Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Prylle

Medlem
Någon som provat årets lansering av Beaujolais Nouveau och vill komma med ett utlåtande?
Köpte två av varje som släpptes på bolis, jag har öppnat en Fleur de Nina och en från Jean Loron. Fleur de Nina hade extremt hög syra och i mitt tycke nästintill odrickbar. Jag har kvar 75% i flaskan i kylen och ska se om det händer något, annars hoppas jag på att den andra flaskan är bättre.
Jean Loron hade en god parfym och lägre syra än Nina, dock inget jag hurrade för, vilket är synd då jag njöt ordentligt av denna förra året.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kracher har jag provat nyligen och skrivit om på forumet. Är deras Chardonnay bättre än deras Riesling? "trocken då"
Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en Riesling från Kracher, och jag hittar ingen på deras hemsida. Krachers söta viner brukar väl huvudsakligen vara på Welschriesling, Scheurebe och Chardonnay. Någon gång ibland Traminer. (Och så Zweigelt för rött.)

Det vin du skrev om för ett drygt halvår sedan, deras årgångslösa "budget-TBA" ;), är en fatlagrad 55% Welschriesling, 40% Chardonnay och 5% Scheurebe enligt databladet. (Du kan för all del ha provat en annan batch.) Brukar ha bra QPR, och även deras Beerenauslese. Men deras numrerade årgångs-TBAer är typiskt sett ännu sötare och mer koncentrerade.

Bland dessa TBAer gäller beteckningen Nouvelle Vage = fatlagrad, Zwischen den Seen = ståltank, så de producerar TBAer både i "tysk stil" och "Tokaj/Sauternes-stil". Uppsättningen och antalet varierar varje år, beroende på årgångens förutsättningar, och TBAerna numreras (ungefär) efter stigande sötma. Så t.ex. TBA nr 3 en årgång behöver inte vara samma druvsort och stil som TBA nr 3 årgången efter.

Gällande ursprungsfrågan har jag även sett andra österrikiska söta viner på Chardonnay, så jag tror Österrike är ett av de lättaste ställena att leta på, om man är nyfiken på sådant.

Magikern

Medlem
Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en Riesling från Kracher, och jag hittar ingen på deras hemsida. Krachers söta viner brukar väl huvudsakligen vara på Welschriesling, Scheurebe och Chardonnay. Någon gång ibland Traminer. (Och så Zweigelt för rött.)

Det vin du skrev om för ett drygt halvår sedan, deras årgångslösa "budget-TBA" ;), är en fatlagrad 55% Welschriesling, 40% Chardonnay och 5% Scheurebe enligt databladet. (Du kan för all del ha provat en annan batch.) Brukar ha bra QPR, och även deras Beerenauslese. Men deras numrerade årgångs-TBAer är typiskt sett ännu sötare och mer koncentrerade.

Bland dessa TBAer gäller beteckningen Nouvelle Vage = fatlagrad, Zwischen den Seen = ståltank, så de producerar TBAer både i "tysk stil" och "Tokaj/Sauternes-stil". Uppsättningen och antalet varierar varje år, beroende på årgångens förutsättningar, och TBAerna numreras (ungefär) efter stigande sötma. Så t.ex. TBA nr 3 en årgång behöver inte vara samma druvsort och stil som TBA nr 3 årgången efter.

Gällande ursprungsfrågan har jag även sett andra österrikiska söta viner på Chardonnay, så jag tror Österrike är ett av de lättaste ställena att leta på, om man är nyfiken på sådant.

Tack för att du noterade min miss. ;)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men sök även i Alsace, det kan finnas nån Chardonnay Vendanges Tardives kanske?
Nu blir jag nyfiken, har du sett någon sådan och vad stod det då på flaskan? Om inte reglerna ändrats alldeles nyligen får ju Chardonnay bara användas i Crémant d'Alsace AOP, inte i Alsace AOP. De Alsace-producenter som producerar icke-bubblande viner med Chardonnay måste ju kalla dem Vin de France, t.ex. det här från Zind-Humbrecht. Inom Alsace AOP är ju Vendange Tardive-beteckningen dessutom förbehållen för Riesling, Pinot Gris, Gewurztraminer och Muscat, så frågan är vad de får kalla en söt Vin de France på Chardonnay från Alsace? Däremot finns det nog inga hinder mot att producera en Chardonnay Beerenauslese i Baden, på andra sidan Rhen.

Jag har faktiskt sett en söt "Beerenauslese" från Bourgogne (någon av Côte de Beaune-byarna) säljas av en vinhandlare, men slog aldrig till. För länge sedan har jag också sett ett "Eiswein" från Chablis, som bör har varit ett Vin de Table (den gamla beteckningen före Vin de France), möjligen med tillägget "vin de glace" eller liknande. Men inte heller det vinet provade jag.

Magikern

Medlem
Jag har faktiskt sett en söt "Beerenauslese" från Bourgogne (någon av Côte de Beaune-byarna) säljas av en vinhandlare, men slog aldrig till. För länge sedan har jag också sett ett "Eiswein" från Chablis, som bör har varit ett Vin de Table (den gamla beteckningen före Vin de France), möjligen med tillägget "vin de glace" eller liknande. Men inte heller det vinet provade jag.

Wow! Gjordes dessa viner på den gamla tiden när sötvin var lättsålt (60-talet) måntro? En teori är att det kan ha varit en tysk vinmakare som försökt sig på att rädda botrytisangripna druvor genom att göra sötvin på dem. Många sötviner var ju betydligt dyrare förr om man väger in inflationen. En bordsvinstämpel kanske inte påverkade priset negativt så mycket i vissa länder (Tyskland t.ex.).

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu blir jag nyfiken, har du sett någon sådan och vad stod det då på flaskan? Om inte reglerna ändrats alldeles nyligen får ju Chardonnay bara användas i Crémant d'Alsace AOP, inte i Alsace AOP. De Alsace-producenter som producerar icke-bubblande viner med Chardonnay måste ju kalla dem Vin de France, t.ex. det här från Zind-Humbrecht. Inom Alsace AOP är ju Vendange Tardive-beteckningen dessutom förbehållen för Riesling, Pinot Gris, Gewurztraminer och Muscat, så frågan är vad de får kalla en söt Vin de France på Chardonnay från Alsace? Däremot finns det nog inga hinder mot att producera en Chardonnay Beerenauslese i Baden, på andra sidan Rhen.

Finns den här från Macon:
https://autrementbourgogne.com/en/accueil/873-vire-clesse.html ska tydligen vara 300g/l socker
Mer info här:

buteljen

Medlem
Jag är ute efter bra botrytisviner (helsöta då) gjorda på Chardonnay men jag har inte hittat mycket. Några bra tips?
Jag drack den här producenten på en provning i London för ett antal år sedan. Botrytisvin från Macon.

Ett lite "surt sa räven" inlägg men ändå med en allvarlig fråga:

I dagens släpp hoppades jag att kunna knipa en Dujac, en producent jag aldrig provat. När vinerna släpptes tryckte jag inom 0.1 sekunder på ett av de enklare vinerna med gamingmusen och på den tiden hann alla Dujacs rödviner (6 st, 324 flaskor) inte bara ta slut utan också bli fullbokade. Sitter folk med scripts som trycker 1000 ggr varje sekund på alla vinerna (ifråga)? Och om detta är fallet, tillåter Systembolaget det? Finns det någon som kan programmera det till mej? :kyss:

buteljen

Medlem
Ett lite "surt sa räven" inlägg men ändå med en allvarlig fråga:

I dagens släpp hoppades jag att kunna knipa en Dujac, en producent jag aldrig provat. När vinerna släpptes tryckte jag inom 0.1 sekunder på ett av de enklare vinerna med gamingmusen och på den tiden hann alla Dujacs rödviner (6 st, 324 flaskor) inte bara ta slut utan också bli fullbokade. Sitter folk med scripts som trycker 1000 ggr varje sekund på alla vinerna (ifråga)? Och om detta är fallet, tillåter Systembolaget det? Finns det någon som kan programmera det till mej? :kyss:
Sök på "script" så ser du att vi haft diskussioner om detta tidigare. Det var till och med så att någon (har glömt vem) snickrade ihop ett script för att testa detta och redovisade resultatet här.

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Ha, ha. NV betyder alltså ekfat, som champagnenörd trodde jag det betydde Non Vintage men det förklarar varför Kracher NV är så goda.
:D

Last edited:

Sonderlese

Medlem

Jag förstod att jag var ute på hal is när jag försökte dra till minnes en vinprovning från länge sen…
Det var en sött chardonnay, det smakade som flytande butter toffee. Det fanns Alsace Vendanges Tardives också, och jag har nog förknippat vinet med en sån flaska. Kunde det då ha varit nya världen??

matage

Medlem
Klippte precis (som många andra verkar det som) en låda Damien Hugot M18. Någon som har en uppfattning om drickfönster?
Sen på bollen men ändock. Jag drack en flaska för några veckor sen och den är god nu även om den bara börjat nosa på en uppvisning av potential för min gom.
Jag ska testa nästa flaska om runt 2-3 år tänker jag mig om jag inte får feeling tidigare men min gissning är att den behöver minst den tiden för att blomma ut.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Klippte precis (som många andra verkar det som) en låda Damien Hugot M18. Någon som har en uppfattning om drickfönster?
Från igår och 10 år framåt!:cool: Hur bra den håller efter det vågar jag inte uttala mig om. Upplever att en del tydligt ekade odlarviner kan tappa lite efter 10-15 år. Inte alltid jag tycker mognaden tillför mer efter det till skillnad från champagner i klassisk husstil. Men gillar man mognad före allt så är det inga problem.

Jag har provat M18 två gånger blint och både jag och gruppen har rankat den etta och tvåa mot betydligt tuffare motstånd:

samma resultat i Östra Götaland:

Sedan spelar även deggdatumet minst lika stor roll som tiden från skörd så en M18 deggad i år är på pappret mer ung i stilen och "tråkigare" än en M18 från 2022.

Summa summarum, har du köpt flera så poppa för att stilla nyfikenheten är mitt råd.

Sen på bollen men ändock. Jag drack en flaska för några veckor sen och den är god nu även om den bara börjat nosa på en uppvisning av potential för min gom.
Jag ska testa nästa flaska om runt 2-3 år tänker jag mig om jag inte får feeling tidigare men min gissning är att den behöver minst den tiden för att blomma ut.

2-3 år gäller väl egentligen all champagne men en sådan asketisk hållning kan inte vara hälsosam även om man har en välfylld källare.:ängel:

Själv har jag inga problem alls att dricka den här typen av tydligt ekade champagner nysläppta. De har nästan alltid en doftkomplexitet som gör vinerna intressanta och långt ifrån en upplevelse av Ramlösa citron med en skiva Granny Smith. Visst brukar smaken inte riktigt hänga med i början men fortfarande väldigt drickbart för det mesta enligt mig!

Toppen