Det känns lite som en icke-fråga det här; att ett vin får goda omdömen av professionella provare har vi ju sett förr, ofta i form av förtäckt reklam t ex. Å andra sidan så är det kanske också ett mer nyanserat omdöme än vad vi som glada amatörer kan erbjuda varandra, med tanke på att många av vinerna får samma poäng trots att det borde skilja sig utifrån prisläget (
Heidsieck BdM vs
Heidsieck BdB-11, för att nämna två med samma poäng trots vitt skilda priser...).
Problemet kan ju också ligga i att man provar vin i snabb följd och viss ordning:
Om det är provat i den här ordningen så är det kanske inte så märkligt att man tänker på
Belle Naturelle som ett vin med låg syra, trots att Grüner Veltliner i den här prisklassen brukar leverera en helt ok syra i alla fall.
Muscadet Sèvre et Maine är ju å andra sidan känt för att vara riktigt syrastinn så att den "sänker"
Belle Naturelle här framstår som helt naturligt.
Däremot har jag inte provat något av ovan nämnda viner så jag kan inte säga att jag utgår från mer än teorier kring vinernas stil, men ett mer nyanserat omdöme hade möjligen lyft
Belle Naturelle till något högre poäng. Men jag läser de här recensionerna för att de är roliga och ärliga, inte för att jag letar efter köptips! Oftast är det så att
@Omar Khayyam och
@Patrik Sellin har ungefär samma åsikter som jag när det kommer till vinerna jag är intresserade av, men tendensen är att de ligger något lägre i poängsättningen än vad jag gör. Där får man hitta sin egen nivå.
Så för att knyta ihop det, icke-frågan blir att vi inte riktigt kan sätta för stor tilltro till någon recensent om man inte sedan en tid tillbaka vet mer om personens smak och kunskapsnivå. Även om våra två journalistprovare här på forumet har gedigen kunskap så vet vi nog allihop hur knepigt det är att prova +20 viner under kort tid och med samlat sinne!