Och det verkar fortfarande finnas kvar på lager. Är det lågkonjunktur på gång?
Jag hann iaf köpa precis, skönt att det fanns kvar.
Kanske julklappskonsolidering av finanser som får en del att hålla igen
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Någon som har koll på nästa Caviste släpp?
Ah, förhoppningsvis får jag min extralåda då! Den har varit uppe på två datum tidigare under oktober men sedan blivit struken. Nu var jag inte med - så tack för påminnelsen!Nu när det känns som att väntan på Winston 2008 börjar bli lång.
Eller att det inte finns tillräckligt med dyrbarheter att lägga julklappskassan på i de kommande släppen...
...så re-lanserar de Winston 2002 på måndag.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/cuvee-sir-winston-churchill-7236501
Ah, förhoppningsvis får jag min extralåda då! Den har varit uppe på två datum tidigare under oktober men sedan blivit struken. Nu var jag inte med - så tack för påminnelsen!
Jag har ett gäng äldre årgångar som är så dj-kla bra nu (90-talare med 95 och ffa 96 i spetsen) så jag ville verkligen stoppa ner lite extra 02! Och ordern har gått igenom så då är det ju ändå hyfsad sannolikhet att behöva bereda plats i Pol Roger-hörnan...
Jag hade för mig att en del av de som odlar mycker Viognier har realtivt hög andel i sina Côte-Rôtie (Cuilleron, Gaillard), men jag ser nu att de ändå bara ligger på 10%. När jag kollade det hittade jag dock följande med 20% (som jag aldrig hört talas om innan):
https://www.eriksorensenvin.dk/rodvin-frankrig-rhone-cotes-rotie-marions-les-domaine-corps-de-loup
Jag tror att Francois Villard har mycket Viogner i någon av sina cuveer (ca 15%). Tror det är la Broucarde men det kan vara Gallet Blanc också.Tack så mycket! Lägger till det som ett stopp på nästa tripp till Köpenhamn (som nu kanske flyttade närmre i tiden). Spännande att det inte fanns en enda not på CT heller... men det ska inte hindra mig.
Vågar du på ett vin från små partierna? Så här skrev Patrik om vinet:Ska köpa en liten "gå bort"-gåva till en person som är väldigt förtjust i Chardonnay från Chablis och Sauvignon Blanc och behöver gärna lite tips!
Flaskan måste finnas på PK-huset i Stockholm, och jag ser gärna att vi hamnar under 300kr.
Taket ligger väl vid ungefär 1500kr. Hon fyller 1 december.@Vian Hur stor är budgeten och när fyller madamen?
Selosse Inital släpps imorrn, den kan vara ett alternativ kanske? Du får sitta beredd och lägga beställningen nån sekund efter 10.00 eller köa vid någon av de tre butikerna...Hej!
Jag skulle behöva lite tips på drickfärdig champagne, som gärna finns att köpa på bolaget. En släkting fyller jämnt och jag skulle behöva en lite finare födelsedagspresent. Samtidigt så vet jag att hon brukar säga att hon lite för otålig för att orka lagra ett vin och då försvinner många av mina spontana köpkandidater. Därför behöver jag hitta ett vin som redo att drickas och gärna finns på bolaget, då jag bara ska köpa en flaska.
Min spontana tanke var Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 som fanns i våras och var magisk. Men såg nu att den är slut nu. Därför tar jag tacksamt emot tips på viner i samma nivå. Kanske kunde Cuvée Sir Winston Churchill 2006 vara något? Eller finns det något ännu bättre tips?
Alternativ till Selosse Initial är väl nuvarande Krug Grande Cuvée 166 som har fått väldigt bra omdömen trots att den är så ung, men den kostar en hundrig mer än taket. Skulle nog ändå gå på Krug, tycker ung Initial nära inpå degorgering kan vara lurig ibland.Taket ligger väl vid ungefär 1500kr. Hon fyller 1 december.
Tack för tipsen! Beställde faktiskt en flaska Selosse Initial, men åt mig själv. Blev lite svårt att hålla sig med så frestande tips Men just som du säger vågade jag inte riktigt chansa på att den ska vara optimal nu, så Krug Grande Cuvée 166 låter som ett klart intressant tips!Alternativ till Selosse Initial är väl nuvarande Krug Grande Cuvée 166 som har fått väldigt bra omdömen trots att den är så ung, men den kostar en hundrig mer än taket. Skulle nog ändå gå på Krug, tycker ung Initial nära inpå degorgering kan vara lurig ibland.
Lite sent svar, men jag ser att ingen har tipsat om en klassiker: Gosset Grande Rosé (499 kr på SB). På sätt och vis lite krävande, eftersom Gosset kör utan malolaktisk jäsning (= högre syra = mer lagringsduglig och friskare, men tuffare som ung) på alla skumpor utom en (Excellence, som inte verkar säljas i Sverige just nu). Det som gör Gossets rosé tilltalande, är att den ofta har lite toner av "gammal röd bourgogne", typ undervegetation och multna löv, redan när den är ung.Någon som kan tipsa om bra Rosé Champagne, i ordinarie eller beställningssortiment som är relativt drickklar?
Gärna i spannet 0-700kr