This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det fick bli en låda trots köpstopp, blir ju inte lättare att motstå när en av flaskorna har den mytomspunna skriften 2008 på sig...Imorgon torsdag den 25 augusti klockan 14:00 släpper Caviste höstens första låda, CAV0058. Det är precis som för ett år sedan Champagne från Huré Frères som bjuds.
Jag fick, trots min begränsade erfarenhet av skumpa, representera forumet på provningen som traditionellt alltid hålls dagen före på vinkällaren Grappe.
Visa bifogad bild 8012
Huré Frères är, enligt Martin själv, nästa Savart, alltså en producent som kommer att ge svår ångest för den som inte sitter vid en dator klockan 14 på dagen för släppet. Jag köpte själv förra årets låda, som för övrigt innehåller samma viner som i år, men har bara hunnit prova den enklaste, Invitation. Det var en bra champagne redan då, men årets upplaga är definitivt ännu bättre.
NV Huré Frères Champagne Réserve Brut l'Invitation
20% Chardonnay, 40% Pinot Noir, 40% Pinot Meunier. Basår 2012, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Gröna och röda äpplen, mycket mineral (rök), lite brödig. Fantastisk mousse, gräddig som fyller ut hela munnen som ett moln av smak. Frisk med sköna syror, smak av röda äpplen och en liten, liten sötma som kryper fram när temperaturen stiger. Välbalanserat, långt och mycket gott. Synnerligen svårspottat
NV Huré Frères Champagne L'Insouciance
25% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 35% Pinot Meunier. 5% rödvin (PN och PM). Basår 2013, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Skön rosé-champis. Elegant doft av smultron och röda vinbär. Krämig och fyllig mousse även här. Frisk, lite stram smak av framförallt röda vinbär. En liten sötma (alldeles lagom) och en lång eftersmak.
2008 Huré Frères Champagne L'Instantanée
35% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 30% Pinot Meunier. Degorgerad april 2016, dosage 3g/l.
Djup elegant och komplex doft med mycket mineral, lite svamp, gula plommon, Mariekex, smörkola, aprikos, honung etc etc. Alltså ett riktigt doftvin, jag hade behövt en hel flaska och kväll för att hitta allt
Smaken är även här frisk och ung, syran är hög men väl integrerad, moussen är helt underbar (hur gör dom?), röda äpplen dominerar med lite rabarber som ackompanjemang. Ett jädrans bra vin som säkert blir ännu mycket bättre om några år men dricks nu med stort behag.
Kom nu ihåg att Champagne inte är min bästa gren, men det här måste bara vara ett bra köp. 2+2+2 flaskor för 1790kr, alltså snitt på 300kr. Absolut köprekommendation!
Det fick bli en låda trots köpstopp, blir ju inte lättare att motstå när en av flaskorna har den mytomspunna skriften 2008 på sig...
Det brukar vara hemligt fram till dagen innan då det vanligtvis är en provning för inbjudna. Så du får nog gå i ovisshet till på onsdag eftermiddag/kväll.Någon som har koll på vad nästa Cavistelåda kan innehålla? Såg att den släpps nästa vecka
Det brukar vara hemligt fram till dagen innan då det vanligtvis är en provning för inbjudna. Så du får nog gå i ovisshet till på onsdag eftermiddag/kväll.
Bilden inför släppet är ju alltid en ledtråd. Dessutom vet man vad de släppt förra året denna tid. Kan därför leverera en kvalificerad gissning på att det är finfina Binet Jacquet från Faugères i nästa släpp!Ah, dom håller på det så pass länge även för dom invigda
Du har min röst, iaf@Jimmy Forsman har du hört något om provningen som Terrific Wines har den 6e mars? Jag går gärna som reporter det här året igen, om möjligheten finns såklart!
Såg att det var på Sheraton iår igen.