Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
“Domaine Taupenot-Merme owns about a barrel's worth of Clos de Lambrays, which prevents it from being a Monopole.“
Jag har för många år sedan läst någonstans att Taupenot-Merme erbjudit sig att sälja sin lilla plätt till Domaine de Clos des Lambrays, men att de ville ha ett fullständigt absurt pris för den, just för att den nye ägaren då skulle kunna skriva "Monopole" på alla sina flaskor från vingården. o_O Förmodligen blir Clos des Lambrays från Domaine de Clos des Lambrays trots allt inte sämre av att de inte äger ett litet hörn av vingården. ;)

Min erfarenhet från några få tillfällen (har inte druckit något från dem på flera år) är ungefär som @Omar Khayyam - minns dem som hyggligt kraftiga och rätt bra, men kanske inte absolut topp, typ.
 

Esko

Medlem
Det låter onekligen som samma problem. Det verkar ju dock som att leverantörerna helt enkelt inte mottagit beställningarna. Frågan är ju varför problemet uppkommit. Jag har varit i kontakt med Systembolagets kundtjänst som skulle ta det vidare till IT-avdelningen, men jag räknar inte med svar därifrån.
Jag fick en betald beställning avbruten efter 2 veckor idag… enligt bolaget så hade helt enkelt inte importören levererat flaskorna alls.
 

katho27

Medlem
God morgon,
Har två gånger druckit Dolcetto från Flavio Roddolo på vinbar och tyckt om.
Den dyker regelbundet upp i flöden på sociala medier och verkar drickas i Sverige men var man får tag på producenten är ett mysterium för mig.
Är det så illa att det som dricks här är inköpt privat på plats?

Finns tips på källa tas denna tacksamt emot!
(DM går bra om det skulle vara så ;-))
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
God morgon,
Har två gånger druckit Dolcetto från Flavio Roddolo på vinbar och tyckt om.
Den dyker regelbundet upp i flöden på sociala medier och verkar drickas i Sverige men var man får tag på producenten är ett mysterium för mig.
Är det så illa att det som dricks här är inköpt privat på plats?

Finns tips på källa tas denna tacksamt emot!
(DM går bra om det skulle vara så ;-))
Verkar finnas hos Cesarino Gobbi (gobbi.se). Fokuserar på restauranger.
 

katho27

Medlem
FYI för ev intresserade, för att bespara andra både ev hopp och besvikelse.
Enligt snabbt och trevligt svar så finns inte möjlighet till PI från Gobbi.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lagar går väl alltid att tolka?
Ett Lavrovargument som tagit ur den ryska diplomatskolan värdigt företagsekonomer och skattejurister.

Det är olagligt att kringgå Systembolagets detaljhandelsmonopol genom att köpa ut flaskor via restaurang. Allt som säljs på restaurang ska öppnas och konsumeras inom serveringstillståndets tider och område.

Alkohollagen 8 kap 23 §
Från ett serveringsställe med serveringstillstånd får inte någon medföra spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som har serverats i lokalen. Detta gäller inte hotellrum med minibar. Lag (2019:345).

Bryter man mot detta så begår man brott med fängelse i straffskalan.

Således är det fel att tolka lagen som att man får köpa ut via restaurang.
 

JonasBo

Medlem
Lagar går väl alltid att tolka?

Ett Lavrovargument som tagit ur den ryska diplomatskolan värdigt företagsekonomer och skattejurister.

Det är olagligt att kringgå Systembolagets detaljhandelsmonopol genom att köpa ut flaskor via restaurang. Allt som säljs på restaurang ska öppnas och konsumeras inom serveringstillståndets tider och område.

Alkohollagen 8 kap 23 §
Från ett serveringsställe med serveringstillstånd får inte någon medföra spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som har serverats i lokalen. Detta gäller inte hotellrum med minibar. Lag (2019:345).

Bryter man mot detta så begår man brott med fängelse i straffskalan.

Således är det fel att tolka lagen som att man får köpa ut via restaurang.
Låter som att herrarna ska sitta långt från varandra på kommande vinmiddag ;)
 
Toppen