Årets viner 2024
Hallå
Länge sen nu
Men bra att få på pränt vad man tyckte så man minns det.
Dags att summera vad som fastnat på minnet detta år.
Vin och mat är ju kul för tusan!
Allt toppnotch kommer inte med utan det som någon anledning gjort någon form av intryck där och då , och ev framtida minnen.
Skumpa:
Nr 1: Palmer Collection 1980 Vem såg den komma? Inte jag, men satan så bra.
Faktiskt min första champagne från det året, minns inte vad jag gissa men det var inte nära 80…
Bubblare: (i dubbel bemärkelse
)
Krug 164 två stycken under året, 2008 bas, perfekt fas nu med den där Krug-näsan.
Selosse Les Carelles deg 18, mest aromatisk av vingårdslägena , Love it!
Salon 2002, vinet som kan svaja mellan syra och äppelskrutt lyckas jag här fånga i zonen.
Bordeaux:
Nr 1 : Margaux 1934, gissade 82 tror jag till slut, säger allt! Inte gammal men magiskt mogen, odödlig magi!
Bubblare:
Chateau Pichon Lalande 1981, släppt och omkorkad från slottet 2020, i mint condition!
Margaux 2008 Två flaskor under året, samma fina resultat, året fortsätter att överraska och övertyga.
Röd Bourgogne:
Nr 1 : La Tache 2002 Utan konkurrens! DRC med lite ålder från toppår är det få; om än någon som rår på. Perfektion i flaska, Brottare i balletkläder, det skulle se ut det……..
Bubblare:
Cecil Trembley 2021 Chambolle Les Cabottes. Börjar förstå storheten med Cecil och nu är det försent….
Vit Bourgogne:
Nr 1: Coche Dury Corton Charlemagne 2015 OCH 2016. Ingen ide att skilja dom åt, världens bästa vita! Aldrig svajig eller oxad, ständig leverans, Toppnotch!
Bubblare:
Sauzet Monty 2018. Jag vet att jag har haft mina tvivel angående producenten men efter 2014 är allt tokbra!
Lamy-Caillet Champs Gain 19. Ännu en producent som jag var för sen på bollen med.
Men dom är fantastiska, lite som Domaine Leiflaive på den gamla klassiska tiden.
Icke Frankrike:
Nr 1: Heitz Cellar 1983. Mogen Napa mmmm så bra så bra, frukten är så fint intakt att jag gissade många år fel. Lite Cotte och bea till det?
Bubblare:
Mycket här, i obestämd ordning
Soldera 2019. Ung, god, Italiens bästa vin, Punkt slut!
Unico 2000. Perffa mellan mognad och ungdom, Spaniens bästa vin!
Grange 2004. Alltid gott med Grange, och ständig leverans, Australiens bästa vin
SQN 2007 Grenache. Gillar generellt deras syrah bättre, men här överraskar dom.
Next of Kyn Syrah 2009. Lite svalare än SQN, lite bättre ? vet ej, druckit för lite, men allt har varit bra hittils.
Årets upptäckt:
Tysk Pinot ellet Spätburgunder som vi säger nere Baden-Baden
Svalt, kryddigt, framför allt billigare per performence än Bourgogne.
Årets maträtter:
Här får tre styckna dela högsta delen av podiet.
Tjocka ribs i Grangärde, långbakade 6 timmar med bbq sås, satan i gatan så gott sånt här kött är när de faller av benen!!
Kungsflundra med friterad potatis och ramslöksmajjo. Sittande i ett soligt Visby med medeltidsstass, svårslaget!
Sen en augustikväll i Täby kyrkby, Grillad marulk med smörsås och hårt grillade kantareller. Visst marulk och smörsås är öppet mål, men det var den hårt grillade svampen som skickade upp rätten högt upp i smarr-himlen.
Tack vänner för att ni på olika sätt bidrar till denna lista genom vin, mat och skratt
Vi syns 2025