sverige.
Mullineux Iron Syrah 2012, ren doft, skogsbär, stor fyllig kropp, välintegreard syra, lätta tanniner, lång finish, mer frukt, fantastiskt vin,
17.00 - Chateau Margui - setting the trends in Provence
På plats: Philippe Guillanton
Philippe sa som många andra att 2015 var ett bra år och att man hade alla förutsättningar för att göra ett bra vin, han tog med sig två prover på deras vita och deras rosé. Han köpte gården år 2000, bara för att testa om det var kul, han hade inga förväntningar eller förutfattade meningar om branchen, ville bara göra bra vin. Hade inte koll på läge eller konkurrenter, men fick en relativt stor gård som nu producerar ca 6000 flaskor per år, och har ett bra sydväst-exponerat solklimat. Första skörden gjordes år 2003. Det här var dagens sista provning, och min koncentrationsförmåga hade drastiskt minskat. Skrev många noteringar på engelska bara för att ha något att utgå från idag, annars hade det varit omöjligt! Ber om ursäkt för att jag inte översätter på förhand.
Vinerna som testades:
Pierres Sauvages Blanc 2015, ståltank, freschness & acidity, bourgogne isnt very good for minerality, honey and almond, sweet & dry finish,
L’Or des Pierrs 2014, nearly rotten, oak barrel, higher sugar, 3g/l, semi-dry
Perle de Margui Rosé 2015, provence är känd för rosé, gummidoft, gelehallon, 40% sancerre, 40% garnatxa, summertime wine, very fresch and acidity, slank, halvsöt, persika, dricka nu, dricka ung, dricka på sommaren halvnaken och spendera kvällen med goda vänner var ungefär Phillipes tanke med detta vin, en klockren sammanfattning av hur roséviner ska konsumeras
Titien de Margui Red 2012, ung, strama tanniner, sur, hög syra, medium kropp, drick om 2-3 år
Titien de Margui Red 2011, vänta 2 år, fortfarande aggresiva tanniner
Titien de Margui Red 2010, sur, ung frukt, ”if given time it will bloom”,