Handen på hjärtat, hur ofta blir man genuint överraskad när man provar ett vin? Hur ofta ser man något nytt vid horisonten som man anar kan bli väldigt stort i framtiden?
Jag beställde Spioenkops viner när de lanserades i BS i augusti 2013 efter att ha läst ett reportage i någon tidskrift om vinmakarens filosofi som kändes helt rätt. Och redan vid första mötet tyckte jag att deras Pinotage 1900 var mycket intressant och anade en prishöjning framöver.
I mars släpptes nu Spioenkops senaste samling viner och mycket riktigt, Pinotage 1900 hade höjts med 30%. I släppet inkluderades också den dyrare cuvéen som bara görs under särskilt gynnsamma årgångar och i begränsad upplaga, färre än 200 lådor. Den visade sig vara en riktig uppenbarelse…
2013 Spioenkop Pinotage
Överraskande ljus färg, likt en Pinot Noir. Även doften smäller direkt till med Pinot-associationer, med fin röd frukt i den ljusare skalan, lite oxblod, och en lätt krutrök som jag bergsäkert hade proklamerat “Gevrey-Chambertin!” om jag fått vinet blint. Obs: krutrök, svavel och salpeter… inte brandrök eller nysladdade Michelin. Medelfylligt, silkeslent, med intensivt “matig” frukt, inte så söt, utan mer åt lingon eller guava-hållet, precis det som jag tycker är de bästa sidorna hos Pinotage. Fin hög syra som håller ihop allt, långt elegant slut. Otroligt bra balanserat, bara 12% alkohol (jo, tolv procent), intensivt men samtidigt finstämt, helt klart likt en bättre Bourgogne eller Barolo i stilen.
Detta är utan tvekan Sydafrikas bästa Pinotage och ett av de bästa vinerna därifrån som jag har provat. Om världen får upp ögonen kommer det snart kosta en tusenlapp. Dessutom är det ett otroligt "rätt" vin, så långt från Råberts skola som man kan komma, 12% och inte ett spår av malo-yoghurt eller ekspån.
Svårt att sätta poäng på, i likhet med alla pionjärer som saknar referensgrupp. Ett vin i egen klass. Kan nog vinna en del på lagring och ska jag sätta ett poäng nu så börjar det någonstans runt 92. Inte ofta jag ger 92 poäng till ett rödvin som kostar 289 kr. Detta är framtiden!
Visa bifogad bild 3686