Ja, drickfönster på CT är i de flesta fall bara att ignorera. Med bara en liten överdrift och aningen fördomar: verkar till hög % satta av amerikaner som inte provat mogna viner, fått sin gom förstörd av för mycket socker i allt, och borde hålla sig till öl och läsk.
Har varit uppe förut här på forumet. Många som gillar klassisk Bordeaux skulle säga att 16 år är för ungt snarare än för gammalt. Rätt lagrad är 25-30 år ingen ålder för en Bordeaux grand cru classé. Det finns ingen absolut övre gräns för klassisk Bdx som Giscours, utan det beror på korkkvalitet och tycke och smak.
En gammal tumregel är: man bör vänta
minst 10 år (efter skörd) med att dricka en bra Bdx (tänk grand cru classé eller cru bourgeois), men det är bra om man kan vänta längre. +5 år för de största vinerna (typ Château Margaux) och +5 år för särskilt tanninstinna årgångar eller vinstilar. Så applicerat på Giscours 09 gällde från 2019, men gärna längre. Château Margaux 09 från 2024.
Jag dricker ibland olika 00-talsårgångar av Bordeauxer som är enklare och lättare än Giscours 09. Hittills har ingen framstått som för gammal. Har under senaste decenniet druckit fler bra än dåliga 60- och 70-talare av blandad Bdx på gammalvinsprovningar och jag saknar snarast att jag inte har fler flaskor gammal Bdx (80-talet och bakåt) i min källare.
Allt detta gäller röd Bordeaux. Torr vit Bordeaux blir i många fall gammal och tråkig tidigare. Sauternes lever väldigt länge.