Kunde inte hålla mina tassar borta från ett av dagens inköp.
2012 Reyneke Cornerstone är en klassisk bdx-blend med 60 % cabernet sauvignon, 20 % merlot och 20 % cabernet franc och för 200 pix så ser jag det som ett kap! Tyvärr är etiketten extremt ful, men lycko den som inte är en etikettsdrickare!
Gillar du fylliga och intensiva viner med massiv struktur, rustik men traditionell karaktär och mängder av funk, så kan du fortsätta läsa? Om inte så är det bara att svajpa vidare...
Ja, det är riktigt gott dessutom. Mörk frukt med plommon och cassis primärt men det finns nyanser i mörkret: Ceder, kaffe, stall och blyerts ger en känsla av bdx. Nyslaktad djurhud, soja och rålakrits får mig till södra Frankrike där jag tänker mourvedre och syrah. Grillat kött, tjära och skitig jord får mig att tänka på Stellenbosch eller Sydafrika rent allmänt. Allt smälter samman väl till en skön och komplex helhet. Visst, det är inget för veklingar som inte klarar av lite alkohol eller tycker att man borde skämmas om man gillar en riktigt bra Bandol (ping
@Crist(al)ian 77), men för er andra – är det ett lysande val. Ett strålande vin med supertrevlig prislapp. Lite mindre alkohol hade varit ett plus, men jädrar vilket gott vin. Mycket fin längd, intensitet och härligt bitande tanniner. Jag kommer att köpa mer! (91p)
Reyneke rockar!