Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

buteljen

Medlem
Generellt väldigt gott. Tror jag har provar alla du listar. 2020 Mabalel och Cinema väldigt bra nu. Peter Max inte lika utvecklad men också lite enklare och kanske mindre potential. Clay Shale fint mineralisk men inte så utvecklad. Agnes o Ferrum tycker jag behöver mer tid för att det skall ’hända något’ mer. Dock är alla drickbara och tillgängliga så beror kanske lite på hur man gillar/ vill ha sina Chard & PN 🤷‍♂️.

Har haft Cinema och Mabelel på provning med andra viner i år och båda gjorde väldigt bra ifrån sig. Senast igår ☺️
Toppen! Tack för input!

Någon som har tips på vart man köpa Ridge Geyserville/Lytton Springs på MAGNUM?

Bolaget verkar inte vilja ta in det enligt importören.

Bukowskis har jag koll på.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tyvärr tar de inte in den av just den anledningen.
Okej men då är det lite fult av importören att skylla på bolaget, mer korrekt är att det är importören som inte vill ta in Ridge på magnum. Finns ju tusentals viner i Sverige som aldrig släpps på bolaget...

Du får väl säga att du vill ha en pall magnum så kanske de tar hem.:ängel:

LarsW

Medlem
En god vinintresserad vän fyller 50 inom kort, finns det något område i världen som gjorde bra vin 1974?
Jag drack några väldigt trevliga Amarone från 1974 - det var dock ganska många år (~15) sen sista flaskan så osäker på hur de är idag.
1974 ska vara en bra årgång i Napa Valley också vill jag mena.

Annars är jag också enig med @Mathias . Barolo och Barbaresco brukar vara solida från 1974 - särskilt Barolo gjordes på den tiden i en stil som lämpade sig för låååång lagring.

Edit: Måste det vara vin? Alternativ 1 resp alternativ 2

Last edited:
Jag drack några väldigt trevliga Amarone från 1974 - det var dock ganska många år (~15) sen sista flaskan så osäker på hur de är idag.
1974 ska vara en bra årgång i Napa Valley också vill jag mena.

Annars är jag också enig med @Mathias . Barolo och Barbaresco brukar vara solida från 1974 - särskilt Barolo gjordes på den tiden i en stil som lämpade sig för låååång lagring.

Edit: Måste det vara vin? Alternativ 1 resp alternativ 2
Sant, han gillar ju maltwhisky också! Tack!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En god vinintresserad vän fyller 50 inom kort, finns det något område i världen som gjorde bra vin 1974?
När man är uppe i ålder brukar söta starkviner vara det som gäller om man vill vara någorlunda säker på drickbarhet: colheita port och söta sydfransoser (Rivesaltes, Maury, Banyls) produceras i nästan varje årgång och äldre årgångar fortsätter att släppas av producenterna, i små batcher. Har man tur är året ett vintage port-år, men 1974 är inte det.

Toppen