Från igår och 10 år framåt!
Hur bra den håller efter det vågar jag inte uttala mig om. Upplever att en del tydligt ekade odlarviner kan tappa lite efter 10-15 år. Inte alltid jag tycker mognaden tillför mer efter det till skillnad från champagner i klassisk husstil. Men gillar man mognad före allt så är det inga problem.
Jag har provat M18 två gånger blint och både jag och gruppen har rankat den etta och tvåa mot betydligt tuffare motstånd:
Champagnekväll med trevligt sällskap bjöd på många bra flaskor. Tog inga riktiga noter men L-P var väldigt trevlig även om några tyckte den hade en oangenäm källardoft, Egly deg-17 också fantastisk, Selosse deg-21 alltid gott men min WOTN var en nv Billecart-Salmon Rosé (ingen visste ålder men...
www.finewines.se
Drack likadan flaska i mellandagarna, fick samma noter och betyg. Saknar komplexiteten för att få det att höja riktigt.. Men som många säger så drick hellre 12orna före 08erna nu vilket kanske även detta indikerar på? Jo, ju mer jag dricker från respektive årgång så tycker jag 2012 är en som...
www.finewines.se
samma resultat i Östra Götaland:
Utgår ifrån att det är ockerpriser med tanke på prissättningen på 08an. För info så skickar Sugot direkt till Sverige. 30 € kostar VVn på plats. Ocker är bara förnamnet i så fall...
www.finewines.se
Sedan spelar även deggdatumet minst lika stor roll som tiden från skörd så en M18 deggad i år är på pappret mer ung i stilen och "tråkigare" än en M18 från 2022.
Summa summarum, har du köpt flera så poppa för att stilla nyfikenheten är mitt råd.
2-3 år gäller väl egentligen all champagne men en sådan asketisk hållning kan inte vara hälsosam även om man har en välfylld källare.
Själv har jag inga problem alls att dricka den här typen av tydligt ekade champagner nysläppta. De har nästan alltid en doftkomplexitet som gör vinerna intressanta och långt ifrån en upplevelse av Ramlösa citron med en skiva Granny Smith. Visst brukar smaken inte riktigt hänga med i början men fortfarande väldigt drickbart för det mesta enligt mig!