Så kanske inte använda pris som kvalitetsparameter då? Pris och kvalitet har naturligtvis relativt stor korrelation, men det säljs enligt min uppfattning otroligt mycket dyrt, relativt mediokert vin. Nästan varje blindprovning bevisar väl det? Priset styrs som bekant av utbud och efterfrågan. Utbudet kan var lågt och efterfrågan hög på grund av reklam, varumärken, investeringar, samlande, fomo... Ska man bygga en vinsamling är det bättre att prova brett och lyssna på folk med erfarenhet än att köpa dyrt.
Jag har precis samma uppfattning. Ett gott vin behöver inte alltid vara så himla dyrt, tänk bara på åtskilliga Riesling-viner som får hela tiden mycket fina omdömen, utan att de kostar så mycket alls. Men så klart är allting relativt, man måste fundera själv hur mycket pengar man vill investera i en flaska vin eller flera.
De dyraste vinerna som jag har hittills köpt har kostat kanske omkring 700 spänn, vilket är ganska mycket i min värld.
Det är inte just i mitt fall frågan om att samla vin, utan bara den saken att det är bättre att skaffa lite vinflaskor än att kasta pengarna i sjön … alltså i helt onödiga saker och ting som jag ändå inte behöver. Då är det kul att botanisera bland utbudet och läsa så mycket jag bara hinner med tyngdpunkten just på recensioner och dylika. Sen får jag tänka lite utanför boxen och filosofera ut vilka viner passar för min plånbok och min smak. Och ibland får man veta detaljer som man aldrig annars skulle kunna få läsa bland annat just hos
JR. En stor fördel med just den sajten är att man kan välja vems omdömen man vill söka. Jag har stor respekt för just chefen själv!
Märkligt nog, så hörsammas inte de oerhört värdefulla vintipsen av kollektivet så mycket som jag trodde. Men vi har en så oerhört skild smak gällande vin och hur pass priskänsliga vi alla är. Om jag har druckit ett lite dyrare vin förut och tyckt om det, så kan jag gott och väl köpa det igen, men inte annars. Undantaget är kanske vissa högklassiga söta viner från Alsace. De godaste av dem skulle jag gärna köpa mer av, men de är oerhört svåra att hitta, speciellt för ett vettigt pris. Jag pratar främst om
SGN-viner etc. andra söta rariteter alltså
Sélection de Grains Nobles.
Den här flaskan kommer jag ihåg fortfarande kristallklart och min vän, som är ingen vinkännare precis, tyckte om vinet så otroligt mycket, att han drack upp största delen av flaskan med stort nöje. Jag hann smaka av kanske lite mer än ett glas, som var oerhört utsökt och väldigt delikat. Det vinet gav han
9.5 poäng av max
10!
Som alltid, när det gäller prisvärda flaskor från Alsace, är den mycket svår att hitta och förmodligen slutsålt redan länge sen.
”Nicolas Zusslin Pinot Gris Vendanges Tardives 2015. Skördad i Orschwihr. 100 gr/l restsocker. Riktigt fin, balanserad och komplex. Ännu ganska ljus i färgen. Ligger nu i början av sitt drickfönster. Kan lagras i minst 20 år.
Pris: 350 kr/fl.”
Jag köpte den hos
Philippe på
terroirviner.com/ Synd att han inte har kvar några finare söta viner från området, men efterfrågan är väl ganska urusel just nu i hela världen. Alla verkar bara vilja köpa ultratorra viner som är jättesura!
P.S. Det finns tre flaskor söta viner från Alsace just nu hos bolis, och det är botten, tycker jag - en är slutsåld för tillfället. Med den här takten har vi snart inga söta viner kvar! Men tack och lov har jag hittat några alternativa vinaffärer på nätet och naturligtvis går det oftast att köpa viner även direkt från producenten.
Det finns nog lite mer än så, men de går inte att söka som sött vin! Uruselt, säger jag bara.