Ja, vinerna är helt outstanding. Jag tycker att Radio-Coteau är en av de absolut bästa vinproducenterna i USA.
Dock har jag bara provat ett fåtal viner, med frukt från vingårdarna West Sonoma Coast och Anderson Valley som torde vara litet elegantare än Russian River Valley.
Jag gillar som oftast inte Pinot Noir från RRV - det blir ofta, såklart inte alltid, för kanelsött och cola-såsigt, med hög alkohol; och om man plockar för tidigt som t ex svindyra Williams Selyem, så blir det för mycket gröna tanniner. RRV klimatet passar enligt mig bättre för Syrah, Zinfandel, Grenache, but that's just one guy's opinion....
Dock har jag ingen aning om hur Alberigi PN från just RRV är, förmodligen grymt bra givet producenten, men för en hundring mer än La Neblina skulle jag nog själv välja La Neblina. La Neblina som också släpps nu innehåller mestadels sonoma coast frukt men också litet frukt även från t ex Laguna i RRV - men skulle dock inte tro att det betyder kraftpaket. Jag har La Neblina 2015 i källaren men tänkte vänta fem år till.
Det jag gillar med de viner från Radio-Coteau som jag provat är att de är så härligt parfymerade och expressiva utan att bli tunga och klumpiga; dricker fantastiskt tidigt, samtidigt som de tål en del lagring. För något år sedan fanns både Dusty Lane Syrah (sonoma coast) och Savoy Pinot noir (Anderson valley) på SB, båda var i 94-95-poängsligan och mycket mer tillgängliga än t ex Littorai och Ceritas pinoter tidigt, samtidigt som jag uppfattar att det är klasskillnad gentemot många andra lika dyra producenter i Cali. Har någon flaska vardera som jag tänkte vänta litet med. På Gårda finns 8 flaskor Dusty Lane 2014 och på Hansa finns 3 av samma... go get it tigers. Där finns också några flaskor av Chardonnay från Savoy vingård (har ej provat).
Jag skulle nog oftast (inte alltid såklart) föredra Radio-Coteaus pinot noir framför Mount Eden (M E är litet mer kraftpaket, gillar deras Cabernet med ganska mycket ålder), Melville (för mycket av allt), Sandhi (inte lika mycket parfym+silkig och tät), Domaine de la Côte och Hirsch (bra och sinsemellan olika i stil men båda har det gemensamt att de bästa vinerna är bra mycket dyrare än de bästa från Radio Coteau, som regel).
Instegsvinet från R-C, County Line, har under någon period tillsammans med Cristoms Mount Jefferson från Oregon varit mina hus-pinot:er med oerhört mycket pinosity för pengen. Dock har ju dollarkursen varit sådan senaste åren att detta inte kanske varit riktigt sant i Sverige.
Får nog också börja lägga in en liten brasklapp - nu är det tio år sedan jag flyttade hem från over there och under det gångna decenniet har det bara hunnit bli ett par vinresor så jag har helt enkelt inte så bra koll längre som jag hade för några år sedan