Jag pratar inte om årgång du köper idag. Jag pratar om de årgångar som förra året var 50 kr billigare. Vill minnas att 2016 kostade 1699:-
Sorry för sen respons. Visst kan det vara intressant att jämföra prisutveckling och sucka över den, men det ger inte mycket vägledning till vad man ska köpa idag. Då tycker jag att det är vettigare att jämföra priser på det som säljs nu, och att jämföra dessa med plånboken.
Sassicaia 2016 på Systembolaget för 1
599 kr tog nämligen slut på några sekunder (åtminstone online-saldot), trots att
det först klagades på det priset här på forumet p.g.a. att årgång 2015 kostade 1195 kr. Sedan klagades det istället på att den inte gick att få tag på.
När det gäller 2016 verkade Systembolagets tröghet i lanseringarna till enstaka lyckligt lottades fördel.
De utländska handlare som prissatte sina flaskor senare än svenska importören och SB, efter att bl.a. Wine Advocates 100-poängsbedömning var känd, lade 2016 oftast runt cirka 250 euro. Aktuellt Wine-Searcher-pris, mestadels hos dyra raritetsvinhandlare, är nu 295 euro exklusive moms. Jämför du 1799 kr (+200 kr) med marknadspris vid release är det inte särskilt förvånande för en lite svagare årgång. Nästa gång det kommer en toppårgång av Sassicaia får du nog tyvärr räkna med en märkbar prishöjning även i kronor, efter att Tenuta San Guido sett hur stark efterfrågan kan bli i en hypad toppårgång.