Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Tipsade @Keen och lite annat löst folk om Rayos Uva 2022 som precis släpptes på SS för 169 spännaluubas. Löjligt bra för pengarna.
 
  • Like
Reactions: Jos
Tipsade @Keen och lite annat löst folk om Rayos Uva 2022 som precis släpptes på SS för 169 spännaluubas. Löjligt bra för pengarna.

94129 Rayos Uva Olivier Riviere 2022 169 kr 12000 flaskor
N: Svarta vinbär, spånskiva, vanilj och bläck.
M: Vanilj, svarta vinbär, choklad och syren. Överdrivet vaniljigt med söt, mörk frukt och balanserade tanniner. 83-85p

:ängel:
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
94129 Rayos Uva Olivier Riviere 2022 169 kr 12000 flaskor
N: Svarta vinbär, spånskiva, vanilj och bläck.
M: Vanilj, svarta vinbär, choklad och syren. Överdrivet vaniljigt med söt, mörk frukt och balanserade tanniner. 83-85p

:ängel:
Många fatreferenser i ett oekat – sorry, my wrong: delvis användning av gamla foudrés – vin talar väl för en viss "taster bias". Men det är vi väl alla skyldig till. Jag kan ju, trots allt, bara tala för mig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tipsade @Keen och lite annat löst folk om Rayos Uva 2022 som precis släpptes på SS för 169 spännaluubas. Löjligt bra för pengarna.
94129 Rayos Uva Olivier Riviere 2022 169 kr 12000 flaskor
N: Svarta vinbär, spånskiva, vanilj och bläck.
M: Vanilj, svarta vinbär, choklad och syren. Överdrivet vaniljigt med söt, mörk frukt och balanserade tanniner. 83-85p

:ängel:
Intressant druvsammansättning för en Rioja: 50% Tempranillo, 30% Garnacha, 20% Graciano. Garnacha ska väl kunna ge "snällare" viner än ren Tempranillo, men Graciano är ju å andra sidan mörkare och strävare (och lite svårhanterlig, har jag för mig att jag hörde den enda gången jag besökt Rioja). Så lite motsägelsefull blend? Min minnesbild är att Tempranillo oftast brukar vara 75% och uppåt i de flesta vanliga Rioja-blends där man ser proportionerna utsatta, men å andra sidan förekommer det att det bara står druvsorter utan proportioner.
 
Toppen