Sebran
Medlem
Precis, försöker på något sätt, på ett teoretiskt plan, förstå skillnaden på 1-4 i matrisen. Och självklart ska jag även prova - tar tacksamt emot tips på fyra viner som kan vara bra exempel (som jag kan hitta på SB, BS helt ok).
Om vi pratar om det färdiga vinet i flaskan så är min erfarenhet att skillnaden mellan 1 och 2 är att vinet i 1 innehåller max 9g/l socker och runt 11-13% alk, medan 2an i regel brukar innehålla någonstans runt 30-50g/l socker och 7-10% alk.
3an och 1an brukar nog vara ganska lika när det kommer till socker och alkohol, men druvorna brukar ha en högre mognadsgrad när de plockas och ibland även ha spår av botrytis, vilket påverkar smaken och kan ge vinet lite mer tyngd. 4an brukar också ha en lägre alkoholhalt på ca 7-10%, men sockerhalten ligger ofta någonstans mellan 50-100g/l socker.
Reglerna för att få kalla en riesling för trocken är max 5g/l socker, eller upp till 9g/l socker förutsatt att syran aldrig får vara mer än 2g/l lägre än sockerhalten. Med andra ord måste en riesling med 9g/l socker innehålla minst 7g/l syra för att få betecknas som trocken. Syran och sockret balanserar nämligen ut varandra i smaken och ett vin med högre syranivå upplevs som torrare.