Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vissa importörer använder väl samma lager för sin restaurangförsäljning och BS. Skulle då inte bli förvånad om saldot kan hamna några dagar ur synk.
 

Magikern

Medlem
Jag är sugen på att köpa Krug nv på halvflaska men jag undrar om cuvéen som finns på bolaget nu är så bra. nv med 08 som basår har jag provat och den är värd 1300 pix halvflaskan. Är nv vinerna som finns i butikerna nu jämförbara med 08:an?
 

Sonderlese

Medlem
Är det någon som prenumererar på Jancis Robinson?
Skulle ni kunna återge recessionen för 2021 Newton Johnson Pinot Noir ”Seadragon”? Tim Atkin ger en positiv beskrivning och 96 poäng, JRs Tamlyn Currin sågar årgången?!?
 
Är det någon som prenumererar på Jancis Robinson?
Skulle ni kunna återge recessionen för 2021 Newton Johnson Pinot Noir ”Seadragon”? Tim Atkin ger en positiv beskrivning och 96 poäng, JRs Tamlyn Currin sågar årgången?!?
16 p

Very pale ruby. Sweet and lightly beetroot nose. Lightness seems to be its main attribute. Lots of acidity and very transparent. May gain interest with time in bottle.
 
Vad är det högsta restaurangpåslaget ni upplevt? Vi var på krog i Simrishamn igår och tog in en flaska med det korta namnet Le Pinot Noir (från en extremt kort och fattig vinlista)

Vinet kostade 720 kr. Idag ser jag att vinet säljs i Frankrike för EUR 6.90. Måste vara rekord?

 

Johpe

Medlem
Vad är det högsta restaurangpåslaget ni upplevt? Vi var på krog i Simrishamn igår och tog in en flaska med det korta namnet Le Pinot Noir (från en extremt kort och fattig vinlista)

Vinet kostade 720 kr. Idag ser jag att vinet säljs i Frankrike för EUR 6.90. Måste vara rekord?

Sjukt!
 

Bastardo

Medlem
Var kan man köpa små glasflaskor för att förvara mindre slattar cognac? Låt oss säga i storleken mellan 40 ml och 120 ml. Priset är inte så viktigt, bara det är lätt att kunna handla dem och att de är av bra kvalitet. Helst skruvkork. Förut fanns det sådana att köpa på apoteket, men jag vet inte om det stämmer numera. 🍀
 

Bastardo

Medlem
Vad är det högsta restaurangpåslaget ni upplevt? Vi var på krog i Simrishamn igår och tog in en flaska med det korta namnet Le Pinot Noir (från en extremt kort och fattig vinlista)

Vinet kostade 720 kr. Idag ser jag att vinet säljs i Frankrike för EUR 6.90. Måste vara rekord?

Vad jag har sett och upplevt hittills, så brukar det handla om cirka fem gånger dyrare pris för vinet än vad det kostar på bolis. I det här fallet betalar man alltså cirka nio gånger så mycket, som vinet kostar i affären, plus omkostnad för att få vinet levererat till Svedala. Det är rena rama rånet att göra så.

Men nu ska vi komma ihåg även att hur mycket vinglaset innehåller kan variera en hel del då det inte finns någon lagstadgad regel som bestämmer det. Det finns variationer mellan 12 cl. och upp till 18 cl. I Finland är den minsta mängden bara 12 centiliter, vilket är ganska futtigt, tycker jag. Det är svårt att få den lilla mängd vin räcka över en rejäl köttbit eller dylika. Nackdelen för att äta ute i Norden är att ett vin som skulle matcha maten bäst, kommer att kosta så mycket, att nästan ingen vanlig människa är beredd att betala så mycket. Undantaget kan vara vissa lyxkrogar som kanske tar mindre betalt än vad vinet kostar att köpa i Sverige, när det är frågan om riktigt fina och gamla viner av mycket hög klass. :)
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
Vad är det högsta restaurangpåslaget ni upplevt? Vi var på krog i Simrishamn igår och tog in en flaska med det korta namnet Le Pinot Noir (från en extremt kort och fattig vinlista)

Vinet kostade 720 kr. Idag ser jag att vinet säljs i Frankrike för EUR 6.90. Måste vara rekord?


Som Simrishamnsbo undrar man var du käkade?
 
Last edited:

pinoten

Medlem
Var kan man köpa små glasflaskor för att förvara mindre slattar cognac? Låt oss säga i storleken mellan 40 ml och 120 ml. Priset är inte så viktigt, bara det är lätt att kunna handla dem och att de är av bra kvalitet. Helst skruvkork. Förut fanns det sådana att köpa på apoteket, men jag vet inte om det stämmer numera. 🍀
Köp ett paket Svenska nubbar (10x5 cl) till kräftskivan och återanvänd. Finns liknande för whisky om man föredrar det 😁
 

Bastardo

Medlem
En helt ny fråga: Vilken är den tyngsta vinflaska som ni har köpt nån gång?
Jag började tänka på den saken när jag fick hem min senaste beställning från xtraWine. Jag tyckte att flaskan var väldigt tung och vägde den på en relativt noggrann köksvåg, siffrorna visade 1951 gram! Och det var ett rosévin: Leonardo da Vinci 1502 Sangiovese Portocanale Cesenatico Rosato 2022.

Men jag har haft även ännu tyngre flaskor som jag naturligtvis också mätte väldigt noggrant. Den var ganska nära på gränsen till 2000 gram, vilket är mycket tungt för en flaska vin. Och kom ihåg att det här gäller för en helt normal glasflaska på 75 centiliter, inga magnumflaskor eller ännu större!
Skriv gärna era egna erfarenheter.
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
En helt ny fråga: Vilken är den tyngsta vinflaska som ni har köpt nån gång?
Jag började tänka på den saken när jag fick hem min senaste beställning från xtraWine. Jag tyckte att flaskan var väldigt tung och vägde den på en relativt noggrann köksvåg, siffrorna visade 1951 gram! Och det var ett rosévin: Leonardo da Vinci 1502 Sangiovese Portocanale Cesenatico Rosato 2022.

Men jag har haft även ännu tyngre flaskor som jag naturligtvis också mätte väldigt noggrant. Den var ganska nära på gränsen till 2000 gram, vilket är mycket tungt för en flaska vin. Och kom ihåg att det här gäller för en helt normal glasflaska på 75 centiliter, inga magnumflaskor eller ännu större!
Skriv gärna era egna erfarenheter.
Vägde du den med eller utan innehåll?
 

Bastardo

Medlem
Vägde du den med eller utan innehåll?
Tack för frågan, KimHartman!
Med innehåll, så klart. Jag fick hem en tolva vin på fredag cirka kl. 14.30, så jag skulle inte ens ha tid at tömma hela flaskan, eller hur.
Jag glömde informera om det. Mängden vätska väger nästan exakt lika mycket oavsett vilket vin det är. Det är alltså en oöppnad flaska som jag vill att ni lämnar om uppgifter, ifall ni har facit.
Obs! Jag råkade skriva vinets namn fel, och ber ursäkt om det. Jag ska bifoga en bild snart, så ser ni vilket vin det är. Alltså det här ska det vara:
Leonardo da Vinci 1502 Sauvignon Rubicone Uve portate Cesena 2022. Jag hade öppnat just den flaskan som jag skrev först och då tänkte jag lite tokigt … ;)
Det skiljer alltså hela ett gram mellan flaskorna. Men jag har ingen absolut totalt kalibrerat proffsvåg heller, utan en ganska vanlig hushållsvåg, som ändå var ’bäst i test’ några år sen. :)
P.S. En tom standardflaska (750 ml) av glas väger cirka 500 gram, så den här flaskan bör väga mer än dubbelt så mycket, jag gissar på ungefär 1200 gram.
Jag kan väga flaska tom också, om jag kommer ihåg, när jag först druckit den. Men det kan ta en ansenlig mängd tid …
 

Attachments

  • DSC_0449.JPG
    DSC_0449.JPG
    41 KB · Visningar: 16
Last edited:

Bastardo

Medlem
Är det någon som prenumererar på Jancis Robinson?
Skulle ni kunna återge recessionen för 2021 Newton Johnson Pinot Noir ”Seadragon”? Tim Atkin ger en positiv beskrivning och 96 poäng, JRs Tamlyn Currin sågar årgången?!?
Inte ännu, men jag har övervägt att prenumerera den igen några månader, i alla fall, för att se om jag är mer mottaglig för deras tjänster i dag. :)
Jag ska meddela sedan här, när jag har skaffat den. Det är bra att ha så man slipper att skriva all fakta som jag använder ibland här, för Jancis vinbok ingår också i prenumerationen och man får citera den bara man anger källan. Men det är osäkert om de har hunnit uppdatera all information ännu på nätet också, det var inte så länge boken släpptes och den har jag hemma i kepshyllan. ;)
 

Bastardo

Medlem
Jag gick med på JR:s sajt i går, men märkte på en gång att de inte har recensioner på många viner som vi har på bolis. Men det finns flera användningsområden för informationen där. Jag ska prova den ett tag och se vad den kan ge för mig personligen och om jag inte är nöjd, så får det vara.
Kruxet är att de använder 20-poängsskalan och det är INTE kompatibel till exempel med Munkis skala, så det kräver sin man att kunna översätta betygen på ett korrekt sätt; OM det nu är ens möjligt. TIll saken hör att Munkis skala numera är exakt det samma som La Revue du vin de France.
Jag skulle personligen inte betala några större summor pengar för viner som har fått mindre än 17-17,5 poäng. Synd att hon är en motståndare för något annat betygssystem, som skulle göra det lättare att jämföra hennes betyg med andra välrenommerade källor.
P.S. Jag kunde försäkra mig i alla fall att Taylor’s 20 Year Old Tawny Port ska vara av mycket hög kvalitet. Och flera andra källor bevisar det också. Typiskt nog är det just nu Tillfälligt slut online. Skillnaden mot ännu äldre Tawny är så liten, att det lönar sig knappast att betala för dem.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Jag gick med på JR:s sajt i går, men märkte på en gång att de inte har recensioner på många viner som vi har på bolis. Men det finns flera användningsområden för informationen där. Jag ska prova den ett tag och se vad den kan ge för mig personligen och om jag inte är nöjd, så får det vara.
Kruxet är att de använder 20-poängsskalan och det är INTE kompatibel till exempel med Munkis skala, så det kräver sin man att kunna översätta betygen på ett korrekt sätt; OM det nu är ens möjligt. TIll saken hör att Munkis skala numera är exakt det samma som La Revue du vin de France.
Jag skulle personligen inte betala några större summor pengar för viner som har fått mindre än 17-17,5 poäng. Synd att hon är en motståndare för något annat betygssystem, som skulle göra det lättare att jämföra hennes betyg med andra välrenommerade källor.
P.S. Jag kunde försäkra mig i alla fall att Taylor’s 20 Year Old Tawny Port ska vara av mycket hög kvalitet. Och flera andra källor bevisar det också. Typiskt nog är det just nu Tillfälligt slut online. Skillnaden mot ännu äldre Tawny är så liten, att det lönar sig knappast att betala för dem.
Det är inte rocket science att om 0 = 50 och 20 = 100 så är 17 = 92, 18 = 95, 19 = 97. Med reservation för fel i storleksordningen .5. I stora drag iaf rätt lätt.
 
Toppen