chambertin
Medlem
Man behöver väl inte ngn vetenskaplig källa för att konstatera att nivån i en naturkorkförsluten Bdx minskat x cm efter 40-50år, eller ?Så jag frågar igen, vad är tanken bakom de här skruvkapsylerna? Jag har sett i flera trådar att det förutsätts att ett kontrollerat syreinsläpp är något önskvärt. Men var kommer det antagandet från? Någon som har lust att redogöra för "theory and applications"?
Om det sedan inte är korken i i sig som släpper ut vinet och in luften är ju inte intressant för mig som konsument men faktum kvarstår ju att just detta händer under tiden ett vin lagras. Alla som dragit en kork ur en 30-40-50 år gammal Bdx/Bgn (eller vad man nu dricker) har väl sett resterna från vinet på utsidan av korken och noterat hur den tappat en hel del av sin elasticitet.
Rent okulärt så ser det ju ut som att naturkorken tappar i elasticitet med tiden och då kan luft komma in och vin försvinner ut.
(Inte f..n tunnlar speciellt många atomer in/ut genom glaset i alla fall.)
Igen, det handlar inte om bättre eller sämre för skruvkapsyl kontra naturkork utan bara det faktum att detta ju sker efter kortare eller längre tid i en flaska med naturkork.
Som skruvkapsylsproducent (nytt ord som kommer i akademins ordlista vad det lider) så bör dom ju vara intresserade av att deras förslutning hamnar så nära naturkorken som möjligt vg hastigheten på mognaden ( i alla fall för viner som kräver/vinner på flasklagring).
Skulle själv tveka både en och två ggr innan jag köpte viner med skruvkapsyl för längre lagring om man inte kan visa att dom utvecklas i ungefär samma takt som ett vin med naturkork. Av den anledning (tror jag) så försöker man efterlikna naturkorkens luft/vin-läckage i skruvkorken och detta sker ju tydligen med olika typer av membran.