Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
Jag gillar att grilla. Jag kommer från en lång och ärorik linje av inkompetenta grillmästare. Min far har på äldre dagar omfamnat grillar, rökar och Muurikka-pannor med en frenesi som jag inte trodde var möjlig en man som under min uppväxt främst lagade pannkakor i veckodagarna och en fläskfilé då och då på helgen. Vi har alltså doningar och vi har börjat laborera en hel del med olika varianter. I mångt och mycket röks det fisk; abborre (Västerås stadsfisk), sik och den stackars oskyldiga gös som råkar simma in i nätet – men även en köttbit eller två hamnar i röken.
Förra året så gjorde jag en del långkörd karré, jag gjorde hamburgare och jag gjorde beer can chicken. Nu känner jag dock att det är dags att steppa upp spelet lite och gå in på det lite tyngre artilleriet. Därför drar jag igång den här tråden utan att ha någonting att bidra med (än) för att få lite inspiration. Jag känner att midsommar kommer att bli ett eldprov. Då ska jag försöka mig på antingen oxbringa eller short ribs. Eller kanske båda.
Jag tror att det är viktigt att få in både fukt i tillagningsprocessen och en hyggligt låg temperatur. Man är ute efter den knapriga ytan, saftigt kött (hög marmoreringsgrad?) och en jävla massa smak.
What's your best tip?
Tillägg: de här grabbarna är hjältar.
Förra året så gjorde jag en del långkörd karré, jag gjorde hamburgare och jag gjorde beer can chicken. Nu känner jag dock att det är dags att steppa upp spelet lite och gå in på det lite tyngre artilleriet. Därför drar jag igång den här tråden utan att ha någonting att bidra med (än) för att få lite inspiration. Jag känner att midsommar kommer att bli ett eldprov. Då ska jag försöka mig på antingen oxbringa eller short ribs. Eller kanske båda.
Jag tror att det är viktigt att få in både fukt i tillagningsprocessen och en hyggligt låg temperatur. Man är ute efter den knapriga ytan, saftigt kött (hög marmoreringsgrad?) och en jävla massa smak.
What's your best tip?
Tillägg: de här grabbarna är hjältar.
Last edited: