Von Galtén
Medlem
Gillar man old school så är ju en lagrad Vina Tondonia riktigt trevligt. De gör även en rosé som ofta släpps 10 år gammal. Den är definitivt värd att prova!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag har gillat Tinto Pesquera. Crianzan är relativt billig och helt ok för sitt pris, Gran Reservan är dock extra allt. Sen brukar Emilio Moro vara bra.Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
Aalto:s ”andravin” brukar komma i tillfälligt sortiment varje år och kostar fortfarande under 500 kr. Riktigt bra. Tyvärr slut just nu. @Patrik Sellin brukar ge vinet höga betyg år efter år.Har inte fokuserat särskilt mycket på spanien och tempranillo i mitt vindrickande och vinköpande men igår öppnades en Territorio Luthier Gran Reserva 2016. Både jag och frugan blev mäkta imponerade, väldigt gott, bra matvin, gott att smutta på i kvällssolen. Framförallt för priset, strax under 400 gav jag på systemet tror jag. Verkar vara svåra att få tag på nu.
Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
Club Vinunic är bra att vara med i (även som "standardmedlem) - där kommer en del dolda nummer, nyheter om släpp etc. Sedan kan man välja att levla upp till guldmedlemskap (mot en kostnad) om man vill bli erbjuden de allra mest eftertraktade vinerna.Jag har först nu förstått att det släpps rätt mycket vin via importörernas vinklubbar (och dolda varunummer). Jag har gått med i Tryffelsvinet och Johan Lidbys och köpt en del roliga grejer därifrån
Finns det andra vinklubbar som man borde gå med i? Gillar framförallt europeiska viner och är inte så såld på champagne.
Håller med, tycker även Divine Sweden har börjat bli mer aktiva både vad gäller släpp och ffa vinmakarbesök i Stockholmsområdet om man bor i Stockholm.. Bla Sibylle Kuntz, Ojai och snart med Felton Road.Club Vinunic är bra att vara med i (även som "standardmedlem) - där kommer en del dolda nummer, nyheter om släpp etc. Sedan kan man välja att levla upp till guldmedlemskap (mot en kostnad) om man vill bli erbjuden de allra mest eftertraktade vinerna.
Inte bara det att de kräver dig på en av de makulerad beställning , Systembolagsmonopol KRÄVER dig dessutom att köpa alkoholhaltig vara, vilket strider mot deras existensberättigande!Jag har ett ärende privatimport mot ett systembolag. Det gäller en beställning som är makulerad av importör/bolaget för att varan inte kan levereras. Helt plötsligt dyker flaskan upp över en månad senare. En person på icke namngivet systembolag kräver att jag köper den då jag förbundit mig att köpa denna flaska.
Men till frågan: Kan jag verkligen hållas ansvarig att köpa när ordern som sådan är makulerad av säljaren?
Vilka bisarra situationer kan man inte hamna i om en flaska ett år senare är i lager igen och de väcker liv i gamla avdankade beställningar och avkräver pengar?
Ordern är alltså stängd och makulerad.
De vidhåller att jag accepterat offerten. Ja såklart - jag ville ju ha flaskan…? Sen att den blir makulerad efter mitt accepterande verkar ligga på mitt ansvar.Inte bara det att de kräver dig på en av de makulerad beställning , Systembolagsmonopol KRÄVER dig dessutom att köpa alkoholhaltig vara, vilket strider mot deras existensberättigande!
DET ÄR INTE RÄTTVIST!!!De vidhåller att jag accepterat offerten. Ja såklart - jag ville ju ha flaskan…? Sen att den blir makulerad efter mitt accepterande verkar ligga på mitt ansvar.
Lite nyfiken. Vill du inte längre ha flaskan?Jag har ett ärende privatimport mot ett systembolag. Det gäller en beställning som är makulerad av importör/bolaget för att varan inte kan levereras. Helt plötsligt dyker flaskan upp över en månad senare. En person på icke namngivet systembolag kräver att jag köper den då jag förbundit mig att köpa denna flaska.
Men till frågan: Kan jag verkligen hållas ansvarig att köpa när ordern som sådan är makulerad av säljaren?
Vilka bisarra situationer kan man inte hamna i om en flaska ett år senare är i lager igen och de väcker liv i gamla avdankade beställningar och avkräver pengar?
Jag har lagt pengarna på andra inköp. Men som princip ogillar jag att bli tvingad till köp av alkohol på en makulerad order. Som grädde på moset är de otrevliga vilket gör att jag hellre är motsträvig än köper flaskan och går vidare med mitt liv.Lite nyfiken. Vill du inte längre ha flaskan?
(Principiellt håller jag med om att det är mycket konstigt om du skulle tvingas köpa flaskan om importören makulerat ordern. Och ju längre tid som passerat, desto mer konstigt.)
Jag har ett ärende privatimport mot ett systembolag. Det gäller en beställning som är makulerad av importör/bolaget för att varan inte kan levereras. Helt plötsligt dyker flaskan upp över en månad senare. En person på icke namngivet systembolag kräver att jag köper den då jag förbundit mig att köpa denna flaska.
Be Systembolaget om ett skriftligt underlag med betalningskrav som du kan visa upp för EU Kommissionen!Prata lite juridiska med monopolisterna. Förklara att du mottagit en makulering från Systembolaget datum xxxx vilket innebär att det inte längre föreligger ett avtalsförhållande mellan dig och Systembolaget, eftersom makuleringen innebär att Systembolaget har sagt upp det tidigare bindande köpavtalet. Om Systembolaget därefter hittar flaskan, måste de komma med en ny offert till dig som du är fri att acceptera eller förkasta.
Jag hade precis tänkt skriva att jag hade älskat om @Barolonissen komit till min butik och tagit den diskussionen med mig@KockJohan du får hjälpa mig här för jag är lite osäker. Att det inte går att göra ett återköp på en PI är en sak. Men köptvång finns inte på kartan i min värld. Har stött på en del oköpta Pi och visst det är jobbigt för butiken för man hamnar i någon form av gråzon men att tvinga en kund att köpa den finns bara inte. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Skicka hem torpeder till dig?