Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sammanfattning av vinåret 2024

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
55 vinländer och konstaterar att man dricker för lite Commandaria.
Bäst, som vanligt: spritade viner med både sötma och ålder.

Årets fem finaste höjdpunkter:
1853 Whitwham Porto Millennium
- Reserve King Pedro V, Whitwham, Porto
1996 Château Lynch-Bages Blanc de Lynch-Bages, Château Lynch-Bages, Bordeaux
1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé, Gérard Bertrand, Maury
1934 Château Lafaurie-Peyraguey, Château Lafaurie-Peyraguey, Sauternes
2001 och '03 Le Macchiole Paleo Rosso, IGT Toscana

Foley

Medlem
Tack för att du tar initiativ till denna tråd som alltid är min favorittråd för året då den ofta ger eftertanke kring mitt egna vinår samt inspiration från andra till framtida inköp som jag annars missat. Jag hoppas att fler hoppar på efter oss och listar deras bästa viner under året som varit.

Dessa viner har inte nödvändigtvis varit mina absolut bästa viner under året, men har de som gett mig mest wow-känsla vid respektive tillfälle.

Champagne: Hade ingen aha-upplevelse (t.ex. selosse, cedric bouchard) som tidigare år, men har börjat förstå grejen med prestigechampagner.

Bästa champagnen var SWC Pol Roger 2015. Häftigt tryck och lång finish. Imponerande i så ung ålder. Därefter Bollinger La Grande Annee 2015, med liknande motivering. Även Taittinger Comte de champagne 2007 & 2013 var väldigt bra. Jag tycker även att många champagner från 2008 har druckits med stor behållning under året (billecart salmon, andre clouet dream vintage, Pierre gimonnet cuvee fleuron, palmer & co etc). 2008orna börjar få mognadstoner och har fått bort sin värsta ungdom men har fortfarande bra med energi.

På vita och röda sidan har jag fått möjlighet att dricka bättre och dyrare viner än något tidigare år vilket såklart varit häftigt och tacksamt. De viner jag listar har druckits vid lite olika tillfällen såsom både middagar och provningar men har alla lämnat avtryck.

Bästa vita: Domaine Leflaive Chevalier-Montrachet 2002 och Joseph Drouhin Clos des mouches blanc 1993. Otrolig koncentration i båda viner. Andra väldigt bra vita viner som druckits har varit Maison Leroy Puligny Montrachet Champ Canet 2001 (väldigt fräsch fortfarande), Maison Leroy Meursault Les Poruzots 1999 och Marc Morey & fils puligny montrachet les pucelles 1987 på halvflaska. Av de yngre vita bourgognerna var två meursault från Pierre girardin häftiga, Les Vireuils 2022 och Les Narvaux 2020. Wow-känsla gav även Vincent dancer bourgogne blanc 2021. Otroligt bra för vara en bourgogne blanc.

Årets bästa röda är svårare att utse, så dessa viner är utan inbördes ordning.
Pierre girardin Vosne romanee 2020 var häftig och kraftfull. Grymt vin. Matchades nästan av Theo Dancer Roc Breia, som dracks jämte. Testade en Domaine de Chevalier 2019 på grappe som var otroligt bra, och visar på kvaliteten på det slottet. Sommarens bästa vin var sannolikt Chateau La Dominique 1990, superklassisk och i bra fas. Kandidat till årets bästa röda är Maison Leroy Chapelle Chambertin 1980. Otroligt elegant och njutbar. Bästa röda på en provning med bl.a. Armand Rousseau Chambertin och Clos de Beze.

Andra väldigt bra röda som druckits under hösten 2024 är Tignanello 2014, Y Clerget Pommard (både byvin och 1:er cru) Cesare Bussolo Barolo (alla tre var mkt bra), Gaja barbaresco 2020, Gaja Pieve Santa Restituta Brunello 2018, Tolpuddle Pinot Noir 2021&2022, Chateau Margaux Pavillon 2010 och Domaine de la Vougeraie Chambolle Musigny 2015. Det är svårt att rangordna dessa men de är jämte eller strax efter Chapelle Chambertin, med Chateau Margaux och chambolle musigny med extra plus i kanten.

Det var kul att testa d’yquem, en 1989:a, för första gången men jag blev inte jätteimponerad av denna flaska. Inget jag kommer att längta efter.

Hur som helst ett kul vinår för min del, med många höjdpunkter på vita och röda sidan. Jag hoppas även att morgondagen bjuder på någon trevlig flaska. Gott nytt!

Last edited:

Ozric

Medlem
Det här året blev det lite mindre fokus på vin än tidigare år, då jag flyttade ihop med min flickvän vilket var mycket nytt på en gång, både första förhållandet för mig och första gången att bo ihop med någon annan. Just nu är min vinkyl kvar i min lägenhet som jag håller på att sälja, så det har inte blivit så mycket handlande med lagring i åtanke utan mest ströinköp för konsumtion. Jag har dock fått dricka en del väldigt goda viner på Munskänkarna, där jag numera är med i styrelsen i vår sektion och även är utbildningsansvarig och har hållit i ett utbildningstillfälle under hösten, med mer att komma under 2025.

Bästa Röda
2015 Balasto, Bodega Garzon
2018 Lady May

Bästa vita
2020 Jean Rijckaert Savagnin Arbois Grand Élevage

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här året blev det lite mindre fokus på vin än tidigare år, då jag flyttade ihop med min flickvän vilket var mycket nytt på en gång, både första förhållandet för mig och första gången att bo ihop med någon annan. Just nu är min vinkyl kvar i min lägenhet som jag håller på att sälja, så det har inte blivit så mycket handlande med lagring i åtanke utan mest ströinköp för konsumtion. Jag har dock fått dricka en del väldigt goda viner på Munskänkarna, där jag numera är med i styrelsen i vår sektion och även är utbildningsansvarig och har hållit i ett utbildningstillfälle under hösten, med mer att komma under 2025.

Bästa Röda
2015 Balasto, Bodega Garzon
2018 Lady May

Bästa vita
2020 Jean Rijckaert Savagnin Arbois Grand Élevage
Vilket fantastiskt vinår du haft! Och Lifsår!

De finns vissa flaskor vin som man kommer ihåg även om det var 10 år sen man drack dem. Jag tror att år 2024 tre bästa kvalar in där:

Bästa röda: Leoville Las Cases 1981. En helt osannolikt bra flaska från ett år som inte borde kunna prestera så bra. Slår alla andra rödvin under 2024, trots i sällskap med Latour, Forts de Latour etc. Men Las Cases är jämnare än de flesta slott

Bästa vita: Chapoutier Hermitage Le Meal 2011. Perfekt blandning av mognad och fräschör, eftersmaken kändes en halvtimme efter

Hedersomnämnande: Efter en het dag på kobbar i Stockholms skärgård satte vi oss solsvedda i skymningen och drack en flaska Crystallum Clay Shales Chardonnay. Just i det ögonblicket kunde det inte vara ett bättre vin. Jag har köpt på mej lite av detta efteråt men inte vågat prova....

mnor

Medlem
2024 blev ett mycket bra vinår med flertalet mycket bra viner. Vet inte om dessa viner var bäst, men de var mest minnesvärda:

Röda:
2009 Paleo Rosso på magnum, väldigt trevligt att sitta och lukta på och att få dricka under en kväll på restaurang. 2009 Jonata winery La Sangre de Jonata, amerikansk syrah med lite ålder och väldigt bra syra. Ren njutning att få dricka.

Bubblande:
Har druckit väldigt mycket bra bubbel under året, men två sticker ut lite mer. 2008 Michel Arnould & Fils Champagne Memoire de Vignes, från att varit urusel och fått riktigt usla betyg 2017 på en BOYB, till att vara jättetrevlig och charmig på en BYOB 7 år senare. Helt klart den största överraskningen för mig under 2024. 2007 Louis Roederer Cristal brut på magnum, bevisade att år 2007 kan leverera fantastisk champagne, fanns allt som jag letar efter i en champagne, lättare mognadstoner, citrus och smaken fanns kvar i munnen i minuter. Drack 2004 Bollinger R.D på magnum direkt efter Cristalen och funderade länge på om Bollingern var defekt, vilket den inte var, den var väldigt bra men inte in närheten av Cristalen.

Akimchik

Medlem

Årssummering 2024​

Med 2024 bakom oss är det dags att reflektera över årets vinupplevelser. För att inte missa några höjdpunkter får man ibland ta hjälp av CellarTracker, men här kommer en kort sammanfattning av vad som förgyllt mitt år:

Rött vin

Det här året har bjudit på några av de bästa röda viner jag någonsin fått smaka. Konkurrensen var stenhård med minst tio värdiga kandidater för förstaplatsen, men vinnaren är utan tvekan DRC La Tâche 2009.
Jag har haft turen att få njuta av hela tre flaskor La Tâche i år, och det är inget mindre än magi i en flaska. Pinot från Bourgogne är förvisso dyrt som bara den, men när man får uppleva det bästa av det bästa känns det ändå rimligt. Jag gav det 98 av 100 poäng – och de där sista två poängen kanske är ouppnåeliga, eller så är det helt enkelt en 100-poängare. Smaker av bergamott, en oslagbar elegans och en förförisk lätthet gör detta vin till en påminnelse om varför en riktigt bra Pinot Noir är oöverträffad.

Vitt vin

Det har inte blivit många vita viner i år – faktiskt bara fem flaskor, vilket nästan är pinsamt. Men vinnaren här är ändå en Markus Molitor Riesling Auslese White Capsule. Den stack ut med sin perfekta balans mellan sötma och syra, samt friska toner av äpple som gjorde den helt oemotståndlig. Enkelt, elegant och framför allt gott. Poängen landade på 91 – inte för att konkurrensen var stenhård men men.

Champagne

Bland årets bubblor fanns en klar vinnare: 2013 Salon Blanc de Blancs. Även om det inte blev fler än tio flaskor bubbel i år, var detta något utöver det vanliga. Bubblorna var de bästa och snyggaste jag haft. Gula frukter och perfekt rostade toner av brioche som dansade över paletten gjorde det här till en exceptionell upplevelse. Jag är långt ifrån expert på champagne, men detta är nog den näst bästa flaskan jag haft i hela mitt liv. Poäng: 94.

Sammanfattning

Det här året har verkligen levererat. Många flaskor som inte ens nådde topplistan skulle ha kunnat vara vinnare vilket annat år som helst – särskilt bland de röda. Dock fanns det några besvikelser bland högt förväntade flaskor, som Margaux 1982, Screaming Eagle 2006 och 2009 samt Haut-Brion Blanc 2007. Även om de var bra nådde de inte riktigt den nivå jag hoppats på.
Jag har också insett att jag nog inte är ett stort fan av riktigt gamla viner; jag föredrar att de har lite rygg, men inte för mycket. Det är förstås olika från druva till druva hur länge man bör lagra.
Det jag drack i år kommer jag minnas och leva på resten av livet. Om 2025 lyckas nå upp till dessa höjder vore det inget mindre än fantastiskt.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Årets Röda Topp 5
Domaine Arlaud Chambolle-Musigny 2018.
Michel Gay Corton Renardes Grand Cru 2014.
Luigi Odderro Barolo 2019.
Jungić Ŝikar Reserva 2012.
Elodie Roy 1er Cru Santenay Les Gravieres 2022.

Årets Vita Topp 5
Jean Marie Haag Vallé Noble Pinot Gris 2008
Gustav Lorentz Riesling Grand Cru Altereben 2017
Elodie Roy Hautes Côtes de Beaune blanc 2022
Goisot Gondonne 2021
Wagner Chardonnay 2022

Årets största vin(n)are:

Fabrice Pouillon Les Blanchiens 2009
Perseval-Farge La Pucelle Nv
Frédéric Savart Expression Rosé 2016
Clément Perseval Les Tremblaies 2015
Jules Brochet Prémice Nv