Jag hittade lite dammiga anteckningar. Mina gissningar och tävlingens poängsättning är förlorade. Men, men. Känner att det här borde läggas upp!
Sörpla hos Sörplarn 3.1 var en mycket trevlig kväll! Temat var dock väldigt svårt - avsevärt mindre skillnader här jämfört med roséprovningen. Får tacka fiskehandlaren för den i särklass bästa BYOB-maten någonsin! Och självklart tack till Sörplarn med fru som styr upp och serverar, och dessutom erbjuder sovplats till stackars långväga resenärer.
Flight #1
NV André Jacquart Experience (Joker, deg 2013)
Lite blommigt, äpple. Odlare? Syra hög som attan, viss stramhet. Öppnar upp med tid. Snygg skumpa! 89p.
2004 Jacquesson Caïn
Smör. Feta äpplen, lite bakverk. Rätt sträv. Något platt och tråkig, även om det ligger verkar finnas lite gömd kvalité bakom allt det intetsägande. Öppnar upp bra med tid. 86p.
Grymt besviken.
NV Selosse V.O
Honung, lite nötter, hyacinther, bananigt. Bra intensitet, mycket äpplig på tungan. Förvånansvärt kort i smaken dock, och något av en besvikelse. Solklar Selosse dock. 91p.
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries
Smörig, honung, kex, lite kaffe och krut. Definitiv mognad. Balanserat och mycket gott. Charles 95? 92p.
2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vigne
Lite stum? Tunn smak som drar åt äppelsaft. Helt menlös i konkurrens med tidigare två. 85p.
Flight #2
2002 Delamotte (Joker)
Kaffe, äpple, smör och lite nötter. Bra syra, rätt tillgänglig. Bra, men saknar något för att bli bättre. 89p.
2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria
Artificiellt äppelgodis och vanilj. Känns lite udda, men är rätt tilltalande. Bra syra. 88p.
NV Eric Rodez
Inledningsvis lite stum, “luktar vatten”. Blir sedan “bananodlare”. Öppnar upp till en härlig champagne med bra kraft och syra, lite annorlunda touch på det hela jämfört med andra. Viss personlighet, helt klart. 89p.
2006 "S" de Salon
Sur, eukalyptus, piggelin. Lite trist, platt smak. Gissade på en NV från Italien……………….. Skrev 84p.
Kan vara tidernas roligaste/sorgligaste avslöjande när etiketten visades.
2002 De Saint Gall Orpale
Flightens bästa. 90p. Skrala anteckningar det...
Flight #3, a.k.a. Nu börjar anteckningarna tryta lite
2008 R&L Saint Vincent
Smör, fat och krut. Det här har vi sett tidigare under kvällen. Gott som fan. 91p.
2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant
Smör och äpplen. Bra syra, rätt tillgänglig. Saknar något. 89p.
2008 Alfred Gratien
Hej igen smör och äpplen… 90p.
NV Autreau de Champillon (Joker)
“Expressiv
strumpa” står det. Vet inte vad det betyder. Efter står det dock “Flightens Salon, 84p”
NV Perrier Jouët
“Som en pizza”. Fan är det här för anteckningar?!
Blandade bonusar!
2007 Agustí Torelló Mata Gran Reserva
Gummi, ballong och plast. Helt odrickbart.
2006 Damien Hugot
Expressiv och intensiv. Mycket bra.
2008 Roland Champion Brut BdB
Lite tunn. Skarp syra. Rätt trist?
1975 Laurent Perrier, Cuvee BdB 1975 (Diana-edition)
@Skaggs och mitt bonusvin. Vi hittade det på en liten utflykt till CPH, och kände att det var den PERFEKTA bonusflaskan. Det är lite oklar historik här, men i korthet så är det helt enkelt en av två champagner som serverades på Diana och Charles bröllop 1981 (den andra skumpan var 1961 eller 1964 Dompa på magnum, tror jag). Fullt möjligt att det finns mängder av sådana här flaskor att få tag på - men det är lika möjligt att det här är en av väldigt få. Om vi förstått det rätt så är det stor chans att den här flaskan fysiskt fanns på bröllopet, men aldrig dracks upp. Vet inte om jag tror på det. Oklart hur och var den förvarats också, men nivån var väldigt bra för en så gammal flaska.
Vi var helt redo på att den skulle kunna vara helt död, så det var väldigt roligt att den faktiskt levererade!
Extremt mörk färg (“den ena är inte som de andra”, som någon uttryckte det). Mängder av nötter, honung och allmänt madeiraaktig. Smakar likadant. Finns typ femton bubblor i, men de femton bubblorna lyfter ändå vinet en aning. Definitivt syra på plats som gör vinet bra spännande. Givetvis övermoget, men jag dricker väldigt sällan övermogen champagne. Självklart går jag igång på det här! 89+p.
Mycket roliga reaktioner på avslöjandet. Kändes som helt rätt sällskap att korka upp i!
2006 Tattinger, Comtes de Champagne
Smör och äpplen igen igen igen, i en tight skrud. Alldeles för ung, men är bra grejer.
2005 Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene
Smörkola. Tämligen sträv på tungan. Lite udda, mycket hög syra, mycket gott.
2003 Weingut Kerpen, Spätlese
En söt riesling som satt rätt fint efter all syra, men var ändå rätt tråkig.
Hittade bara riktigt kassa bilder i min telefon. Lägger upp den bästa:
Visa bifogad bild 11220