Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vad är era erfarenhet av blomflugor i vin? Förstår så klart att det bör undvikas i möjligaste mån, men hur allvarligt är det? Anledningen till att jag frågar är att en provningsledare på SB på PK-huset bestämt hävdade att flugorna utsöndrar en bitter smak när de drunknar och därmed förstör vinet. Utan att iofs själv ha någon större vetenskaplig grund känner jag mig lite skeptisk till det, men vill gärna höra vad expertisen här har att säga? Det vore skönt att kunna lufta sitt vin i karaff även under sommartid utan att bli paranoid.
Att det skulle förstöra vinet hade nog inte haft en större påverkan på mig än äckelkänslan av att det ligger flugor i vinet. Att lufta med en kökshandduk över karaffen vore väl en lösning. Brukar göra så när jag tar fram och luftar surdegen.
 

HerrMelin

Medlem
Vad är era erfarenhet av blomflugor i vin? Förstår så klart att det bör undvikas i möjligaste mån, men hur allvarligt är det? Anledningen till att jag frågar är att en provningsledare på SB på PK-huset bestämt hävdade att flugorna utsöndrar en bitter smak när de drunknar och därmed förstör vinet. Utan att iofs själv ha någon större vetenskaplig grund känner jag mig lite skeptisk till det, men vill gärna höra vad expertisen här har att säga? Det vore skönt att kunna lufta sitt vin i karaff även under sommartid utan att bli paranoid.
Jag frågade den allvetande ChatGPT

1. Fysisk kontaminering: Om flugor hamnar i vinet kan det kännas ohygieniskt och oaptitligt. Det är förståeligt att vilja undvika detta av estetiska och hygieniska skäl.

2. Smakpåverkan: Det finns viss grund för att flugor kan påverka smaken på vinet. När blomflugor dör i vätska kan de släppa ifrån sig ämnen som kan orsaka en bitter smak. Det är dock osannolikt att en enstaka fluga skulle påverka smaken märkbart i en större mängd vin. Om flera flugor hamnar i vinet och får ligga där ett tag kan det dock finnas en risk för en obehaglig smakpåverkan.

3. Vinägerbakterier: En annan aspekt är att blomflugor kan bära med sig vinägerbakterier (Acetobacter), som kan omvandla alkohol till ättiksyra. Om många flugor hamnar i vinet och det får stå länge kan detta potentiellt påverka vinets kvalitet genom att det utvecklas en vinägersmak.
 

Foodcoma

Medlem
Jag frågade den allvetande ChatGPT

1. Fysisk kontaminering: Om flugor hamnar i vinet kan det kännas ohygieniskt och oaptitligt. Det är förståeligt att vilja undvika detta av estetiska och hygieniska skäl.

2. Smakpåverkan: Det finns viss grund för att flugor kan påverka smaken på vinet. När blomflugor dör i vätska kan de släppa ifrån sig ämnen som kan orsaka en bitter smak. Det är dock osannolikt att en enstaka fluga skulle påverka smaken märkbart i en större mängd vin. Om flera flugor hamnar i vinet och får ligga där ett tag kan det dock finnas en risk för en obehaglig smakpåverkan.

3. Vinägerbakterier: En annan aspekt är att blomflugor kan bära med sig vinägerbakterier (Acetobacter), som kan omvandla alkohol till ättiksyra. Om många flugor hamnar i vinet och det får stå länge kan detta potentiellt påverka vinets kvalitet genom att det utvecklas en vinägersmak.

Dags för en vetenskaplig blindprovning med infångade blomflugor? Kanske söka bidrag från vetenskapsrådet?
 

Drucket

Medlem
Det räcker med en fluga, om det är en hona:
När forskarna samlade in doftprover från bananflugor upptäckte de till sin förvåning att de själva kunde skilja på doften från enskilda hannar och honor. Detta ledde till en separat studie som belyser hur människonäsan reagerar på dofter från bananflugor. I denna studie, som gjordes i samarbete med ett tyskt vinforskningsinstitut i Freiburg, visade en sensorisk expertpanel att det räcker med några miljarddels gram (nanogram) av feromonet för att vi ska kunna skilja på han- och honflugor.

– Födorelaterade substanser är viktiga för alla djur, och det kan vara en förklaring till att vi är lika känsliga för bananflugans feromon som flugan själv, säger Peter Witzgall. Tyvärr betyder detta även att en bananfluga som hamnat i ett glas vin förstör smaken – om det är en hona.

Och tydligen är vissa människor extremt känsliga för den här doften och känner stanken av förstört vin på långt håll från glaset.
 

Boletus

Medlem
Det räcker med en fluga, om det är en hona:


Och tydligen är vissa människor extremt känsliga för den här doften och känner stanken av förstört vin på långt håll från glaset.
Blomflugan - vinvärldens koriander?
 

Silex

Medlem
Serverades ett glas sött vin, med fluga i, på restaurant en gång. Det ledde till ett nytt glas vin och gratis efterrätt. Det var det värt.
 

Sonderlese

Medlem
@KockJohan du får hjälpa mig här för jag är lite osäker. Att det inte går att göra ett återköp på en PI är en sak. Men köptvång finns inte på kartan i min värld. Har stött på en del oköpta Pi och visst det är jobbigt för butiken för man hamnar i någon form av gråzon men att tvinga en kund att köpa den finns bara inte. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Skicka hem torpeder till dig?
Jag tror, när jag tänker efter, att man kan vänta sig ett besök om utmätning av Kronofogden, bäst att man gömmer sina DRC, Salon, Krug CdM och Ch. Lafite och ställ fram vardera rött, vitt och rosé kändis-BiB! 🤣

🤣 Det hela är så absurt att man viker sig dubbelt av skratt! 🤣
 
Last edited:
Jag tror, när jag tänker efter, att man kan vänta sig ett besök om utmätning av Kronofogden, bäst att man gömmer sina DRC, Salon, Krug CdM och Ch. Lafite och ställ fram vardera rött, vitt och rosé kändis-BiB! 🤣

🤣 Det hela är så absurt att man viker sig dubbelt av skratt! 🤣
Jag är rätt matt ärligt talat. Utgår från att jag får ett samtal snart igen om att jag måste köpa flaskan. Jag trodde inte att jag skulle behöva uppleva köptvång från bolaget på makulerad beställning. Måste vara hyfsat unikt.
 

Sonderlese

Medlem
Jag är rätt matt ärligt talat. Utgår från att jag får ett samtal snart igen om att jag måste köpa flaskan. Jag trodde inte att jag skulle behöva uppleva köptvång från bolaget på makulerad beställning. Måste vara hyfsat unikt.
Det var tråkigt att höra, jag beklagar.
Jag förstår egentligen inte butikens agerande; bara de ställer flaskan på översta hyllan brukar den gå åt, om inte förr så till Jul och nyår, om inte det rör sig om en liten butik ute på vischan.
 
Något udda upplevelse på SB: Beställde en flaska i BS, swishade och inväntade min avhämtning.

Efter några dagar swishades pengarna tillbaka eftersom vinet inte gick att leverera. Nu ser jag att flaskan finns i butikens saldo (alkisbolag i förorten). Med god marginal det dyraste rödvinet på det bolaget 😝
 
Det var tråkigt att höra, jag beklagar.
Jag förstår egentligen inte butikens agerande; bara de ställer flaskan på översta hyllan brukar den gå åt, om inte förr så till Jul och nyår, om inte det rör sig om en liten butik ute på vischan.
Fick mail nu att de skeppar tillbaka till importör. Men först ett långt utlägg med ytterligare hot om avstämning från bolagets köptjänster. De tycker att avtal gäller oavsett. Jag frågar tillbaka om det är rimligt att aktivera makulerade ordrar vid slumpmässigt tillfälle efter 1,2,10 år också och avkräva betalning av kund. Bad också om att få läsa paragrafen specifikt som behandlar makulerade ordrar och kräva köp av kund på dessa ordrar.
 
De anser att hävda avtal gäller alltså. Intressant. Undrar vad de anser sig ha för roll i PI. Om de inte är avtalspart kan de knappast kräva fullgörelse men om de anser sig vara part i avtalet borde de å andra sidan aldrig ha krävt fullgörelse när ordern makulerades av leverantören. Det låter här som att de tycker sig ha dålig avtalsmässig täckning bakåt och hellre väljer att tjafsa med privatpersonen än att låta leverantören stå för sitt misstag.
 
De anser att hävda avtal gäller alltså. Intressant. Undrar vad de anser sig ha för roll i PI. Om de inte är avtalspart kan de knappast kräva fullgörelse men om de anser sig vara part i avtalet borde de å andra sidan aldrig ha krävt fullgörelse när ordern makulerades av leverantören. Det låter här som att de tycker sig ha dålig avtalsmässig täckning bakåt och hellre väljer att tjafsa med privatpersonen än att låta leverantören stå för sitt misstag.
Nu summerar vi det här ämnet.

Jag nöp ifrån rejält och får en halvpudel tillbaka. Gissar att de hellre duckar än börjar hänvisa till avtalsparagrafer som inte existerar. Fick inga svar på mina följdfrågor.

Lärdom 1: Förvänta dig att alla beställningar ska betalas oavsett leveransstatus ✅
Lärdom 2: Undvik systembolag med några i personalen som inte lärt sig kundbemötande ✅
 

stevie22002

Medlem
Jag hoppas att allt löser sej för dej!

Jag lyckades knipa 3 flaskor Rolet Pinot Noir magnum 1987 på tillfälliga släppet för 3 veckor sedan. Betalade vid utcheckning i sedvanlig ordning.

När jag skulle hämta ut flaskorna låg det 2 st öl i påsen…

Depån hade blandat ihop två olika beställningar.

Jag hämtade inte ut dem så klart, utan lät meddela att de kan vänta med att makulera min order. Jag hoppades på att den andra mottagaren var allergisk mot pinot noir med ålder, alternativt sugen på sina öl istället.

Inget hände på 2 veckor. Sedan ringde de från mitt lokala bolag och sa att jag inte kommer att få mina flaskor utan att ordern är makulerad. Pengarna kommer inom några dagar.

Nåja…trist, men ändå okej. Fick många (ärliga) ursäkter å depåns vägnar från butikspersonalen.

Men vet ni vad, idag ringde de igen och sa att flaskorna mirakulöst dykt upp i butiken! De reserverade dem till mej på lagret, trots att min order var makulerad och att jag redan fått tillbaka mina pengar.

Midsommaren är räddad! Det finns ändå hopp!

Ha en skön midsommar alla! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu summerar vi det här ämnet.

Jag nöp ifrån rejält och får en halvpudel tillbaka. Gissar att de hellre duckar än börjar hänvisa till avtalsparagrafer som inte existerar. Fick inga svar på mina följdfrågor.

Lärdom 1: Förvänta dig att alla beställningar ska betalas oavsett leveransstatus ✅
Lärdom 2: Undvik systembolag med några i personalen som inte lärt sig kundbemötande ✅
Lärdom 3: monopol är inte bra för kunden! :cool:
 

Babinski

Medlem
Spinner vidare på mitt spanieninlägg. Är i spanien just nu och besökte en lokal vinbutik som bl.a. hade Aalto som lovordats här på forumet. Dock årgång 2017 och inte 2021, som släpptes nu senast.

Priset är bra, runt 40 euro. 2017 ska vara en tveksam årgång i området men just detta vin verkar enl CT klart jämförbart med andra årgångar, tom aningen bättre än genomsnittet.

Min fråga är väl egentligen kring förväntat drickfönster. Tror ni de är runt sin peak nu, eller har de många år kvar? Ska jag köpa 2 eller 10 flaskor, helt enkelt?

Steg 1 är förstås att prova en flaska, vilket lär bli i kväll, men jag är nog osäker på min förmåga att bedöma lagringsduglighet och tar därför stöd härifrån. 😊
 
Last edited:
Spinner vidare på mitt spanieninlägg. Är i spanien just nu och besökte en lokal vinbutik som bl.a. hade Aalto som lovordats här på forumet. Dock årgång 2017 och inte 2021, som släpptes nu senast.

Priset är bra, runt 40 euro. 2017 ska vara en tveksam årgång i området men just detta vin verkar enl CT klart jämförbart med andra årgångar, tom aningen bättre än genomsnittet.

Min fråga är väl egentligen kring förväntat drickfönster. Tror ni de är runt sin peak nu, eller har de många år kvar? Ska jag köpa 2 eller 10 flaskor, helt enkelt?

Steg 1 är förstås att prova en flaska, vilket lär bli i kväll, men jag är nog osäker på min förmåga att bedöma lagringsduglighet och tar därför stöd härifrån. 😊
Min erfarenhet av Aalto är att den dricks bra både ung och med ålder. Jag har inte druckit 2017 (än) men jag skulle tro att den börjat ta sig in i drickfönstret. Skulle tro att vinet håller åtminstone tio år till. Aalto brukar vara fullpackad med frukt, struktur och fat, och har alla förutsättningar att kunna lagras länge.
 

Mexikanaren

Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna frågan, så den fick hamna här:

I tisdags (18e juni) så beställde jag en magnum-flaska med Prüm från BS. Betalade och fick prel. leveransdatum nu i onsdags (26:e).
Döm till min förvåning när jag idag (28:e) får ett SMS med "Hej! Vi kan tyvärr inte leverera din beställning och har därför behövt avsluta den."

Så nu är min fråga >varför< händer detta? Med tanke på att flaskan finns fortfarande kvar i lager hos leverantören så om något hänt så borde de kunna beställa en ny flaska?
Försöker bara förstå lite hur de tänkte här då jag antar att flaskan antingen pajat under transport eller om de lämnat ut flaskan till fel person?
 
Jag har fått samma. Antagligen får SB någon form av saldo på alla viner från leverantörerna. Och det saldot stämmer antagligen mer eller mindre bra, beroende på leverantör

Eller så har de tappat flaskan 😬
 

pinoten

Medlem
Skriv i systembolagets chatt och fråga om anledningen till att beställningen avbröts så att du vet om det är värt att göra en ny beställning eller ej.
 
Toppen