Michael.S
Medlem
2012 Boekenhoutskloof Syrah
Visa bifogad bild 3387
Igår var det dags att prova den nya årgången av detta vin, en klassisk producent, dessutom är stålmannens bror vinmakareMarc Kent
Massor av smörkola vid första mötet, vilket avtar efter ett tag och ersätts av en dov fruktighet som drar åt katrinplommon och möjligen lite torkade björnbär. Mycket funk och klassiska sydafrikanska toner tar plats i framsätet med bränd jord, tjära och härliga havsaromer som förare. Hittar också nougat, rostat kaffe, tobak, kryddpeppar och aningen kräftspad (dill) som kommer och går. Klassiskt på ett bra sätt, men inte överdrivet druvtypiskt.
Rejält stramt och elegant i munnen med riktigt trevlig längd och fräscha syror. Fin eftersmak av blodig biff med brynt smör. Finfin intensitet.
Jag hade högre förväntningar på detta, men de största problemet är nog att det är för ungt i dagsläget. Fattonerna dominerar för mycket och dämpas förhoppningsvis med tiden. Kommer dock inte att bunkra upp och chansa även om det är ett väldigt gott vin av hög kvalitet. Förväntar man sig likheter med norra Rhône så bör man nog undvika detta. Mer Shiraz än Syrah, vilket dock inte är ett problem för mig då jag gillar båda stilarna. 91p
Känns ändå bra att du gav det 91p, Jag köpte 2 flaskor tänkte prova en flaska ganska snart. Sen kan jag låta den andra ligga några år så får vi se då? Läste lite om vinet och det står att de lagras 27månader på 1år gamla fat. Vad används för fat i Sydafrika? Amerikanska? Med tanke på dina noter.
Edit, Gillar skämtet.