Anders Landström
Medlem
SV: Salon 1999
Sedan fungerar ju de flesta marknader med monopol eller oglipol på samma sätt, mindre konkurrens gör att priserna hålls uppe. Det blir inga krav på effektivitet i systemet och man jobbar bara med generella påslag för att täcka kostnader (och kostnaden ökar hela tiden då man jobbar i ett vakuum)
Sedan vet jag inte om Salon blir ett bra exempel eller inte. Vi får se när priserna stabiliseras i resten av Europa.
Vad jag tycker är värst är dock att folk fortsatt tror att SS har de bland de lägsta priserna i världen på lite dyrare viner och att en del av kostnaderna går åt till att sprida denna vanföreställning via reklamkampanjer.
Vi är 100% överens om att SS skulle jobba med en mer flexibel prismodell och tillåta bland annat justeringar på valutakurser.Jimmy Forsman skrev:Jag kan inte uttala mig om konspirationer kring monopolet och prissättningar därav (för att jag har tröttnat ) Men de flesta räknar ju sina priser på en "högre" eurokurs för att säkra mot valutaförändringar när det är dags för fakturan att betalas. Andra arbetar med valutasäkring och då är det ju också något högre kurser som gäller har jag förstått. Jag tror inte att Lidby får Salon å en separat faktura utan att den samslås med Delamotte som de köper hysteriska mängder av och då måste man ju planera för valutaförändringar. Men om SS nöjde sig med ett kronpåslag för de dyrare vinerna snarare än ett procentpåslag så skulle ju priserna bli mer intressanta. Tycker jag iaf.
Sedan fungerar ju de flesta marknader med monopol eller oglipol på samma sätt, mindre konkurrens gör att priserna hålls uppe. Det blir inga krav på effektivitet i systemet och man jobbar bara med generella påslag för att täcka kostnader (och kostnaden ökar hela tiden då man jobbar i ett vakuum)
Sedan vet jag inte om Salon blir ett bra exempel eller inte. Vi får se när priserna stabiliseras i resten av Europa.
Vad jag tycker är värst är dock att folk fortsatt tror att SS har de bland de lägsta priserna i världen på lite dyrare viner och att en del av kostnaderna går åt till att sprida denna vanföreställning via reklamkampanjer.