This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Var det någon som köpte de Sousa? Vad står det för basårgång och deg.datum på baksidan (brukar finnas där)?
Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp.
Haha "Det var "väggens" felDet framgick inte initialt vilket årtal som avsågs. Ös på och skyll på mig.
Japp, "gick på väggen".Haha "Det var "väggens" fel
Var det någon som köpte de Sousa? Vad står det för basårgång och deg.datum på baksidan (brukar finnas där)?
Bara en flaska än så länge för mig: La Cidrerie Hérout på magnum. Kan vara årets bästa köp.
Det är en druvblandad Langhe Rosso som även inkluderar Cab S och Merlot, och inte en Langhe Nebbiolo. Så jag tycker inte den har så mycket att göra med de viner som Gaja har blivit känd för. Helt OK när jag druckit den, men givet priset är den väl egentligen inget att jaga efter.
Det är väl Dagromis, Gajas "billiga" Barolo, du ska leta efter om du vill prova en Gaja till någorlunda rimligt pris som faktiskt är en Nebbiolo. Tyvärr verkar den inte ha dykt upp i Sverige på ett par år. Det slår mig nu att Gaja ju faktiskt inte har någon billig Barbaresco eller Barbaresco-wannabe-Langhe Nebbiolo i sortimentet! Det är ju Barbaresco som är deras hemby.
Jag håller med vintomas om ovan. Jag köpte några flaskor förra året av den av ren nyfikenhet (lyftes ju även lite oförtjänt mycket av livetsgoda bland annat). Testade en flaska ganska kort inpå köpet, men blev ganska besviken. Den motsvarade inte alls de omdömen jag läste om den innan. Kändes som en enklare Langhe rosso i min mening. Har testat Gajas Barbaresco, men tycker inte den på något sätt återspeglar den producentstatus Gaja har. Tycker deras Ca’Marcanda eller Brunello är mer intressant i så fall om man inte går på Barolo/Barbaresco.
har några flaskor i källaren som tiden får utvisa, men är optimistiskt skeptisk.
Inte för att jag är så väl-versad på cider men om du inte testat den ännu så kan jag även varmt rekommendera Cidre Bouché Brut de Normandie av Christian Drouin, från beställningssortimentet.
Personliga cider-favoriten by far!
Fick lite feeling och beställde hem några flaskor av Aldo Conternos Langhe Rosso. Mest med tanke på att jag aldrig provat druvan freisa innan.
Dock är den lite utblandad med lite cab. sav. och merlot.
Så nu undrar jag mest om det finns någon som kan ge en snabb tl;dr version av vad man kan förvänta sig av innehållet i flaskan? Om det bör ligga till sig innan öppning eller om man kan korka upp direkt, m.m
Någon mer än jag som gett sig på Montus 94? Coravinade en flaska för att se om jag skulle ge mig på några 16 i morgon. Lätt jäst körsbärssaft.... Korken var rätt torr. Kommer att sticka en nål i den andra flaskan lite senare. För att se om jag ska lämna tillbaka en eller två flaskor
Första gången jag dricker Montus, men detta var inte vad jag föväntade mig
Ska det tolkas som att du lämnar tillbaka flaskor du använt Coravin på?Någon mer än jag som gett sig på Montus 94? Coravinade en flaska för att se om jag skulle ge mig på några 16 i morgon. Lätt jäst körsbärssaft.... Korken var rätt torr. Kommer att sticka en nål i den andra flaskan lite senare. För att se om jag ska lämna tillbaka en eller två flaskor
Första gången jag dricker Montus, men detta var inte vad jag föväntade mig
jag använde coravinen igår för att jag ville testa och inte dricka hela flaskan. Jag kan dra ur korken så blir det tydligare. Folien är bortskuren i vilket fall. Men för mig är det ingen skillnad avseende innehållets kvalitet om jag har använt coravinen eller dragit ur korken.Ska det tolkas som att du lämnar tillbaka flaskor du använt Coravin på?
Flaska 2 öppnad. Började med Coravin igen. Vinet var helt OK, väldigt mycket tanniner vinet gav med sig efter en timme eller så. Drog ut korken med en bladöppnare. Inte genomblöt men bedrövligt mjuk och svampig.Det låter ju inte som en typisk Montus. Köpte två men har inte öppnat någon än. Berätta gärna om den andra flaskan också var defekt.
Flaska 2 öppnad. Började med Coravin igen. Vinet var helt OK, väldigt mycket tanniner vinet gav med sig efter en timme eller så. Drog ut korken med en bladöppnare. Inte genomblöt men bedrövligt mjuk och svampig.
Så sammanfattningsvis så tror jag vinet skulle klara många år till i källaren. Däremot inte korkarna. Så rekommenderar att göra processen kort med dessa för att inte missa reklamationsrätten.
Vinet, tillhör inte mina favoriter, men intressant att prova, så jag lämnar kvar Montus 16 till andra hugade köpare.