SV: Smultronställen i Dublin?
Alla som aker till dublin tenker endast pa alla baren som ska besokas och allt som oftast fastnar dom der i tillegg for resten av dagen. Som vinmenniska kan jag verkligen rekommdera ett geng med stellen att lufta planboken pa.
Men forst Bnb's. Nu har jag inga namn pa rak arm men googla "Bnb in Clontarf" och du far en dros av treffar. Clontarf ligger ca 15 min utanfor norra stadskarnan och buss 130 gar hela tiden. Denna stadsdel ligger vid kusten och vid fint veder e det ett skont ombyte fran storstads rucklet i Dublin. Men bussarna tar bara jemna pengar och endast mynt. Taxi kostar vel ca €10-12.
Ely e en restaurang med ca 500 viner pa listan och rymmer allt fran vanligt chilenskt blaj till dom finaste droppar. Och det besta med detta e att dom har veldigt lagt paslag pa vinerna. Sa Pagodes des Cos 1998 kostar ca €50 och Leoville Barton 1995 kostade fro nagra manader sedan endast €125. Dom har tre stellen och jag rekommenderar den i centrala Dublin, "Ely Place".
Champagne e dyrt dock pga extra skatter osv.
Om enklare mat onskas ga till ett stelle som heter Fallon&Byrne, ligger i centarla delen och e ett tre delat stelle. Matbutik i entreplan, en bra Restaurang pa overplan och i kellaren ligger en bra vinbutik/restaurang, dom serverar smaretter som ostron, ost bricka eller paté. Man kan kopa en flaska och betala €10 i korkavgift o dricka vinet pa plats. Maten e ok, men det e ju vinerna man vill at. Pa hyllorna finns allt fran , igen, chile till DP Rose 1996, bolli Vv 1998, Mouton till mer standard Tiganello och Potensac.
Det finns en dros av enstjerniga restauranger, dom besta for tillfellet borde vara
Mint
Bon apetit
Thorntons
Patrick Gillbaud (2 stjerner)
Le Ecravin (stavning??)
Chapter One
Som sista rekommdation kan jag sega att fastna inte i en mork trott pub och att Guinness bryggeriet suger!
Om du vill ha en riktigt bra Gunniess gar du in pa en Pub utanfor centrala Dublin der dom gammla gubbarna sitter, det luktar illa pa toan men Guinnessen e kremig och god!
Have fun!
H