Gurto
Medlem
*periskop upp*
Visst är det viktigt att ruska om och att liva upp!
Men? Hur missförstår du mina ord, människa? Hoppas du inte läser vetenskapliga texter på det sättet...
Varför köper jag naturmuppsviner?
Vissa viner kommer helt enkelt inte med valet: "vill du ha med kork- eller skruvisförslutning?"
Och i ingen av mina postningar någonsin kommer du hitta någon slags försvar för annat plopp än med långfingret.
Tex de tre flaskor magiskt 2011 Ridge Geyserville som kära hustrun vann på auktion förra helgen och som vi knäppte en av i torsdags (Restaurang Tani i Gaienmae, Tokyo) med DEN äran! Hade naturligtvis föredragit det vinet med skruvkork, ssk de två flaskor vi nu kommer lagra. Detta vin kommer bli än mer magiskt om 5-10 år!
Dock, har personligen löst det hela enkelt:
Har nästan helt slutat köpa och dricka vin till förmån för saké/日本酒/Nihonshu. Saké kommer alltid med metallkapsyl och om det inte är en skruvis, så finns en folieförsedd "plopp-kork" därinunder.
En super-duper-DRC-variant av saké kostar från ca 1000kr flaskan (Sky's the limit), men då får man å andra sidan 1,8 liter. Den lite lustiga logiken här i Japan innebär att det är dubbla priset jmf med en 0,7 litersflaska.
Lilla flaskan: yon-gou-bin ("fyra serverings flaska") 四合瓶
Stora flaskan: issh-uu-bin ("en skäppa flaska") 一周瓶
Har fortfarande inte "drabbats" av varken TCA, TCB, TCO, reduktion, oxidation, dött vin, ruttet eller surnat vin från en skruvkork. Har personligen drabbats hårdare av naturmuppskorkar än vad Farao drabbades av Gud i Moseböckerna. Även om det finns superbra naturkorkar, så kostar de mer per styck än vad de flesta Supermarketviner i Frankrike kostar per flaska (efter det att vinbonden, distributören och detaljisten fått ut sina andelar).
Skiter i alla former av romantik, då det bara är yta.
Premierar innehåll och kvalitet.
*periskop ned*
Äh, behåll periskopet uppe. Det är ont om annan japansk-västerbottnisk representation på forumet.