Mest intresserad av Fino, Amontillado, Palo Cortado och ev Oloroso dvs det mesta utom söta Pedro Ximenez.
Okidok.
Om vi börjar med Fino så är färskhet den absolut avgörande faktorn, den slår alla andra kvalitetsindikatorer. Jag köper bara direkt från bodega eller om jag vet att den nyligen anlänt hos importör. Frånsett detta finns det en gräns någonstans vid 20 euro där du får max kvalitet (i dagsläget är Gonzalez Byass bäst). Ovanför 20 euro, exempelvis Tradición, är enligt mig inte värt pengarna.
Hidalgo är väl mer känd för sin Manzanilla än sin Fino och de är mycket stabila. Men deras mera lagrade prestigeviner under varumärket Bodega Privilegio är väldigt bra med fin Amontillado (Panesa), Oloroso (Villapanés) och Palo Cortado (Privilegio).
Delgado Zuleta har jag bara druckit Quo Vadis av och den är för dyr för medioker kvalitet.
Tradición likaså, mycket marknadsföring och bladibla men standardprodukter (till hög kostnad). Känns som något som är konstruerat för USA/Kina.
Navazos däremot har väldigt hög kvalitét (och de tar bra betalt), en av topproducenterna.
Det man kan säga generellt om sherry är att "hantverksmässighet" och "exklusivitet" inte automatiskt betyder bättre grejor, men ofta används som marknadsföringsjippon. De stora husen gör ofta lika bra saker som de små, ibland bättre, beroende på dagsform, och det gäller att hitta de som just nu är i ett bra skede. Sherry
görs bäst i stora volymer--- detta går emot alla våra snobbiga vinreflexer men är likafullt logiskt och sant när det gäller solerasystem som ska hålla över hundratals år.
Ergo: idén om att man ska hitta några särskilt exklusiva produkter som slår allt annat är helt fel (det är etikettfluktarnas våta dröm men går inte att applicera på Jerez). Det mest exklusiva går ändå aldrig på export, det hittar du bara på bodegan (om du är snäll och de gillar dig) och det är i allmänhet ändå inte bättre än de stora husens VORS-produktioner. Så mitt råd är alltid att börja bland de rimligt prissatta flaskorna, hitta en husstil man gillar, och sedan gå uppåt i DO-klasserna.