[QUOTE="johan1279, post: 71407, membautorättnag skulle svara på laxen men inlägget försvann när ja skrev i mobilen
Android? Akta dig för förslagen och autorättning och att trycka på fel knapp... (som du ser kvaddade jag just quoten)
[/QUOTE]
Tror de är nått sånt som händer mig fast typ hela inlägget försvinner ibland!
Men iaf för svar på Gece nu när ja sitter vid datorn så är det inte alls nån rimlig metod att laga lax på !
Till att börja med är all tillagning av lax över 38grader att förstöra råvaran, men framförallt ett BIG NO NO att köpa fryst lax överhuvudtaget.
Lax är en utav de fetaste fiskarna och är en av de sorter som förlorar mest på att frysas, så undvik fryst lax!
Jag rek att köra på Salma eller Fröya-lax som kör med hårdare kontroller och som alltid vaccas bara inom några timmar ifrån slakt.
tar man tex och skär en bit utav dessa och jämför med vanlig lax känner man hur mycket fräschare smak de har.
Till skillnad från den 'färska laxen' man kan köpa i en fisk&skaldjursdisk i valfri butik har oftast minst legat på is/kyl i tre dygn då den säljs som 'färsk fisk' (Göteborg, undantaget) Varför just lax förlorar smak men framförallt risken till skadedjur/bakterier är större eftersom den är så fettrik.
Ett roligt exempel som många grossister vill hålla hemligt för
er konsumenter är tex förra året då en av de stora lax-odlingarna fick ett stort smitto problem, strax innan hårdaste efterfrågan (Jul-tid).
Då större delen utav den odlade laxen fick en bakterie/virus, som resulterade i att fiskarna dog. De som överlevde och som sedan såldes vidare till oss i Sverige, visade sig senare att de flesta bar på denna bakterie/virus och ruttnade....
iaf de jag vill komma till var att många grossister hade 'specialpris' på färsk norsklax kring julbords-tiderna förra året, och alldeles för många kom ut till er konsumenter,
Hur många ton utav denna fisk som kom ut på era julbord som rimmad, gravad, inkokt osv vågar jag knappt gissa på, jag åt själv ingen lax vid tiden...nån som känner sig träffad kanske ?