Hej forumet!
Har hittat er och börjat snokat runt här mer & mer. Hoppas komma in i eran härliga värme. Nu till dilemmat jag har fått..
Jag har fått frågan om att köpa en hel låda Margaux 2007 (här tryter ekonomin tyvärr) av en vän som ska sälja lite vin han har.. Nu går mina tankar i att köpa en eller två flaskor då han kan tänka sig att sälja delar av innehållet till styckepris.. Det är fortfarande fantastiska summor pengar. Men jag vill så gärna någon gång i mitt liv prova något vin från det allra största husen i Bordeaux. Jag har fått priset 7000:- för en flaska och jag är i valet och kvalet. Ska jag lägga denna enorma summan på en flaska och få prova en stor dröm? Eller gör sig 7000:- bättre i att beställa lite olika Bordeaux från SB och få mer nöje för slanten? Tänker 8-9 flaskor med fortfarande fina lägen och strålande viner.
Hur hade ni resonerat? Hjälp en herre som är ute på vift i ett träsk han inte är riktigt trygg i.
När jag handlar vin och champagne så brukar min riktlinje, av vad jag "skall" betala för en flaska, falla tillbaka på winesearcher.com där jag får ett hum om vilket pris den flaskan ligger på. Ibland får man tyvärr fram massa auktions och In Bond priser, men brukar scrolla ner till en seriös handlare runtom Europa (kom ihåg att Europa är ett korrektare marknadspris än vissa svenska priser) där priserna är inkl moms.
Då har jag ett riktpris att gå efter. För den Margaux din kompis vill sälja, eller möjligt lura dig att betala överpris för
, kan jag hitta på Millesimes för 4515 inkl skatt.
Möjligtvis att han själv inte kikar efter ett riktpris då äldre årgångar är svårare att få tag i, förutom om du vinner ett bud på Bukowskis.
Och när den släppts tvivlar jag på att han betalade 7000 kr för sin flaska när han lyckligtvis lyckades köpa den.
För 7000 kr kan du hitta seriös bourgogne, eller andra first growths som fler nämner här i tråden