Hade en liten diskussion med en polare ikväll, som föranleddes av att vi öppnade en korkad flaska. Polaren har många års erfarenhet av att jobba i bar och restaurang. Han var av denna åsikt:
Restaurang X köper in 6 lådor av vin Y
Servisen öppnar en flaska av vin Y åt en kund som finner vinet defekt på något vis (korkat, oxiderat el. dyl.)
Restaurangen skickar då tillbaks hela sändningen utav vin Y till Importören som sålde det till Restaurangen för att en flaska är defekt, och vill ha tillbaks ett helt nytt vin för att krögaren inte har någon dålig erfarenhet av det nya vinet.
Anledningen skulle vara att servisen skulle ha ett "rent samvete" när han/hon sålde ett vin till kunden. Dvs servisen visste att inget vin från den specifika sändningen var dåligt/defekt, således kunde hon/han sälja det med gott samvete.
Importören skulle också vara glad över att få tillbaks vinerna då detta skulle medföra att de kunde kvalitetssäkra gentemot producenten.
Mina frågor är då:
Stämmer det att restauranger regelbundet skickar tillbaks hela sändningar viner för att en eller två flaskor därifrån är defekta?
Är ni importörer glada över detta?
Min position var lite annorlunda .
edit: med reservation för att detta är sjukt osammanhängande och allmänt oklart. I så fall gör jag ett nytt försök imorgon