Min favoritproducent är
Luigi Tecce som odlar 60-80 år gamla rankor i kommunen Paternopoli, bym som jag lutar åt har bäst terroir i distriktet. Vinerna har koncentration, hög syra och rätt stöddiga tanniner. Lagras i barriquer, men bara flera år gamla. Inga tillsatser, ingen filtrering osv.
En annan bra producent i den traditionella skolan är
Perillo, en vinbonde i Castelfranci, där han på cirka 500 meters höjd gör viner som tar lång tid på sig att mogna. Vinerna lagras i botti, och hålls i flaska i källaren tills han tycker att de kan släppas. Aktuella årgångar tror jag är 2008 för Riservan och 2009 för hans vanliga Taurasi. Hög syra, lång eftersmak, utpräglade matviner.
Salvatore Molettieri har hållit på länge, sedan 1980-talet, och har vingårdarna i Montemarano, kommunen som ligger på högst altitud, och äger bland annat välrenommerade vingården Cinque Querce. Jag har aldrig blivit besviken på en flaska härifrån. Använder en del nya barriquer, men utan att eken tar överhand.
Guastaferro gör sina riservor på frukt från 180-200 år (!) gamla rankor i kommunen Taurasi, i klassiska läget Piano d'Angelo. Fylliga, fruktiga, rökiga, djuriska bestar. Mycket speciella. Svåra att få tag på tyvärr, men går att hitta om man söker ute i Europa, och då även äldre årgångar som 2004.
Något mer internationell och modern i stilen är
Cantine Lonardo/Contrade di Taurasi. Här är det lite mer fruktighet, och vinerna är inte lika tuffa. Lagrar på en blandning av barrique och större fat. Vingårdarna ligger på lägre höjd i kommunen Taurasi, och särskilt deras vingårdsbetecknade viner är bra. "Coste" har lite mer omedelbar drickglädje, medan "Vigne d'Alto" har en mer mineralisk och krävande stil.
Om man gillar ektoner kan man prova
Donnachiaras Taurasi, från mer låglänta vingårdar i norra delarna av distriktet. Här är det vinmakning a la tidigt 00-tal som gäller med nya barriquer och konsulten Riccardo Cotarella. Brukar inte vara så dyra, och levererar helt ok tycker jag.
Mastroberardino kan ibland ha lite kladdiga fat och lite väl mycket extraktion enligt min mening, särskilt när det gäller riservorna, men det handlar ju mest om tycke och smak. Gillar man kralliga och fylliga viner så är det ju bara att köpa på sig - de är välgjorda. Liknande gäller för
Feudi di San Gregorio och
Quintodecimo som gör viner i en tydligt internationell stil. Välgjorda och goda, men mer smootha och inte lika druvtypiska som en del andra aglianicoviner. Den sistnämnda har väl dyra priser enligt mig.
Sedan finns ju Aglianico del Vulture från Basilicata också. Där är jag inte lika kunnig, men misstänker faktiskt att kvalitetsnivån i allmänhet är högre där bland producenterna än i Taurasi generellt. Men antalet producenter är också betydligt färre, så det är nog färre lycksökare här. Har gillat viner från bland annat
Paternoster,
D'Angelo och
Elena Fucci.
Aglianico från Benevento och andra delar av Campania har jag än så länge inte så stor erfarenhet av, men har fått indikationer på att vissa yngre odlare runt Salerno börjar få allt bättre kvalitet.
Många av dessa producenter är inte så lätta att hitta. Jag handlar ibland från
https://www.sangishop.com/ som har ett rätt bra utbud och hyfsade priser på frakten. Även
https://www.selezioni.wine/it/ har en hel del flaskor, och framför allt bra utbud på Tecce. Här är dock frakten rätt dyr. Xtrawine kan ibland ha några av producenterna, och tyska och belgiska vinhandlare har ibland spridda skurar. Om du är ute efter något speciellt kan jag säkert hjälpa till att hitta. Har en mängd sidor sparade till småhandlare.