This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag fick 4 flaskor. Köpte även 4 flaskor Vajra. Hade köpte mer om det inte vore för att jag snart ska flytta alla viner jag har.
Jag provade den på mässa i slutet av februari, med sammanfattningen "Lite traditionell och rustik men med mycket frukt. Ung, 90(+) p".Någon som har koll på Maison Ambroise Corton Grand Cru Le Rognet 2012? Prisnivån ser ju (alltför?) rimlig ut.
Håller helt med dig, trots att jag bor på gångavstånd. Allokeringen till vinkällarbutikerna har enbart att göra med att blidka dem som kan tänkas ha inflytande över SB:s vara eller icke vara (de bor eller jobbar i närheten av butiken). Vem bryr sig om någon stackars vinintresserad i Säffle?Dåligt att nästan hälften av Sammarco låg hos elefantbutikerna i storstäderna. Visst bor det några miljoner där men hur många har möjlighet att hänga vid butik? Det handlar nog mer om svassande och bakåtsträvande. 24 flaskor på Passagen, tssss.
Jag provade den på mässa i slutet av februari, med sammanfattningen "Lite traditionell och rustik men med mycket frukt. Ung, 90(+) p".
Jadots stil skulle jag generellt beskriva som mer "polerad" än Ambroises. Båda är bra producenter, men Jadot är väl mer mainstream (och klart pålitliga) medan Ambroise är för den som vill ha lite mer tanninrik och "bra men ruffig" bourgogne.Är ingen jättefan av Corton men Jadot Corton Pougets 2006 var bra tyckte jag. Är detta vinet i samma stil men komplexare och med mer frukt är det intressant.
Jag såg att Sammarco snittade 95p på CT.
Jag är som sagt ganska ny i träsket. Men när det snackas så mycket om att alla missade en och samma flaska/producent, så måste jag fråga. Vad är det som är så speciellt?
Vinet har en speciell stil och enligt många en oslagbar prisvärdhet i bra årgångar. Det finns ett rykte bland vissa vinnördar att den bräcker samtliga cabdominerade 2010r (inkluderat Bordeaux, nya världen, Toscana etc.) i sin prisklass.
Mendel Unus tror jag är fyndet i släppet dock. Håller den samma nivå som 06:an är den ett fynd.
Jag hade till och med missat att jag missat den men tog nu det säkra för det osäkra och beställde två flaskor...Vajra finns åter på webbsaldot för den som missade (13 kvar i skrivande stund).
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barolo-bricco-delle-viole-9203601
5 kvar nu. Beställde 3Jag hade till och med missat att jag missat den men tog nu det säkra för det osäkra och beställde två flaskor...
-Kan aldrig tänka mig att de använder kylbilar utan det är vad jag förstår helt vanliga lastbilar men kanske @ChristianB har koll på detta?Jag läste i en annan tråd här på forumet om en ev värmeskadad bricco delle viole 2010. Jag tänkte precis på det bör jag hämtade ut mina flaskor. Köpte även sammarco. Det var sjukt varma dagar just då. Transporterades de i vanliga bilar mellan olika systembolag butiker då så är det mycket troligt att de blivit förstöra. Jag trodde de transporterades i kylbilar under dagar som dessa. Hur ligger det till?