Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en Riesling från Kracher, och jag hittar ingen på deras hemsida. Krachers söta viner brukar väl huvudsakligen vara på Welschriesling, Scheurebe och Chardonnay. Någon gång ibland Traminer. (Och så Zweigelt för rött.)
Det vin du skrev om för ett drygt halvår sedan, deras årgångslösa "budget-TBA"
, är en fatlagrad 55% Welschriesling, 40% Chardonnay och 5% Scheurebe enligt
databladet. (Du kan för all del ha provat en annan batch.) Brukar ha bra QPR, och även deras Beerenauslese. Men deras numrerade årgångs-TBAer är typiskt sett ännu sötare och mer koncentrerade.
Bland dessa TBAer gäller beteckningen Nouvelle Vage = fatlagrad, Zwischen den Seen = ståltank, så de producerar TBAer både i "tysk stil" och "Tokaj/Sauternes-stil". Uppsättningen och antalet varierar varje år, beroende på årgångens förutsättningar, och TBAerna numreras (ungefär) efter stigande sötma. Så t.ex. TBA nr 3 en årgång behöver inte vara samma druvsort och stil som TBA nr 3 årgången efter.
Gällande ursprungsfrågan har jag även sett andra österrikiska söta viner på Chardonnay, så jag tror Österrike är ett av de lättaste ställena att leta på, om man är nyfiken på sådant.