Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

pinoten

Medlem
Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
Jag har gillat Tinto Pesquera. Crianzan är relativt billig och helt ok för sitt pris, Gran Reservan är dock extra allt. Sen brukar Emilio Moro vara bra.

Om du gillar denna stil så är väl också Toro (ett snäpp kraftigare) och Rioja i mer modern stil (ett snäpp mindre kraftigt (än RdD)) något att kolla på. Några tips är Pintia, Matsu, Roda.

Har inte fokuserat särskilt mycket på spanien och tempranillo i mitt vindrickande och vinköpande men igår öppnades en Territorio Luthier Gran Reserva 2016. Både jag och frugan blev mäkta imponerade, väldigt gott, bra matvin, gott att smutta på i kvällssolen. Framförallt för priset, strax under 400 gav jag på systemet tror jag. Verkar vara svåra att få tag på nu.

Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
Aalto:s ”andravin” brukar komma i tillfälligt sortiment varje år och kostar fortfarande under 500 kr. Riktigt bra. Tyvärr slut just nu. @Patrik Sellin brukar ge vinet höga betyg år efter år.

Post in thread 'Tillfälligt sortiment 3 november 2023'
http://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-3-november-2023.8617/post-202153

Sedan har vi också Protos som brukar göra riktigt prisvärda grejer.

Håller också med @pinoten om att Pesquera:s crianza är bra bang for the buck.

Slutligen är även PSI från Dominio de Pingus ett kanonvin.

Last edited:
Jag har först nu förstått att det släpps rätt mycket vin via importörernas vinklubbar (och dolda varunummer). Jag har gått med i Tryffelsvinet och Johan Lidbys och köpt en del roliga grejer därifrån

Finns det andra vinklubbar som man borde gå med i? Gillar framförallt europeiska viner och är inte så såld på champagne.

Silex

Medlem
Jag har först nu förstått att det släpps rätt mycket vin via importörernas vinklubbar (och dolda varunummer). Jag har gått med i Tryffelsvinet och Johan Lidbys och köpt en del roliga grejer därifrån

Finns det andra vinklubbar som man borde gå med i? Gillar framförallt europeiska viner och är inte så såld på champagne.
Club Vinunic är bra att vara med i (även som "standardmedlem) - där kommer en del dolda nummer, nyheter om släpp etc. Sedan kan man välja att levla upp till guldmedlemskap (mot en kostnad) om man vill bli erbjuden de allra mest eftertraktade vinerna.

mackan92

Medlem
Club Vinunic är bra att vara med i (även som "standardmedlem) - där kommer en del dolda nummer, nyheter om släpp etc. Sedan kan man välja att levla upp till guldmedlemskap (mot en kostnad) om man vill bli erbjuden de allra mest eftertraktade vinerna.
Håller med, tycker även Divine Sweden har börjat bli mer aktiva både vad gäller släpp och ffa vinmakarbesök i Stockholmsområdet om man bor i Stockholm.. Bla Sibylle Kuntz, Ojai och snart med Felton Road.

Jag har ett ärende privatimport mot ett systembolag. Det gäller en beställning som är makulerad av importör/bolaget för att varan inte kan levereras. Helt plötsligt dyker flaskan upp över en månad senare. En person på icke namngivet systembolag kräver att jag köper den då jag förbundit mig att köpa denna flaska.

Men till frågan: Kan jag verkligen hållas ansvarig att köpa när ordern som sådan är makulerad av säljaren?

Vilka bisarra situationer kan man inte hamna i om en flaska ett år senare är i lager igen och de väcker liv i gamla avdankade beställningar och avkräver pengar?

Ordern är alltså stängd och makulerad.

Sonderlese

Medlem
Jag har ett ärende privatimport mot ett systembolag. Det gäller en beställning som är makulerad av importör/bolaget för att varan inte kan levereras. Helt plötsligt dyker flaskan upp över en månad senare. En person på icke namngivet systembolag kräver att jag köper den då jag förbundit mig att köpa denna flaska.

Men till frågan: Kan jag verkligen hållas ansvarig att köpa när ordern som sådan är makulerad av säljaren?

Vilka bisarra situationer kan man inte hamna i om en flaska ett år senare är i lager igen och de väcker liv i gamla avdankade beställningar och avkräver pengar?

Inte bara det att de kräver dig på en av de makulerad beställning , Systembolagsmonopol KRÄVER dig dessutom att köpa alkoholhaltig vara, vilket strider mot deras existensberättigande! 🤣

Inte bara det att de kräver dig på en av de makulerad beställning , Systembolagsmonopol KRÄVER dig dessutom att köpa alkoholhaltig vara, vilket strider mot deras existensberättigande! 🤣
De vidhåller att jag accepterat offerten. Ja såklart - jag ville ju ha flaskan…? Sen att den blir makulerad efter mitt accepterande verkar ligga på mitt ansvar.

Lite nyfiken. Vill du inte längre ha flaskan?

(Principiellt håller jag med om att det är mycket konstigt om du skulle tvingas köpa flaskan om importören makulerat ordern. Och ju längre tid som passerat, desto mer konstigt.)

Lite nyfiken. Vill du inte längre ha flaskan?

(Principiellt håller jag med om att det är mycket konstigt om du skulle tvingas köpa flaskan om importören makulerat ordern. Och ju längre tid som passerat, desto mer konstigt.)
Jag har lagt pengarna på andra inköp. Men som princip ogillar jag att bli tvingad till köp av alkohol på en makulerad order. Som grädde på moset är de otrevliga vilket gör att jag hellre är motsträvig än köper flaskan och går vidare med mitt liv.

Stå på dig. Har inte orkat sätta mig in i hur ordningen ser ut med PI men jag skulle definitivt hävda att den makulerade ordern behöver ses som antingen en nekad beställningsförfrågan eller en hävning av ett ingånget avtal. Att du skulle tvingas stå kvar med ditt anbud trots att du fått besked att ordern inte kommer att levereras framstår som unikt svårbegripligt. Jag tycker att du ska framhärda.

Swedish

Medlem
@KockJohan du får hjälpa mig här för jag är lite osäker. Att det inte går att göra ett återköp på en PI är en sak. Men köptvång finns inte på kartan i min värld. Har stött på en del oköpta Pi och visst det är jobbigt för butiken för man hamnar i någon form av gråzon men att tvinga en kund att köpa den finns bara inte. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Skicka hem torpeder till dig?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Prata lite juridiska med monopolisterna. Förklara att du mottagit en makulering från Systembolaget datum xxxx vilket innebär att det inte längre föreligger ett avtalsförhållande mellan dig och Systembolaget, eftersom makuleringen innebär att Systembolaget har sagt upp det tidigare bindande köpavtalet. Om Systembolaget därefter hittar flaskan, måste de komma med en ny offert till dig som du är fri att acceptera eller förkasta.

Sonderlese

Medlem

Prata lite juridiska med monopolisterna. Förklara att du mottagit en makulering från Systembolaget datum xxxx vilket innebär att det inte längre föreligger ett avtalsförhållande mellan dig och Systembolaget, eftersom makuleringen innebär att Systembolaget har sagt upp det tidigare bindande köpavtalet. Om Systembolaget därefter hittar flaskan, måste de komma med en ny offert till dig som du är fri att acceptera eller förkasta.
Be Systembolaget om ett skriftligt underlag med betalningskrav som du kan visa upp för EU Kommissionen! 🤣🤣🤣

Lennart

Medlem
Vad är era erfarenhet av blomflugor i vin? Förstår så klart att det bör undvikas i möjligaste mån, men hur allvarligt är det? Anledningen till att jag frågar är att en provningsledare på SB på PK-huset bestämt hävdade att flugorna utsöndrar en bitter smak när de drunknar och därmed förstör vinet. Utan att iofs själv ha någon större vetenskaplig grund känner jag mig lite skeptisk till det, men vill gärna höra vad expertisen här har att säga? Det vore skönt att kunna lufta sitt vin i karaff även under sommartid utan att bli paranoid.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
@KockJohan du får hjälpa mig här för jag är lite osäker. Att det inte går att göra ett återköp på en PI är en sak. Men köptvång finns inte på kartan i min värld. Har stött på en del oköpta Pi och visst det är jobbigt för butiken för man hamnar i någon form av gråzon men att tvinga en kund att köpa den finns bara inte. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Skicka hem torpeder till dig?
Jag hade precis tänkt skriva att jag hade älskat om @Barolonissen komit till min butik och tagit den diskussionen med mig 😁
I dehär fallet behöver ju vi som butiks personal ta ett telefonsamtal till HK o prata med ansvarige där på PI , det är ju helt klart att det går att lösa situationen(de blir butiken som får stå för frakt kostanden tbx till leverantör). De bara kul o höra 'kollegor' på monopolet sim är så sjukt dåliga på service 😅 OCH ska vara otrevliga mot kund att tvinga på honom att köpa något som uppenbarligen är makulerat. Hade det varit min butik hade den flaska druckits upp, aka, kompetens utveckling och kollegorna hade fått lära sig och fått prova något intressant istället.

Last edited:
Toppen