Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Foley

Medlem
Ett lite "surt sa räven" inlägg men ändå med en allvarlig fråga:

I dagens släpp hoppades jag att kunna knipa en Dujac, en producent jag aldrig provat. När vinerna släpptes tryckte jag inom 0.1 sekunder på ett av de enklare vinerna med gamingmusen och på den tiden hann alla Dujacs rödviner (6 st, 324 flaskor) inte bara ta slut utan också bli fullbokade. Sitter folk med scripts som trycker 1000 ggr varje sekund på alla vinerna (ifråga)? Och om detta är fallet, tillåter Systembolaget det? Finns det någon som kan programmera det till mej? :kyss:
Jag satt med fröken ur på ena skärmen och systembolaget hemsida på andra, samt min mobil i handen för en tredje skärm. Lyckades få en av varje av de två jag klickade på (chambolle och morey st denis). Jag tycker jag har större chans till tilldelningen om jag bara försöker ta en flaska av respektive sort (istället för två). Hoppas du lyckas bättre nästa år.

Jag satt med fröken ur på ena skärmen och systembolaget hemsida på andra, samt min mobil i handen för en tredje skärm. Lyckades få en av varje av de två jag klickade på (chambolle och morey st denis). Jag tycker jag har större chans till tilldelningen om jag bara försöker ta en flaska av respektive sort (istället för två). Hoppas du lyckas bättre nästa år.
Tackar för tips 👍

Jag körde ungarnas Fortnite-mus från 2 sekunder innan släpp. Hann aldrig ens se att knappen blev blå ändå 😬

Sitter med 1000 MBit/s fiber i Malmö. Antar att alla flaskor hamnade på servrar närmare Stockholm

Magikern

Medlem
Finns den här från Macon:
https://autrementbourgogne.com/en/accueil/873-vire-clesse.html ska tydligen vara 300g/l socker
Mer info här:

Du har provat själv eller?

Antar att det inte finns några recensioner av de mer kända journalisterna eller?

matage

Medlem
Från igår och 10 år framåt!:cool: Hur bra den håller efter det vågar jag inte uttala mig om. Upplever att en del tydligt ekade odlarviner kan tappa lite efter 10-15 år. Inte alltid jag tycker mognaden tillför mer efter det till skillnad från champagner i klassisk husstil. Men gillar man mognad före allt så är det inga problem.

Jag har provat M18 två gånger blint och både jag och gruppen har rankat den etta och tvåa mot betydligt tuffare motstånd:

samma resultat i Östra Götaland:

Sedan spelar även deggdatumet minst lika stor roll som tiden från skörd så en M18 deggad i år är på pappret mer ung i stilen och "tråkigare" än en M18 från 2022.

Summa summarum, har du köpt flera så poppa för att stilla nyfikenheten är mitt råd.

2-3 år gäller väl egentligen all champagne men en sådan asketisk hållning kan inte vara hälsosam även om man har en välfylld källare.:ängel:

Själv har jag inga problem alls att dricka den här typen av tydligt ekade champagner nysläppta. De har nästan alltid en doftkomplexitet som gör vinerna intressanta och långt ifrån en upplevelse av Ramlösa citron med en skiva Granny Smith. Visst brukar smaken inte riktigt hänga med i början men fortfarande väldigt drickbart för det mesta enligt mig!
Håller helt med. Den ÄR väldigt god idag och tror få skulle protestera mot att få den i glaset.
Jag vet bara att jag brukar vara svag för ekad PM med ålder (kanske inte för alla) så för mig blir det mest en utmaning att försöka spara mina flaskor tillräckligt länge ;)

Toppen