Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bastardo

Medlem
Jag kom nog helt fel in i diskussionen (som jag själv startade)

Om man ser ett vin som fått höga poäng av WS och/eller Parker och som ändå kostar peanuts så skall man dra öronen åt sej. Det mest aktuella typexemplet är Chateau Blaignan 2016 som finns på bolaget för 121 kr flaskan. Suckling ger 92 poäng vilket är i nivå med riktigt bra cru classé slott. Nu råkar vinet vara ett riktigt bra köp ändå, men inte en pinne över 85 poäng i min mun.

Så då blev ju poängen ändå en vägledning. Jag ger upp.
Tack för tipset, Von Galtén! Tillräckligt bra enligt mina källor … men det här är inte just min stil: ”… mycket kraftfullt …” Jag gillar mest relativt mjuka, eleganta och harmoniska rödviner och det här är inte alls åt det hållet.
So what, all uppmärksamhet är bra … :p Även om man är en sucker för vinrecensioner av alla slag, så bör man kunna skilja agnarna från vetet och kunna bedöma om det här låter rimligt. Jag gör otaliga kalkyler hela tiden i min hjärna när jag läser om vinbetyg och samtidigt kan man också få oerhört värdefull information som det är nästan omöjligt att hitta någon annanstans. Till exempel om druvsammansättning osv. som kanske skiljer från det normala ganska drastiskt. Eller annan väldigt informativ fakta som det går inte att hitta på sajter som är gratis.Vi kan ta ett exempel från JR, där hon kan skriva om vissa viner, att det här är godare än de viner av samma producent som normalt borde ligga mycket högre i kvalitet, men har inte lyckats göra det.
Det finns inte särskilt många vinbedömare som har den kunskap som hon har och ibland kan man hitta sådana exempel bara av en slump.
P.S. Det går tydligen inte lita ens på Cellartracker alla gånger, som verkar vara så populär här på forumet. Vad sägs om betyget 92.8p för det här vinet:
2021 Jacopo Biondi-Santi Sassoalloro Toscana IGT. Visserligen flera av omdömen går inte att se om man är inte medlem där. RP ger vinet 91p, vilket verkar mycket vettigare betyg för vinet. Jag tror inte att det finns särsklild många här som har provat vinet, för det har inte den karaktären som många kräver. Och man ska komma ihåg då att CT brukar ligga cirka 1.5. poäng efter de gängse omdömen, vad jag har kunna se hittills.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
P.S. Det går tydligen inte lita ens på Cellartracker alla gånger, som verkar vara så populär här på forumet. Vad sägs om betyget 92.8p för det här vinet:
2021 Jacopo Biondi-Santi Sassoalloro Toscana IGT. Visserligen flera av omdömen går inte att se om man är inte medlem där. RP ger vinet 91p, vilket verkar mycket vettigare betyg för vinet. Jag tror inte att det finns särsklild många här som har provat vinet, för det har inte den karaktären som många kräver.
Medelbetygen på cellartracker säger absolut ingenting om det inte är minst 50, gärna 100 röster. På det vin som du nämner är det sex personer som har röstat och en person av dem har gett vinet 95p vid 4 olika tillfällen. Då är det inte konstigt att det blir ett högt medelbetyg.
 

Bastardo

Medlem
Medelbetygen på cellartracker säger absolut ingenting om det inte är minst 50, gärna 100 röster. På det vin som du nämner är det sex personer som har röstat och en person av dem har gett vinet 95p vid 4 olika tillfällen. Då är det inte konstigt att det blir ett högt medelbetyg.
Tack, Patrik!
Det visste jag inte. Bra att ta hänsyn i framtiden, fast CT är INTE min preliminär källa och efter den här upplysningen ännu mindre.
 

Poussard

Medlem
Jag kom nog helt fel in i diskussionen (som jag själv startade)

Om man ser ett vin som fått höga poäng av WS och/eller Parker och som ändå kostar peanuts så skall man dra öronen åt sej. Det mest aktuella typexemplet är Chateau Blaignan 2016 som finns på bolaget för 121 kr flaskan. Suckling ger 92 poäng vilket är i nivå med riktigt bra cru classé slott. Nu råkar vinet vara ett riktigt bra köp ändå, men inte en pinne över 85 poäng i min mun.

Så då blev ju poängen ändå en vägledning. Jag ger upp.
Jag köpte 4 flaskor. Som husvin värt att prova kände jag. Tack för tipset.
 

Bastardo

Medlem
Jag köpte 4 flaskor. Som husvin värt att prova kände jag. Tack för tipset.
Smart kille, den fick relativt höga poäng även hos min ’betalguide’ … ;) Jag har själv köpt så mycket vin på sistone, att det får börja räcka nu ett tag.
I morgon ska jag hämta hem mina Casa Emma GS.
95p
Wine Spectator
93p Robert Parker
Den gode James Suckling gav vinet bara 91 poäng, så det stämmer dåligt med det som en medlem skrev här förut …

Ganska mycket juice för 249 spänn … Det borde nästan räknas som lite finare vin även av de som är kräsna. :cool:
 
Last edited:

Gloutoun

Medlem
Mycket bra svar från @vintomas - har inget att tillägga på själva frågan om hur skaffa importör i Sverige men mer som en kommentar kring Alsaceviner generellt:

Själv tycker jag mycket om viner (och mat) från Alsace. Enhörningsviner från kända producenter som är fantastiska pjäser för vinkällaren är inte billiga men det är långt från prisläget för bättre Bourgogne, Bordeaux, Piemonte t ex. Det går utmärkt att hitta billiga grand cru från mindre fancy producenter som verkligen levererar.

För mina fem cent så tror jag att det är en sak som spökat mer än något annat - att det för 99,995 % av jordens befolkning varit snudd på omöjligt att förstå om ett Alsacevin är torrt, halvtorrt, eller t o m halvsött. Producentnamn, vingårdsnamn, druvsort, är endast till begränsad hjälp eftersom variationen är så pass stor.

Nu är detta dock delvis åtgärdat genom den nya lagstiftningen som verkar följa det som t ex Domaine Schlumberger gjort på frivillig basis tidigare med skala för sötman. Problemet är dock att upplevelsen i munnen handlar om annat än rent sockerinnehåll så det är inte helt enkelt ändå. Det är ändå ett stort steg fram. Och den nya skalan tar också hänsyn till syra-innehållet.

Sen tror jag att Alsacevinerna skulle tjäna mycket på att det gjordes mer utbildningsinsatser vad gäller hur pass lyckade dessa viner är tillsammans med mat. Jag tror att det dricks på tok för mycket tanninrika rödviner till mat (precis som det dricks på tok för mycket snustorrt lyx-bubbel sent på natten). Vi har ju i globaliseringens era börjat äta thailändskt, indiskt, kinesiskt och japanskt - kök som alla mår bra av vita halvtorra eller halvsöta viner från Alsace med litet mer kropp och alkohol än sina tyska kusiner. Även mycket av New Nordic cuisine med pickles och dess balans av sötma och syrlighet lämpar sig väl, liksom marockansk mat med varma söta kryddblandningar, liksom mexikansk mat med chili och frukt eller för den delen västafrikansk mat.

2011 gjordes ett initiativ med stöd från offentligt franskt håll om jag vill minnas - Alsace vindagar med gå-runt-provning på operaterassen. tror dock det var mer av en engångshappening. Franska ambassaden har ett uppdrag att hjälpa franska företag som vill exportera till eller etablera sig i Sverige så det skadar inte att höra av sig till dem.
Tusen tack för alla hjälpsamma kommentarer. Vilket härligt forum! @Omar Khayyam sätter ord på min egen lilla erfarenhet av att servera Alsacevin till svenskar. Det verkar oerhört otrendigt just nu och svårt att uppskatta utan rätt matkombination. Bara hoppas våra smaklökar fortsätter att utvecklas i asiatisk riktning. Min sambo ska faktiskt på vinmässa i Japan till våren. Men har ni tips på någon som skulle vara intresserad av att importera småskaligt hantverk från bla fyra olika Grand Cru-områden får ni gärna höra av er 🥂. Vi bor i norra Sverige men passerar gärna Sthlm eller andra ställen.
 
Hej! Jag är osäker på rätt tråd för det här ämnet, så jag testar här. Jag har på senare tid haft problem med att mina beställningar från BS inte gått fram till leverantören. Vinet kan alltså finnas i lager hos leverantören, men de mottar aldrig beställningen från mig. Det har än så länge hänt med ett par olika leverantörer. Är det någon annan här som har stött på samma problem?
 
Jag beställde några flaskor Argiano och betalade. Efter 13 dagar återbetalas beloppet med förklaringen att vinet inte kan levereras. Vinet ligger fortfarande öppet för beställning, så kan möjligen vara samma problem
 

Bastardo

Medlem
Hej! Jag är osäker på rätt tråd för det här ämnet, så jag testar här. Jag har på senare tid haft problem med att mina beställningar från BS inte gått fram till leverantören. Vinet kan alltså finnas i lager hos leverantören, men de mottar aldrig beställningen från mig. Det har än så länge hänt med ett par olika leverantörer. Är det någon annan här som har stött på samma problem?
Mig veterligen har jag inte stött på det här problemet, men det har hänt att ett vin som ska finnas att beställa finns ändå inte i lagret hos importören, eller är det kanske rent av samma problem som du har? :)
 
Mig veterligen har jag inte stött på det här problemet, men det har hänt att ett vin som ska finnas att beställa finns ändå inte i lagret hos importören, eller är det kanske rent av samma problem som du har? :)
Jag tror inte det. Jag har fått bekräftat från leverantören att vinet i fråga finns i lager, men när jag sedan beställt vinet har de inte mottagit beställningen alls.
 

Mathias

Medlem
Hej! Jag är osäker på rätt tråd för det här ämnet, så jag testar här. Jag har på senare tid haft problem med att mina beställningar från BS inte gått fram till leverantören. Vinet kan alltså finnas i lager hos leverantören, men de mottar aldrig beställningen från mig. Det har än så länge hänt med ett par olika leverantörer. Är det någon annan här som har stött på samma problem?
Ja, jag har upplevt samma problem. Har inte varit i kontakt med leverantören, men flaskorna har kommit åter i lager från att ha varit slut. Jag har haft bevakning och sedan har jag har beställt och beloppet betalats tillbaka efter en vecka fast flaskorna fortfarande står att dom finns i lager.
 
Ja, jag har upplevt samma problem. Har inte varit i kontakt med leverantören, men flaskorna har kommit åter i lager från att ha varit slut. Jag har haft bevakning och sedan har jag har beställt och beloppet betalats tillbaka efter en vecka fast flaskorna fortfarande står att dom finns i lager.
Vad irriterande! När började du märka av detta? För mig började det i somras, men innan dess hände det aldrig mig veterligen.
 
Det har hänt mig också i sommar. Skulle det kunna vara så att leverantören är på semester och inte noterar att de får en beställning som de ska skicka?
Jag har också haft ovanligt många ordrar (i BS) i sommar som blivit annullerade efter ganska lång tid. Jag fick känslan att mina små ordrar (typ en flaska för att prova) försvann mest. Tänkte att leverantören inte orkar skicka en enda flaska till Malmö och därför avstår. Men det kan vara något helt annat också såklart.
 
Tryffelsvinet slår på stora trumman för sin nya Bourgogne-producent Taupenot-Merme. Inget som jag någonsin har provat.
Någon som har koll på husstilen? Ser att de även gör en Clos de Lambrays, hade ingen aning om att det fanns mer än en Clos de Lambrays.
 

Bastardo

Medlem
Tryffelsvinet slår på stora trumman för sin nya Bourgogne-producent Taupenot-Merme. Inget som jag någonsin har provat.
Någon som har koll på husstilen? Ser att de även gör en Clos de Lambrays, hade ingen aning om att det fanns mer än en Clos de Lambrays.
Inget häpnadsväckande för det priset som vinerna kostar, om nu min åsikt är värt någonting … eller alltså de källor som jag har tillgång till. :)
Vinlegender hade inget material av dem, men om du söker på flera olika källor, så kommer garanterad någon att tycka att vinet är helt outstanding … man brukar hitta sådana resultat som man själv vill ha. ;) Däremot har de en ganska lång intervju om den andra firman som nu nämner: Intervju med Boris Champy, Domaine des Lambrays. Skaffa abonnemang hos Vinlegender, så kan du läsa den och mycket annat också, de är billiga jämfört med alla andra vinabonnemang, men de har inte så jättemånga recensioner.
 
Jag har också haft ovanligt många ordrar (i BS) i sommar som blivit annullerade efter ganska lång tid. Jag fick känslan att mina små ordrar (typ en flaska för att prova) försvann mest. Tänkte att leverantören inte orkar skicka en enda flaska till Malmö och därför avstår. Men det kan vara något helt annat också såklart.
Det låter onekligen som samma problem. Det verkar ju dock som att leverantörerna helt enkelt inte mottagit beställningarna. Frågan är ju varför problemet uppkommit. Jag har varit i kontakt med Systembolagets kundtjänst som skulle ta det vidare till IT-avdelningen, men jag räknar inte med svar därifrån.
 
Inget häpnadsväckande för det priset som vinerna kostar, om nu min åsikt är värt någonting … eller alltså de källor som jag har tillgång till. :)
Vinlegender hade inget material av dem, men om du söker på flera olika källor, så kommer garanterad någon att tycka att vinet är helt outstanding … man brukar hitta sådana resultat som man själv vill ha. ;) Däremot har de en ganska lång intervju om den andra firman som nu nämner: Intervju med Boris Champy, Domaine des Lambrays. Skaffa abonnemang hos Vinlegender, så kan du läsa den och mycket annat också, de är billiga jämfört med alla andra vinabonnemang, men de har inte så jättemånga recensioner.

Eftersom man aldrig hört talas om producenten så har den antaligen tillhört den gråa massan med underpresterande producenter som förr var vanliga i Bourgogne. Men sånt kan ju ändras med tiden och ökade ambitioner. Tror jag beställer någon enklare variant och testar. Är det bra så brukar det märkas redan på ingångsnivån.
 

buteljen

Medlem
Tryffelsvinet slår på stora trumman för sin nya Bourgogne-producent Taupenot-Merme. Inget som jag någonsin har provat. Någon som har koll på husstilen?
Nej men ungefär 34:40 in i den här videon provar de “2017 Chambolle-Musigny 1er Cru ‘Combe d’Orveaux’, Domaine Taupenot-Merme”.

De ger lite info om producentens stil i form av … “He always reminds me a little bit of kind of the Dujac style because i always find Dujac is quite forward quite open very, aromatic really that sort of soft floral cherry red flowers “
Ser att de även gör en Clos de Lambrays, hade ingen aning om att det fanns mer än en Clos de Lambrays.
“Domaine Taupenot-Merme owns about a barrel's worth of Clos de Lambrays, which prevents it from being a Monopole.“
 
Toppen