SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!
Eriks fick besök av mig också, fredags och lördags. Verkar att ha missat de flesta av er. Träffade dock Larsson med bihang där på lördagen, de verkade haft en slitigt dag. Jag försökte få till stånd en diskussion kring fenomenet himla champagneintresserade men herr Larsson var mer intresserad av att diskutera meningen med livet eller vad det nu var han sa :
Några trevliga saker som jag provade var
1998 Selosse Öppnar upp med de typiska Selosse tonerna, drack den blint men det är inte svårt att plocka ursprunget. Fortfarande ack så ung, enormt frisk syra men kombinerat med ek, lite oxidiativa stilen, ett vin som är så bra. Som med alla selosse så blir man nästan lite mätt av en glas. Den har utvecklats på ett år men tror att den ska ligga åtminstone 5 år till innan man rör den igen.
1996 Taittinger Comtes de Champagne Vet att en del på forumet varit lite besvikna på denna nyligen men det här var nog den bästa comtes 96 jag druckit, mjuk, rund, helt underbar eftersmak med en riktigt bra syra.
1988 Dom Ruinart Rosé Serverad blind, mörkt röd, mycket kanderade bär, fikon. Frukten har utvecklats bra och gifter sig bra med syran som finns kvar. Jag gissade fel på år men med facit i handen så var det en tydlig 88a. Moussen var inte synlig men kändes på tungan och lyfte fram vinet. Lång eftersmak och höll väldig bra i glaset.
2006 Cedric Bouchard La Haut Lamblée Har utvecklats mycket på ett år, väldigt mineralig i doften men nu börjar like mjukare toner att bli tydliga. Lite pepprig och gröna äpplen. Direkt i munnen, inget socker gör att den nästan är lite åt Chablihållet.Syran hänger kvar länge. Skicklig vinmakare, kanske den bästa odlaren (förutom Selosse) just nu. Håller inte riktigt med Bubblaren om att det saknas spännande skumpor på glas, att sälja exempelvis Cedric Bouchard och Winston på glas tycker jag är väldigt bra i en småstad som Stockholm
2005 Chateau d'Armailhac Svarta vinbär, lite cederträ, grafit. Tanniner som har börjat mjuka och en syra som är bra integerad med frukten. Fin struktur och lite stuns i mellansegmentet Kan nog bli bättre med lagring men jag tycker viner är väldigt bra nu.
2006 Andrea Oberto Barolo Förstås en allt för ung Barolo som dock är kul att dricka nu. Torkade frukter, lite tjära. Intensiv frukt i smaken, bra syra och balanse. Sköna tanniner som hänger kvar länge. Kraftigt vin som kan drickas nu men bör ligga. Kanske inte den bästa 06a jag druckit men riktigt bra
2007 Cirsium Damiano Ciolli Väldigt speciellt vin. Kan inte påminna mig att jag druckit något liknande. Fruktigt, körsbär och plommon. Silkeslen i texturen men med ett riktigt bett i smaken, pepprig, nästan åt pinotagehållet men inte alls så påträngande. Tanninerna känns långt upp i gommen. Ett vin som är lite skitigt, det gillar jag
Jag drack också en
Gosset Rosé Upplevede den mindre komplex än tidigare, mer röda bär, mer frukt, lite ”enklare” och mer lättillgänglig. Perfekt sommarskumpa men har tappat en del sedan tidigare. Vet inte om de kortat tiden på jäst eller gjort något annat men inte den Gosset jag är van vid.
Fick mig också ett smakprov på
1999 Winston. Kan hålla med om att den är blyg. Nu som sist jag drack den så drack jag den i ett bourgogneglas. Den behöver lite värme och då kommer röda bär och krutröken fram. Som sist finns det en tendens till björnklister i doften. Ung men med bra balans. En av de bättre 99orna tycker jag personligen men just nu slår 98an den utan diskussion.