This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Någon som provat Paul Dethune Millesime 2008 och kan rekommendera? Såg att FVL säljer och blev intresserad. Har inte druckit något från Dethune tidigare men hört mycket gott.
2008 Paul Dethune Grand Cru Millesme. När korken drogs spreds direkt en underbar doft av äppelpaj i köket! Doft av mogna och bakade äpplen, citrus och kola. Fyllig smak av mogna äpplen, gul frukt och en gnutta vanilj. Relativt hög syra, ingen syrabomb. Relativt hög dosage? Mjuk och fin, inga vassa kanter. Viss mognad, men har en bit kvar till toppen. Vore intressant att testa bredvid Damien Hugot, inte helt olik faktiskt. 91p+.
Någon som skulle kunna hjälpa mig med något trevligt vin till detta? Upp till 150kr på SB i ordinarie sortiment. Vet inte om det går att hitta ett vin som lirar med alla dessa tre rätter, så kanske är nödvändigt att ta två olika?
Varm capresesoppa
Tramezzino med kyckling (stekt kyckling, majonäs, tapenad av paprika och oliver i en röra som serveras i en olivstekt trekantsmacka).
Pasta carbonara
Till efterrätt blir det espressopannacotta som matchas med Bocalhoa (synpunkter? )
Via privatimport har jag beställt lite gott och blandat från:Finns kanske bättre grejer i privatimport?
Idén från @Vincent H med sangiovese är nog bra. Jag skulle dock föreslå: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chiara-condello-9575801 som fortfarande finns kvar från senaste släppet. Det ingår inte i det ordinarie sortimentet, men finns i 67 butiker + weblagret.Någon som skulle kunna hjälpa mig med något trevligt vin till detta? Upp till 150kr på SB i ordinarie sortiment. Vet inte om det går att hitta ett vin som lirar med alla dessa tre rätter, så kanske är nödvändigt att ta två olika?
Varm capresesoppa
Tramezzino med kyckling (stekt kyckling, majonäs, tapenad av paprika och oliver i en röra som serveras i en olivstekt trekantsmacka).
Pasta carbonara
Till efterrätt blir det espressopannacotta som matchas med Bocalhoa (synpunkter? )
Jag vill också gärna slå ett slag för detta vin. Jag drack det i helgen med bakade körsbärstomater, parmesan, färsk oregano, krutonger etc. Bra match till detta i min bok. Vinet känns färdigt och bra balanserat på ett vis man sällan ser i den prisklassen.Idén från @Vincent H med sangiovese är nog bra. Jag skulle dock föreslå: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chiara-condello-9575801 som fortfarande finns kvar från senaste släppet. Det ingår inte i det ordinarie sortimentet, men finns i 67 butiker + weblagret.
Via privatimport har jag beställt lite gott och blandat från:
http://dryckesbutiken.se/producers/bodegas-baron-sanlucar-de-barrameda/
Bodegas Baron håller iaf en stil som jag gillar, förutom att etiketterna också gör dom väldigt "presentvänliga".
Inte provat själv, men skulle säga att de säkert är hållbar nog jämfört med en oloroso.Har den samma hållbarhet som en vanlig PX? Jag vet att PX och oloroso åtminstonde håller några månader.
Köpte en låda baserat på forumet och pressens superlativer. Tänkte låta dem ligga ett tag innan jag provar första, men blir väl en "bara testa lite" - flaska rätt snart....Har någon hyllat Louis Roederer Rosé 2012 på forumet än? Jag tycker att det är en jättebra årgång av Roederer Rosé, den klart bästa sedan 2008. Stark köprekommendation!
Champagnens dag idag. Just sayin'Köpte en låda baserat på forumet och pressens superlativer. Tänkte låta dem ligga ett tag innan jag provar första, men blir väl en "bara testa lite" - flaska rätt snart....
Champagnens dag idag. Just sayin'
Litar på dig som referens, tänker köpa 3-6 för do närmsta sommrarnaHar någon hyllat Louis Roederer Rosé 2012 på forumet än? Jag tycker att det är en jättebra årgång av Roederer Rosé, den klart bästa sedan 2008. Stark köprekommendation!
Bra för framtiden - ja. Dricka i närtid (1-5...10 år) - nej. Finns mycket annat på marknaden för omedelbar konsumtion.Köpte en låda baserat på forumet och pressens superlativer. Tänkte låta dem ligga ett tag innan jag provar första, men blir väl en "bara testa lite" - flaska rätt snart....