J.S.
Medlem
SV: Stora gristråden!
Hehe...kunde inte sagt det bättre själv ;D
kayaker skrev:Läge att fixa ett Svinferno m.a.o.
Hehe...kunde inte sagt det bättre själv ;D
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
kayaker skrev:Läge att fixa ett Svinferno m.a.o.
Sjödin skrev:Jag delar inte riktigt Krugs fascination för svinerier... Nöt är myyyycket mer i min smak.
Kruxet med gris tycker jag är att det kan vara verkligen svingott, i form av skinkor, spjäll och fläsk i pannkakan, men det är lika ofta ganska torrt, trist och smaklöst.
Det värsta jag vet är alla som propsar på att grilla fläskfilé under sommarens grillkvällar.... Vadfan, det finns ju entrecote!!!!
Men, karré däremot är ofta rätt nice. Och, som av en händelse har jag faktiskt långbakat en hel bit karré i ugnen under hela kvällen. 100 graders ugn tills termometern visade 70, sen in i kylen. I morgon ska jag slicea upp den och skicka den på grillen. ;D
Rätt uppåner, så'bara...weezer skrev:Bakade du det i ugn rätt upp å ner, eller hade du det i lergryta/järngryta med massa gojs?
Inte fruset, färskt.kayaker skrev:Hade du torkat ut det i frysen först?
Hur tinade du köttet?
Det beror väl mest på hur du kunde identifiera smaken ???Bubblaren skrev:Hur knäpp är jag på en skala 1-10? 8)
Bubblaren skrev:Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?
Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt. Hur knäpp är jag på en skala 1-10? 8)
weezer skrev:Blir så när man använder grisnjure..
Näe, men du kanske fått en okastrerad galt i pannan, de kan ibland lukta illa vid tillagning. En stressad gris frigör ämnen som i sin tur kan främja uppkomsten av skatol, s k galtlukt. Anyway..köp bra kött från glada grisar så blir det nog bra
Bubblaren skrev:Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?
Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt.
Bubblaren skrev:Ja, jag kan tänka mig att stressade grisar smakar illa - men hur vet jag den var glad när den fick nackskottet??
Nåja, jag får testköra fläsk från hallen, kanske borgar för bättre kvalité.
Har förstått att fläskkött är söndrande för många reumatikers leder, undra om det gäller även glatt fläskkött :-\
weezer skrev:ähh, finns sulfasalazin, så kan man äta mkt gris; funkar för mig ;D