Det är helt rätt som vintomas skriver, produkter som är avsedda för medlemsgrupper eller prenumeranter kommer aldrig i tillfälliga sortimentet, de kommer bara via BS eller privatimport. Det är modulindelningen som spökar. T7 är för viner som kommer i små kvantiteter, ofta färre än 100 flaskor. För T5 och T6 är det obligatoriskt för importörerna att lämna in viner till journalistprovningen, men för T7 är det frivilligt. Därför är de med någon gång då och då, men ofta inte. Många viner som kommer som T7 är välkända viner som kommer att sälja slut snabbt oavsett om de är med på journalistprovningarna eller inte. Och i andra fall kan det vara dålig ekonomi att lämna fyra flaskor till en provning om man bara har t.ex. 48-60 flaskor att sälja. Eller så kan det helt enkelt vara så att importören inte har fått köpa hem fler flaskor än exakt det antal som Systembolaget har köpt in. För många attraktiva viner är ju volymerna så små att producenterna styr sina allokeringar rätt hårt.
Framförhållningen för artiklar i tillfälligt sortiment är överlag 3-5 månader. Jag kan nog förstå att SB inte tycker att det finns någon anledning att kommunicera i september vad de ska lansera i februari, det tar bara fokus från de lanseringarna som finns på hyllorna nu. Men det hindrar ju inte importören från att berätta att det är klart med en viss lansering. Och därmed inte sagt att Systembolaget inte skulle kunna bli bättre på sin informationshantering.