SV: Svenska ostar
Bubblaren skrev:
Äntligen, det tog bara 1,5 år, nu är jag på väg till Wernergårdens mejeri. Behöver ta med ngt gott till ett ännu okänt innehåll på ostbricka, men vet ostarna kommer från ostarna ni finner på denna länk
http://www.wernergardensmejeri.com/index.php?page=vart-utbud
Kan ngn rekommendera vettigt vin att ta med?? Fick förslag om vitt portvin, men det låter inte rätt för mig.
Röd port eller vitt vin?? Förslag på alternativ?
Jag är rädd att det inte finns ngn minsta gemensam vinnämnare till alla dom ostarna Bubblaren:
Bergslagsblå en blåmögelost
Bergslagsvit en camemberttyp/yoghurtbas
Vita Lina en halvfast vitmögelost
Krona en brietyp/yoghurtbas
Gårdsost en lätt pressad och lätt lagrad vitmögelost
Karbenningost en långlagrad och hårt pressad ost
Färnbo ost en pressad hårdost
Norbergsost en pressad hårdost
Svartå ost en Morbiertyp med rand av livsmedelsaska
Kryddost en pressad ost med kummin
Snövit en färskost med vitmögelyta ( S:t Mauretyp )
Färskost med olika kryddningar
Salladsost fetatyp, marinerad i rapsolja med olika kryddblan
Till dom hårda/pressade och lagrade skull jag kunna tänka mig flera röda (Bordeaux eller Cabernet-dominerade viner och gärna lite mognad. Tempranillo kan också funka ganska bra).
Till blåmögel funkar Sauternes och Röd Port bra. De flesta torra viner tar stryk av sältan som många blå/grönmögelostar har så se i alla fall till att du har ett vin med rejäl sötma där.
Färskostarna kräver nog krispiga, unga torra vita (Sauvignon Blanc). Skulle kunna tänka mig ung/lättare Alvarinho också.
Till de lite mer fasta/lagrade vitmögelostarna gillar jag själv smakrik Riseling (torr eller halvtorr) och är ostarna riktigt kraftiga och mogna så kan du gå över på rött även här (Bordeuax, Bourgogne, Rhône).
Jag skulle nog skippa den vita porten till osten. Okej som apero men inte mer.