Bastardo
Medlem
Tack för tipset, Von Galtén! Tillräckligt bra enligt mina källor … men det här är inte just min stil: ”… mycket kraftfullt …” Jag gillar mest relativt mjuka, eleganta och harmoniska rödviner och det här är inte alls åt det hållet.Jag kom nog helt fel in i diskussionen (som jag själv startade)
Om man ser ett vin som fått höga poäng av WS och/eller Parker och som ändå kostar peanuts så skall man dra öronen åt sej. Det mest aktuella typexemplet är Chateau Blaignan 2016 som finns på bolaget för 121 kr flaskan. Suckling ger 92 poäng vilket är i nivå med riktigt bra cru classé slott. Nu råkar vinet vara ett riktigt bra köp ändå, men inte en pinne över 85 poäng i min mun.
Så då blev ju poängen ändå en vägledning. Jag ger upp.
So what, all uppmärksamhet är bra … Även om man är en sucker för vinrecensioner av alla slag, så bör man kunna skilja agnarna från vetet och kunna bedöma om det här låter rimligt. Jag gör otaliga kalkyler hela tiden i min hjärna när jag läser om vinbetyg och samtidigt kan man också få oerhört värdefull information som det är nästan omöjligt att hitta någon annanstans. Till exempel om druvsammansättning osv. som kanske skiljer från det normala ganska drastiskt. Eller annan väldigt informativ fakta som det går inte att hitta på sajter som är gratis.Vi kan ta ett exempel från JR, där hon kan skriva om vissa viner, att det här är godare än de viner av samma producent som normalt borde ligga mycket högre i kvalitet, men har inte lyckats göra det.
Det finns inte särskilt många vinbedömare som har den kunskap som hon har och ibland kan man hitta sådana exempel bara av en slump.
P.S. Det går tydligen inte lita ens på Cellartracker alla gånger, som verkar vara så populär här på forumet. Vad sägs om betyget 92.8p för det här vinet:
2021 Jacopo Biondi-Santi Sassoalloro Toscana IGT. Visserligen flera av omdömen går inte att se om man är inte medlem där. RP ger vinet 91p, vilket verkar mycket vettigare betyg för vinet. Jag tror inte att det finns särsklild många här som har provat vinet, för det har inte den karaktären som många kräver. Och man ska komma ihåg då att CT brukar ligga cirka 1.5. poäng efter de gängse omdömen, vad jag har kunna se hittills.
Last edited: