Tack för att du tar initiativ till denna tråd som alltid är min favorittråd för året då den ofta ger eftertanke kring mitt egna vinår samt inspiration från andra till framtida inköp som jag annars missat. Jag hoppas att fler hoppar på efter oss och listar deras bästa viner under året som varit.
Dessa viner har inte nödvändigtvis varit mina absolut bästa viner under året, men har de som gett mig mest wow-känsla vid respektive tillfälle.
Champagne: Hade ingen aha-upplevelse (t.ex. selosse, cedric bouchard) som tidigare år, men har börjat förstå grejen med prestigechampagner.
Bästa champagnen var SWC Pol Roger 2015. Häftigt tryck och lång finish. Imponerande i så ung ålder. Därefter Bollinger La Grande Annee 2015, med liknande motivering. Även Taittinger Comte de champagne 2007 & 2013 var väldigt bra. Jag tycker även att många champagner från 2008 har druckits med stor behållning under året (billecart salmon, andre clouet dream vintage, Pierre gimonnet cuvee fleuron, palmer & co etc). 2008orna börjar få mognadstoner och har fått bort sin värsta ungdom men har fortfarande bra med energi.
På vita och röda sidan har jag fått möjlighet att dricka bättre och dyrare viner än något tidigare år vilket såklart varit häftigt och tacksamt. De viner jag listar har druckits vid lite olika tillfällen såsom både middagar och provningar men har alla lämnat avtryck.
Bästa vita: Domaine Leflaive Chevalier-Montrachet 2002 och Joseph Drouhin Clos des mouches blanc 1993. Otrolig koncentration i båda viner. Andra väldigt bra vita viner som druckits har varit Maison Leroy Puligny Montrachet Champ Canet 2001 (väldigt fräsch fortfarande), Maison Leroy Meursault Les Poruzots 1999 och Marc Morey & fils puligny montrachet les pucelles 1987 på halvflaska. Av de yngre vita bourgognerna var två meursault från Pierre girardin häftiga, Les Vireuils 2022 och Les Narvaux 2020. Wow-känsla gav även Vincent dancer bourgogne blanc 2021. Otroligt bra för vara en bourgogne blanc.
Årets bästa röda är svårare att utse, så dessa viner är utan inbördes ordning.
Pierre girardin Vosne romanee 2020 var häftig och kraftfull. Grymt vin. Matchades nästan av Theo Dancer Roc Breia, som dracks jämte. Testade en Domaine de Chevalier 2019 på grappe som var otroligt bra, och visar på kvaliteten på det slottet. Sommarens bästa vin var sannolikt Chateau La Dominique 1990, superklassisk och i bra fas. Kandidat till årets bästa röda är Maison Leroy Chapelle Chambertin 1980. Otroligt elegant och njutbar. Bästa röda på en provning med bl.a. Armand Rousseau Chambertin och Clos de Beze.
Andra väldigt bra röda som druckits under hösten 2024 är Tignanello 2014, Y Clerget Pommard (både byvin och 1:er cru) Cesare Bussolo Barolo (alla tre var mkt bra), Gaja barbaresco 2020, Gaja Pieve Santa Restituta Brunello 2018, Tolpuddle Pinot Noir 2021&2022, Chateau Margaux Pavillon 2010 och Domaine de la Vougeraie Chambolle Musigny 2015. Det är svårt att rangordna dessa men de är jämte eller strax efter Chapelle Chambertin, med Chateau Margaux och chambolle musigny med extra plus i kanten.
Det var kul att testa d’yquem, en 1989:a, för första gången men jag blev inte jätteimponerad av denna flaska. Inget jag kommer att längta efter.
Hur som helst ett kul vinår för min del, med många höjdpunkter på vita och röda sidan. Jag hoppas även att morgondagen bjuder på någon trevlig flaska. Gott nytt!