This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är vanliga lastbilar, men dels så tror jag inte att flaskorna påverkas nämnvärt av detta då det rör sig om några timmar från leverantörernas lager, dels så känns det orimligt att temperaturerna skulle bli så pass höga i bilarna att vinet "kokas" eller så.-Kan aldrig tänka mig att de använder kylbilar utan det är vad jag förstår helt vanliga lastbilar men kanske @ChristianB har koll på detta?
Jag kikade lite på eProvenance nu men jag är ändå tveksam till att det här är applicerbart på Sverige. Exemplet med att skicka franska viner till Brasilien är ju dels en lång resa med många olika transporter (kan jag tänka mig) och dels är det väldigt varmt där. Om ett land som Brasilien lägger sig i 30-35 graders-intervallet har jag lite svårare att tro på att det sker i Sverige även under sommaren.Det finns ett antal studier som visar på permanenta förändringar i vin som utsätts för 30 grader eller högre temperatur, vilket har föranlett seriösa producenter i bl.a. Frankrike att bara skeppa sina viner under svala månader. För den som är intresserad av fakta, kolla exempelvis eProvenance.
Nja, alltså Livsmedelsverket reglerar bara tillverkning av alkoholhaltiga drycker innanför Sveriges gränser.Hur lagerhållningen sköts i Sverige är väl enklast att maila och fråga om. Livsmedelsverket styr sannolikt vilka temperaturer det får vara i lagerlokaler och då skulle jag väl tro att det sköts någorlunda väl ändå. Återigen dock, inget jag har siffror eller fakta på, det känns bara som ett rimligt antagande!
Grymt inlägg, @Vino fino , I stand corrected. Skatteupplag kände jag bara till som namn tidigare, så nu vet jag ju kraven på det också. Det har varit lite småaktuellt att kolla upp sådant för framtida verksamhet, om jag skulle ägna mig åt något slags import (önskedröm) eller t ex bryggverksamhet!
Lätt! Man ska nog vara några stycken. Jag och mina bröder har redan snackat om en eventuell importfirma någon dag (lite önskedröm som sagt) men vi har än så länge inte tagit det längre än idé-stadiet!Ring mig i framtiden så kan jag haka på!
Lätt! Man ska nog vara några stycken. Jag och mina bröder har redan snackat om en eventuell importfirma någon dag (lite önskedröm som sagt) men vi har än så länge inte tagit det längre än idé-stadiet!
-Ingen som vågar av räddsla att bli besviken...Vore kul med feedback från någon annan som provat Vajran
Ingen som korkat upp en flaska?
Fin insats! Intressant att höra avsaknaden av referenser till stickprover m.m. Det säger en del om inställningen. Anecdotal evidence, som det brukar heta i amerikanska domstolar. Även om jag också är extremt skeptisk till importörernas hantering och lagring. Jag brukar skälla mest på Monopolet men vi ska vara rättvisa här och lyfta fram icke-transparensen hos importörerna.Jag har hört mig för hos Systembolaget om risken för värmeskador under deras transportled.
Nja, min beställning var i butiken på förmiddagen den 7e juli. Det kan man ju se på systembolagets "mina sidor" på hemsidan.Stopp ett tag. Systembolagets centrallager ligger i Örebro, de viner som skulle till butik var säkerligen där minst en vecka innan och då var det inte så varmt. De flaskor som skickades från webbeställningar skickades den 7-8 juli och då var värmeböljan över. Samtidigt är det självklart en kritiskt punkt att lansera i juli. Nästan lika läskigt är januari och februarilanseringarna, det kan bli rätt kallt i bilarna då.